Agnieszka Dziarmaga
Pokaz odnowionych, XVIII - wiecznych eksponatów z kościoła z Rogowa można obejrzeć na stronie internetowej Muzeum Wsi Kieleckiej. Pełnej konserwacji poddano rzeźby anioła i Chrystusa, a także tabernakulum z ekspositorium, znajdujących się w kościele szpitalnym z Rogowa pod wezwaniem Matki Bożej Pocieszenia w Parku Etnograficznym w Tokarni.
Reklama
Odnowione zabytki zwiedzający będą mogli podziwiać już w przyszłym roku. Obecnie można oglądać je na stronie internetowej Muzeum Wsi Kieleckiej.
Stan zachowania obiektów przed renowacją był bardzo zły. Zahamowano proces niszczenia, określono zakres i przyczyny zniszczeń oraz dokonano prób gwarantujących odpowiedni dobór środków i metod konserwatorskich. Wszystkie obiekty były polichromowane ze złoceniami. Miejscowo dało się zaobserwować zawilgocenia, zacieki i wykwity grzybni, a także ślady po owadach. Warstwa malarska była złuszczona i spękana.
Obiekty poddane renowacji odzyskały nie tylko swoje pierwotne piękno, ale też zyskały nową jakość artystyczną. Wszystkie zabiegi, którym poddano eksponaty, zostały poprzedzone analizą technologii oraz technik ich wykonania.
Reklama
Drewniany kościół z Rogowa znajduje się w sektorze małomiasteczkowym w Parku Etnograficznym w Tokarni. Jest to dar Kurii Diecezjalnej w Kielcach. Do skansenu został przeniesiony w 1996 r.
Kościół szpitalny pw. Matki Bożej Pocieszenia powstał w Rogowie w 1763 r. z fundacji Michała Wodzickiego, dziedzica Rogowa, podkanclerzego wielkiego koronnego oraz biskupa przemyskiego.
Ściany świątyni wzniesiono w konstrukcji zrębowej, z drewna modrzewiowego na dębowych podwalinach. Dach krokwiowo-płatwiowy pokrywa gont (krokwie to elementy skośne konstrukcji dachu, płatwie – belki poziome oparte na ścianach szczytowych). Wyposażenie w stylu rokoko pochodzi głównie z XVIII wieku. Belkę, na której znajduje się napis fundacyjny z datą, wykonano z jednego kawałka modrzewiowego drewna. W części centralnej wisi na niej barokowy krzyż z postacią Chrystusa. Uwagę przykuwają też bogato zdobiona ambona oraz oryginalne rokokowe ołtarze boczne. W lewym znajdował się niegdyś olejny wizerunek św. Jana Nepomucena (skradziony przed przeniesieniem kościoła), w prawym zaś obraz przedstawiający scenę Ukrzyżowania. W ołtarzu głównym zawieszono przedstawienie Madonny z Dzieciątkiem pochodzące z II poł. XVIII. Według opracowań omawiających sanktuaria na Kielecczyźnie, obraz ten uznawano za cudowny. W wieku XVIII zasłaniano go zasuwą z wizerunkiem świętego Mikołaja. Przy wejściu na chór ustawiono cenny malowany konfesjonał. Na uwagę zasługują bogate polichromie reprezentatywne dla małopolskiego baroku, z silnymi akcentami ludowymi. Strop nawy zdobi malowidło przedstawiające walkę Michała Archanioła z szatanem, w prezbiterium przedstawiono scenę koronacji Najświętszej Marii Panny. Malatury kościoła z Rogowa odrestaurowane zostały w 1864 r., podczas remontu świątyni, przez malarza z Wiślicy, Rudolfa Marusieńskiego – który przez lata uchodził za ich autora. W skansenie kościół pełni swoje pierwotne funkcje – jest wciąż czynnym obiektem sakralnym.
Rogów, po raz pierwszy wzmiankowany przez Jana Długosza, ma tradycje obronną sięgającą XIII wieku. Kasztel, wzniesiony na lewym, wysokim brzegu Wisły w pobliżu ujścia Dunajca był siedzibą Hinczki, posła króla Władysława Jagiełły i członka jego straży przybocznej pod Grunwaldem. Dalsze dzieje Rogowa są losami miejscowości znacznej na mapie kraju: pod względem godności władających nim małopolskich rodów (Odrowążowie, Szafrańcowie, Firlejowie, Wodziccy), pod względem gospodarczym (port, z którego spławiano Wisłą zboże do Gdańska), pod względem życia religijnego (ośrodek reformacji, a potem równie prężny kontrreformatorski).
Bardzo ciekawe zespoły budownictwa drewnianego - dziś już nieistniejące - wzniesione zostały tu w XVII-XVIII wieku. To m.in. dwór z folwarkiem, parkiem i ogrodami włoskimi, zespół spichrzów i zabudowania techniczne portu nad Wisłą, oraz kościoły, szpital i folwark plebański.