Reklama

Włochy

Rzym: Chrzest Jezusa w marmurze

Niedaleko Watykanu, ale już po drugiej stronie Tybru, stoi piękny kościół św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków. Kiedyś znajdowała się tutaj świątynia św. Pantaleona znana z dokumentów papieskich już w XII w. W XV w. był on jednym z kościołów, w którym spotykali się Florentyńczycy mieszkający w Rzymie.

[ TEMATY ]

chrzest

Rzym

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy w 1448 r. grupa florenckich emigrantów założyła “Compagnia della Pietà dei Fiorentini”, bractwo zajmujące się opieką nad chorymi rodakami i grzebaniem zmarłych, kościół św. Pantaleona stał się z czasem ich siedzibą. Był on jednak zbyt mały i nie odzwierciedlał nowych gustów epoki Renesansu. Na początku XVI w. na Katedrze św. Piotra zasiadał Florentyńczyk z rodu Medyceuszów, Leon X, syn władcy Florencji, Wawrzyńca Wspaniałego, i to on zainspirował budowę nowego, wspanialszego kościoła dla swoich rodaków z Toskanii.

Włodzimierz Rędzioch

Nowa świątynia została poświęcona św. Janowi Chrzcicielowi, patronowi Florencji. Projekt budowli przygotowali: Michał Anioł, Peruzzi i Rafael ale papieża wybrał plan Jacopo Sansovino. Budowę, która trwała wiele lat, rozpoczęto w 1519 r. a po Sansovino kontynuowali ją tacy architekci jak Antonio da Sangallo Młodszy, Giacomo della Porta oraz Carlo Maderno, który sklepił kościół charakterystyczną, wysoką kopułą (1612 r.). Kościół ukończono w 1620 r., chociaż brakowało jeszcze fasady, która została wykonana w latach 1733–1738 według projektu florenckiego architekta Alessandro Galilei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ołtarz główny kościoła zaprojektował jeden z najsłynniejszych barokowych architektów Rzymu Francesco Borromini (jest on pochowany w kościele, podobnie jak Carlo Maderno). Natomiast marmurowa scena “Chrzest Jezusa” znajdująca się w ołtarzu jest autorstwa Antonio Raggi (rzeźba powstała w 1669 r.).

Podziel się cytatem

Raggi rozpoczął naukę w pracowni rzeźbiarza Alessandra Algardiego, ale jego wielki talent wyjdzie na jaw dopiero w 1647 r. w pracowni genialnego mistrza baroku, Giovanni Lorenzo Berniniego.

Spośród uczniów Berniniego Raggi był z pewnością najbardziej utalentowany, dlatego z czasem stał się jego najbliższym współpracownikiem i najbardziej płodnym uczniem. Cenił go również rywal Berniniego, Francesco Borromini, dlatego zlecał mu wykonywanie rzeźb, które były umieszcane w jego kompozycjach architektonicznych, tak jak to było w przypadku ołtarza kościoła św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków. Raggi zaczął pracę przy ołtarzu w 1665 r. tworząc w marmurze monumentalną scenę przedstawiającą Chrzest Jezusa z Bogiem Ojcem w chwale i Duchem Świętym w postaci gołębicy. Jest to jedno z piękniejszych dzieł rzeźbiarskich rzymskiego baroku.

Ale w kościele jest jeszcze druga rzeźba przedstawiająca scenę chrztu Jezusa – w jednej z bocznych kaplic (Kaplica Falconieri), która służy za kaplicę chrzcielną, ustawiono w 1655 r. monumentalne figury Jezusa i Jana Chrzciciela. Było to ostatnie dzieło rzeźbiarza Francesco Mochi wykonane w 1654 r., tuż przed śmiercią. Najbardziej znaną rzeźbą Mochi jest statua Weroniki w Bazylice św. Piotra w Watykanie.

2021-01-10 20:29

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczyna się oficjalny czas przygotowań do Jubileuszu 2025 r.

[ TEMATY ]

Rzym

Sobór Watykański II

sobór

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Mszą w rocznicę zwołania Soboru Watykańskiego II rozpocznie się oficjalny czas przygotowań do Jubileuszu 2025 r., który sprowadzi miliony pielgrzymów do Wiecznego Miasta. „Turystyka […] umieszczona w relacji do ewangelizacji staje się jednym z podstawowych mediów głoszenia Dobrej Nowiny dzisiejszemu światu” – podkreśla abp Rino Fisichella, odpowiedzialny za organizację celebracji szczególnego czasu miłosierdzia.

Przygotowania są już w zaawansowanym stadium. Przedstawiono projekty rządowi włoskiemu i władzom Rzymu, trwają prace wykończeniowe nad dokładnym kalendarzem uroczystości oraz nad utworzeniem odpowiednich udogodnień informacyjnych. Zbliżająca się rocznica rozpoczęcia Soboru stanowi okazję do „ponownego studium czterech konstytucji soborowych”. Zaś 2024 r. ma być rokiem modlitwy.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie ks. Chmielewskiego

2025-11-24 11:27

[ TEMATY ]

ks. Dominik Chmielewski

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Dominik Chmielewski

Ks. Dominik Chmielewski

Prokuratura Rejonowa w Słupcy umorzyła śledztwo w sprawie ks. Dominika Chmielewskiego ze względu na brak znamion przestępstwa – poinformował w poniedziałek PAP prok. Piotr Wrzesiński. Pod koniec sierpnia media opisały intymną relację salezjanina z jedną z uczestniczek jego rekolekcji.

Słupecka prokuratura prowadziła śledztwo w kierunku art. 199 Kodeksu karnego, który mówi o doprowadzeniu innej osoby do obcowania płciowego, poddania się albo wykonania innej czynności seksualnej przez nadużycie stosunku zależności lub wykorzystanie krytycznego położenia. W śledztwie – jak przekazał we wrześniu PAP prok. Wrzesiński – pojawiło się nazwisko ks. Chmielewskiego.
CZYTAJ DALEJ

Annaya: pierwszy raz Papież nawiedzi grób św. Szarbela

2025-12-01 07:49

[ TEMATY ]

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

Położony w górskiej miejscowości Annaya klasztor św. Marona, znany też jako sanktuarium św. Charbela, przygotowuje się na pierwszą w historii papieską wizytę. Leon XIV przyjedzie tam 1 grudnia o poranku, by modlić się przy grobie najbardziej znanego maronickiego świętego - podaje Vatican News.

Drugi dzień swojej wizyty apostolskiej w Libanie, Ojciec Święty rozpocznie od odwiedzenia klasztoru położonego w górskiej miejscowości Annaya i dedykowanego św. Maronowi, któremu Kościół maronicki zawdzięcza swą nazwę i monastyczne podwaliny. To właśnie w tym klasztorze, który od dziesięcioleci jest miejscem pielgrzymek z całego świata, znajduje się grób św. Szarbela – jednego z najbardziej rozpoznawanych współcześnie świętych i duchowego spadkobiercy św. Marona. Leon XIV będzie pierwszym papieżem, który nawiedzi to miejsce.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję