Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Sceny pasyjne odbijające rzeczywistość

Wystawa w Muzeum Parafialnym św. Jana Sarkandra w Skoczowie wprowadzała odbiorcę w zadumę nad przemijającą postacią tego świata, nad śmiercią i zmartwychwstaniem, i uświadamiała kruchość i przemijalność życia.

[ TEMATY ]

sztuka

krzyż

wystawa

Droga Krzyżowa

obrazy

sceny pasyjne

Monika Jaworska

Jakub Staroń przybliża prace o tematyce pasyjnej na wystawie.

Jakub Staroń przybliża prace o tematyce pasyjnej na wystawie.

W Sarkandrówce w Wielkim Poście gościła wystawa „Graficzne Restytucje” autorstwa dr hab. Jarosława Skutnika z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytetu Śląskiego. Część prac nawiązywała do czasu epidemii, czasu Wielkiego Postu i Zmartwychwstania Pańskiego. Do momentu wprowadzenia większych ograniczeń epidemicznych, można ją było zwiedzać osobiście.

Jedną z prezentowanych prac były stacje drogi krzyżowej, na których twórca uwiecznił obraz odbity podczas wykonywania zdjęcia. Jak podkreśla sam artysta, ważnym okresem w jego poszukiwaniach twórczych była fascynacja obrazem otaczającej rzeczywistości odbitej w chroniącej obraz szybie.

Reklama

Świat, otaczający eksponowany obraz, w sposób delikatny bądź brutalny przenikał do jego wnętrza. Każde odbicie, blik, cień postaci pojawiający się na szybie reinterpretowały przedmiot artystyczny. Szyba, która miała chronić dzieło, stawała się medium, za pomocą którego świat wkraczał w przedmiot sztuki. Tym sposobem pierwotna jakość artystyczna zmieniała się, wzbogacała, innym razem rujnowała pierwotny zapis. Zawsze jednak tworzyła nową jakość – odległą od kanonicznej, jedynej prawdy. Każde odbicie stawało się dialogiem, który stanowi o żywotności dzieła, o jego nieskończonej zdolności do przekształceń, do aktualizacji, do indywidualizacji – tłumaczy J. Skutnik, dodając że najbardziej znaczące prace z tego okresu, prezentowane pod wspólnym tytułem: „Interpolacje”, powstały na terenie klasztoru oo. Bernardynów w Kalwarii Zebrzydowskiej pod nazwą: „Droga krzyżowa z Kalwarii Z.”

Droga krzyżowa prezentowana w „Sarkandrówce” stanowiła przestrzeń do interpretacji i przemyśleń nad swoim życiem w kontekście śmierci i zmartwychwstania Pana. Temu miała sprzyjać szyba na każdej ze stacji, w której odbijał się wizerunek oglądającego prace. – My, oglądając te podwójne obrazy, oglądaliśmy tak naprawdę potrójne. Poprzez odbicie naszego wizerunku w szkle, niejako wpisywaliśmy się w przestrzeń drogi krzyżowej, sami stawaliśmy się uczestnikami i współtwórcami momentu uwiecznionego w danej stacji. Stacje męki Pańskiej były również zawieszone pod różnym kątem, który się zmieniał. Przechodząc obok nich, również powodowaliśmy, że nasze odbicie za każdym razem było inne – zauważa Jakub Staroń z muzeum, który wraz z Łucją Skrond przygotował wystawę.

Była tam również grafika: „Pasja wg św. Marka, św. Jana, św. Łukasza i św. Mateusza”. Artysta nałożył na siebie treść poszczególnych opisów męki Pańskiej – dla każdej stosując inną czcionkę i inne natężenie monochromatycznych barw. Słowo „Jezus” autor, wyróżnił kolorem czerwonym, który prześwitywał spomiędzy ciemnych liter. Barwa jest symboliczna, nasuwała skojarzenie z czerwienią krwi, z męką Chrystusa. Na pracę nałożono szybę, w której oglądający mógł zobaczyć siebie i rozważyć swoje życie w kontekście cierpienia Jezusa.

Reklama

Na wystawie znajdowała się również praca ukazująca stare podniszczone metalowe drzwi znajdujące się na terenie jednego z sanktuarium. Na drzwiach widniał krzyż i napisy pątników. Nad nimi artysta powiesił tablicę z napisem: „Pod tym właśnie krzyżem, pod tym właśnie znakiem, Polska jest Polską, a Polak Polakiem. – Praca pokazała, że krzyż jest zespolony z historią i kulturą polską – dodaje J. Staroń. W dwóch miejscach w muzeum widniał również krzyż z białym kwadratem w środku otoczonym napisami: „niebonieboniebo”. Każde ramię ukazywało ścieżkę pośród zieleni, prowadzącą w kierunku kwadratu i napisu, co sprzyjało refleksji: co wybieramy: drogę w stronę nieba, zmartwychwstania, czy inną?

O wystawie piszemy również w świątecznej Niedzieli na Podbeskidziu nr 14 na 4 kwietnia.

2021-04-02 11:18

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klasztorne zbiory

W Książnicy Cieszyńskiej w Cieszynie otwarto wystawę pt.: „Klasztor bez biblioteki jest jak twierdza bez zbrojowni”. Jeden z autorów wystawy, Krzysztof Kleczek, podkreśla, że inspiracją do powstania wystawy stałe się projekt: „Dziedzictwo kulturowe po klasztorach skasowanych na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej oraz na Śląsku w XVIII i XIX wieku”. – Książka i biblioteka zawsze odgrywały kluczową rolę w życiu zgromadzeń zakonnych. Już w 529 r., kiedy św. Benedykt założył słynny klasztor na Monte Cassino, reguła zakonna przewidywała m.in. lekturę i studiowanie ksiąg. W XII wieku klasztory i ich biblioteki zyskały pozycję naukowych i kulturowych centrów chrześcijańskiej Europy – zaznacza Krzysztof Kleczek. – Za pośrednictwem książek pochodzących ze zbiorów Książnicy, a także eksponatów wypożyczonych z Muzeum Śląska Cieszyńskiego oraz klasztorów cieszyńskich Bonifratrów i Elżbietanek, pokusiliśmy się o próbę pokazania historii i działalności zakonów, dziejów klasztorów na Śląsku Cieszyńskim oraz skutków kasat zakonów i likwidacji poszczególnych klasztorów, nie tylko na ziemiach polskich – dodaje Krzysztof Kleczek, który przygotował wystawę razem z Rafałem Cholewą. Autorzy wraz z o. Markiem Miławickim OP z Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, podczas wernisażu przedstawili prelekcje wokół zgromadzonych księgozbiorów.

CZYTAJ DALEJ

„Światło z Krzyża” - specjalny utwór z okazji 175. rocznicy objawień Matki Bożej w La Salette

2021-09-19 06:10

[ TEMATY ]

muzyka

muzyk

Utwór „Światło z Krzyża” jest zapowiedzią wydawnictwa „Zbliżmy się”, upamiętniającego 175 rocznicę zjawienia Matki Bożej w Alpach na La Salette. Cały projekt jest wyrazem wdzięczności Pięknej Pani za jej słowa skierowane do nas i dzisiejszą odpowiedzią na Jej nakaz „Moje dzieci, ogłoście to całemu memu ludowi”.

Maryja objawiająca się dwójce dzieci zapraszała do modlitwy i pojednania - o tym są powstałe do projektu teksty i piosenki. Niech każdy odpowie na to zaproszenie skierowane przed laty i bez lęku zbliży się do Boga. Niech słowa Matki Jezusa, które z gór przyniosło dwoje pastuszków będą, dla pielgrzymujących na ziemi umocnieniem.

CZYTAJ DALEJ

Bp Długosz: dziękujemy za św. Józefa

– Dzisiaj dziękujemy Bogu Ojcu za wielkiego patrona Kościoła i wszystkich rodzin – św. Józefa – powiedział 19 września biskup senior Antoni Długosz w Archidiecezjalnym Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym Kalwaryjskiej Matki Zawierzenia na Kalwarii w Praszce.

Tego dnia miejscowy kościół parafialny Świętej Rodziny był kolejnym kościołem stacyjnym archidiecezji częstochowskiej w Roku św. Józefa wyznaczonym przez abp. Wacława Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję