Konkurs „Wielkanocne tradycje naszych Babć i Dziadków”
Parafia Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa we Wrzosowej zaprasza dzieci i młodzież oraz rodziny z archidiecezji częstochowskiej do uczestnictwa w konkursie „Wielkanocne tradycje naszych Babć i Dziadków”.
Jego celem jest propagowanie tradycji wielkanocnych, a przede wszystkim stworzenie okazji do aktywności plastycznej oraz pobudzenie kreatywności dzieci i młodzieży w okresie przedświątecznym, przejawiającej się w tworzeniu form przestrzennych związanych z obchodami świąt wielkanocnych, najważniejszych w chrześcijańskim kalendarzu.
Organizatorzy oczekują na prace w przestrzeni: palmy (uczestnicy przynoszą je w Niedzielę Palmową na godz. 12), koszyczki, stroiki, pisanki, baranki, hafty itp. Prace należy składać w zakrystii po każdej Mszy św. do 30 marca. Można je również wysyłać na adres: parafia Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, ul. Szkolna 1, 42-325 Wrzosowa. Termin nadsyłania upływa 31 marca, a w szczególnych przypadkach 2 kwietnia. Decyduje data stempla pocztowego.
Każda praca powinna być starannie opakowana i opatrzona kartką z danymi autora i telefonem kontaktowym, co jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych RODO na potrzeby konkursu.
Konkurs odbywa się w kategoriach: przedszkola, szkoły podstawowe (klasy 1-3 i 4-8), szkoły ponadpodstawowe (uczniowie do 17. roku życia) oraz w kategorii rodzinnej.
Parafia i partnerzy konkursu przygotują atrakcyjne nagrody rzeczowe. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęli wójt gminy Poczesna Krzysztof Ujma i Śląskie Kuratorium Oświaty – Delegatura w Częstochowie. Patronat medialny sprawują Tygodnik Katolicki „Niedziela” i „Gazeta Częstochowska”.
Mała Armia Janosika – kapela góralska z Raby Wyżnej w 120-osobowym składzie wystąpiła 13 września w parafii Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa we Wrzosowej podczas koncertu z okazji „Regionalnych 100. Urodzin Świętego Jana Pawła II”.
Muzycy kierowani przez Damiana Pałasza, skrzypka, muzyka, wizjonera i założyciela kapeli, umiejętnie połączyli góralską nutę z nowoczesnymi brzmieniami. Wykonali autorski utwór „Modlę się o miłość” i dobrze znane „Syćka se wom zycom”, ale również takie hity jak: „Zacznij od Bacha”, „Dni, których nie znamy” czy „Wznieś serce nad zło”. Udowodnili, że potrafią wyjść poza utarte schematy, motywują do kreatywności w muzyce, poszerzają horyzonty i realizują własne pasje.
Na początku wodę czerpaną w Gietrzwałdzie stawiano pod klonem w otwartych naczyniach, podobnie też kładziono tam płótno podczas odmawiania różańca. Po zakończeniu modlitwy zabierano je ze sobą i wykorzystywano przy rozmaitych chorobach, często z bardzo dobrym skutkiem.
Zestaw tekstów Objawienia Najświętszej Maryi Panny w Gietrzwałdzie ze źródeł autentycznych na miejscu i z różnych pism 1878 Andrzeja Samulowskiego oraz Objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie podług urzędowych dokumentów spisane za pozwoleniem ks. biskupa Warmińskiego autorstwa ks. prof. dr. Franza Hiplera nie tylko opisuje przebieg wydarzeń, lecz także szczegółowo opowiada o treści przekazów Maryi. Unikatowy zbiór tekstów o objawieniach w Gietrzwałdzie, spisanych natychmiast po wydarzeniach i wydanych w roku 1878. Autorzy doskonale opisują atmosferę tamtych czasów, wielkie duchowe poruszenie Polaków i wielotysięczne pielgrzymki do sanktuarium w Gietrzwałdzie. Autorem znacznej części tekstu jest Andrzej Samulowski, kuzyn wizjonerki Barbary Samulowskiej, warmiński poeta ludowy, działacz oświatowy i społeczny, a także założyciel pierwszej polskiej księgarni w Gietrzwałdzie.
8 września przypada święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Tego dnia wierni przynoszą do kościołów ziarno przeznaczone na zasiew. Skąd wywodzi się ta tradycja i dlaczego trwa? Na te pytania odpowiedział liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.
8 września obchodzone jest święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – W Piśmie Świętym nie znajdziemy opisu narodzenia Maryi, ani informacji o jej rodzicach. Te wiadomości czerpiemy z apokryfów, zwłaszcza z Protoewangelii Jakuba z II wieku. Według niej rodzicami Maryi byli Joachim i Anna, którzy po długiej modlitwie otrzymali od Boga dar potomstwa – wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz. – Według apokryfu z pierwszych wieków, z Ewangelii Narodzenia Maryi, Święta Rodzina, uciekając do Egiptu przed żołnierzami, spotkała rolnika, który siał pszenicę. Mężczyzna przyjął ich bardzo życzliwie i poczęstował ich tym co miał – plackami z mąki pszennej – mówi liturgista, dodając, że mężczyzna bardzo przejął się i zapytał Maryi i Józefa, co ma powiedzieć żołnierzom, gdy będą o nich pytać. – Matka Boża odpowiedziała, żeby mówił tylko prawdę, bo każde kłamstwo jest grzechem i nie podoba się ono Panu Bogu. Gdy rolnik wyjaśnił wojom, kiedy widział Świętą Rodzinę, ci zawrócili pościg za nimi. Gospodarz natomiast zobaczył wówczas, że na tym polu, które obsiał, jest już dojrzała pszennica – opowiada ks. dr Kilanowcz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.