Reklama

Koronacja Matki Bożej z Gruszką

Niedziela Ogólnopolska 20/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza koronacja obrazu maryjnego w Polsce - Matki Bożej Parczewskiej, zwanej także "z Gruszką" - w nowym tysiącleciu miała miejsce 6 maja w Parczewie na terenie diecezji siedleckiej. Aktu koronacji podczas Mszy św. koncelebrowanej dokonał Prymas Józef Glemp wraz z miejscowym ordynariuszem - bp Janem Wiktorem Nowakiem. W uroczystości wzięli udział biskupi: Antoni Dydycz z Drohiczyna, Jan Chrapek i Adam Odzimek z Radomia, a także Jan Mazur, Wacław Skomorucha i Henryk Tomasik z Siedlec oraz piszący te słowa. Ok. 50 kapłanów uczestniczyło w koncelebrze. Duży plac w pobliżu bazyliki-sanktuarium wypełniła ok. 30-tysięczna rzesza wiernych. W homilii Prymas mówił o potrójnej roli sanktuarium w Kościele jako miejscu nawrócenia, lepszego poznania Chrystusa, Jego Matki i Kościoła. Sanktuarium winno nas zachęcać do odpowiedniego czynu, do działania tak osobistego, jak i wspólnotowego. Kaznodzieja wskazał na przykład Ojca Świętego, który pielgrzymował śladami św. Pawła i uczył nas przepraszać za zło kiedyś popełnione przez ludzi Kościoła. Na zakończenie bp Nowak zawierzył Matce Bożej Kościół siedlecki i podziękował serdecznie wszystkim uczestnikom uroczystości. Bardzo gorąco wspomniał śp. ks. inf. Mieczysława Marczuka, poprzedniego proboszcza, który wiele wysiłku włożył w przygotowanie tej uroczystości, ale sam jej nie doczekał, ponieważ zmarł na początku grudnia ub.r. Jego następca - ks. prał.Tadeusz Lewczuk podziękował raz jeszcze wszystkim uczestnikom i organizatorom uroczystości, która przebiegała bardzo sprawnie przy pięknej, wiosennej pogodzie.
Koronowany obraz pochodzi z XVI wieku i jest ze szkoły flamandzkiej. Namalowany na płótnie (dł. 115 cm, szer. 80 cm) przedstawia Matkę Bożą w pozycji siedzącej. Maryja na swoich kolanach trzyma Dziecię Jezus. Na głowie Matki Bożej znajduje się wianuszek z kwiatów. Dwa podobne kwiaty trzyma w lewej ręce Pan Jezus, a w prawej - owoc podobny do gruszki, stąd potoczna nazwa obrazu: Matka Boża z Gruszką. Parczewski obraz jest znakiem obecności na tej ziemi Kościoła unickiego, pochodzi z cerkwi unickiej, po powstaniu styczniowym należał do prawosławnych, dopiero 15 sierpnia 1968 r. powrócił na swoje miejsce do kościoła parafialnego św. Jana Chrzciciela, podniesionego do rangi bazyliki mniejszej w 1989 r. przez Jana Pawła II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Do kogo należę w życiu?

[ TEMATY ]

Ewangelia

rozważania

ks. Mariusz Słupczyński

lipiec

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii Mt 10, 24-33

Czytania liturgiczne na 12 lipca 2025;
CZYTAJ DALEJ

Święty Brunon-Bonifacy z Kwerfurtu - arcybiskup misyjny

[ TEMATY ]

Brunon z Kwerfurtu

pl.wikipedia.org

Fragment fresku przedstawia męczeńską śmierć z rąk pogan św. Brunona z Kwerfurtu

Fragment fresku przedstawia męczeńską śmierć z rąk pogan św. Brunona z Kwerfurtu

W kalendarzu liturgicznym przypada 12 lipca wspomnienie obowiązkowe św. Brunona-Bonifacego z Kwerfurtu - mnicha benedyktyńskiego, kapelana cesarskiego, arcybiskupa misyjnego i męczennika. W 2009 r. Kościół uroczyście obchodził 1000. rocznicę jego męczeńskiej śmierci w okolicach Giżycka.

Brunon-Bonifacy urodził się w 974 r. w arystokratycznej rodzinie saskiego grafa w Kwerfurcie. Kształcił się w szkole katedralnej w Magdeburgu. W 995 r. został mianowany kanonikiem na dworze cesarza Ottona III i wraz z nim udał się do Rzymu. Tam w 998 r. wstąpił do zakonu benedyktynów w klasztorze na Awentynie. Zapewne wówczas otrzymał imię zakonne Bonifacy. Pięć lat przed nim w tym samym klasztorze przebywali św. Wojciech i bł. Radzim. W 999 r. Brunon złożył śluby zakonne.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję