Reklama

Złoto w Biblii (cz 1.)

Złoto pieniądz dany przez Boga

Rozpoczynamy nowy cykl biblijny. Temat piękny, obszerny, wybiegający poza obszary dziejów biblijnych, poza tereny tzw. Żyznego Półksiężyca - od Egiptu przez Ziemię Obiecaną do Mezopotamii i jakże szlachetny. W pewnym sensie zagadnienie ponadczasowe, gdyż towarzyszy człowiekowi od samego początku istnienia do chwili obecnej

Niedziela legnicka 36/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biblijne zapisy pokazują, że złoto, a także srebro to pierwsza i jedyna forma pieniędzy, która nie zawiodła, będąc źródłem znacznych wartości przez ponad 5000 lat. Czy możemy wymienić jakąkolwiek porównywalną walutę, która trwałaby przez kilka wieków, nie mówiąc już o kilku tysiącach? Chyba nie! Szczególnie wobec obecnej sytuacji euro! Do zagadnienia starałem się podejść od strony historycznej, archeologicznej, geograficznej i literackiej. Dominującą dyscypliną będzie egzegeza tekstów Pisma Świętego i archeologia biblijna będąca w służbie historii Biblii. Zakres czasowy badań to blisko 2000 lat.
Od kilku lat zauważamy wzrost popularności badań nad biblijnym znaczeniem cennych metali, tj. złota czy srebra, np. wobec zawartych w Piśmie Świętym proroctw. Co ciekawe, oba zagadnienia są bardzo podobne przez to, że koncentrują się na tym, co przyniesie przyszłość i nawiązują wprost do zachowania kapitału poprzez inwestowanie w jedyną formę prawdziwych pieniędzy, tj. w złoto i srebro. Oba tematy wymagają odrębnego zbadania i specyficznego zestawienia. Biblijne proroctwo to temat obszerny i dający dużo do myślenia. Uważam, że lepiej zrozumiemy obecną, złą sytuację systemu monetarnego na świecie i to dokąd zmierzamy, gdy zbadamy ten wyjątkowy kruszec, który Bóg dał swemu narodowi wybranemu, a przez to całej ludzkości.
Zacznijmy od pytania - dlaczego właśnie złoto ma tak wielkie znaczenie w Biblii?
Złoto, podobnie jak całe stworzenie, pochodzi od Boga, który dał je człowiekowi do dobrego wykorzystania przez swą przydatność (Rdz 1, 28 i 2, 12: A złoto owej krainy jest znakomite; tam jest także wonna żywica i kamień czerwony). Złoto, srebro, nasiona, i mąka były używane jako pieniądz (Kpł 27, 16: Jeżeli kto poświęci dla Pana część swej dziedzicznej posiadłości, to twoje oszacowanie jej będzie zależne od ilości ziarna używanego na siew - jeden chomer jęczmienia będzie się równał pięćdziesięciu syklom srebra; 2 Krl 7, 1: Elizeusz zaś odpowiedział: »Posłuchajcie słowa Pańskiego! Tak mówi Pan: Jutro o tej samej porze jedna sea najczystszej mąki będzie za jednego sykla, dwie sea jęczmienia też za jednego sykla - w bramie Samarii«). W większości przypadków złoto wymieniane jest w Biblii w odniesieniu do bogactwa królów Izraela i do bogactwa świątyni Pana. Złoto było użyte do wykonania Arki Przymierza i naczyń, stanowiących wyposażenie świątyni - o czym za chwilę. Dlatego możemy zaryzykować twierdzenie, że złoto jest według zamysłu Boga z jednej strony definitywnie zatwierdzone jako środek płatniczy (pieniądz), a z drugiej jako forma przechowywania bogactwa. Jest pierwszym i najczęściej wymienianym metalem w Biblii. Od samego początku był to metal szlachetny, ceniony za swoją wagę, trwały połysk, lśniące piękno, plastyczność i ciągliwość. Rzadkość występowania w całej historii, a zwłaszcza w czasach biblijnych, przyczyniła się do nadania mu wartości pieniężnej. Przez to stało się ono użyteczne w transakcjach handlowych, miarą bogactwa i znaczenia. Kolor i połysk złota oraz jego odporność na utlenienie i matowienie sprawiła, że wytwarzano z niego cenną biżuterię i ozdoby wszelkiego rodzaju.
1. Określenia szlachetnego metalu
Żaden metal nie występuje w pismach Starego Testamentu częściej niż złoto (359 razy, złotnik - 12, złotogłów - 1, złoty - 197) i żaden nie miał tylu określeń. Istnieje sześć hebrajskich słów oznaczających złoto, z których cztery występują w Hi 28, 15-17:
15 Nie daje się za nią złota,
zapłaty nie waży się w srebrze,
16 nie płaci się za nią złotem z Ofiru,
ni sardoniksem rzadkim, ni szafirem.
17 Złoto i szkło jej nierówne,
nie wymienisz jej na złote naczynie.
Wśród tych terminów jednym z najczęściej stosowanych pojęć, ze względu na żółty kolor, jest hebrajskie zahabh/sahab/. Arabski odpowiednik dhahab nadal jest wspólną nazwą dla złota w całym Izraelu, Syrii i Egipcie. Z zahabh często występują inne słowa, tłumaczone jako: „czysty” (Wj 25, 11 - czyste, szczere złoto), „wyrafinowane - oczyszczone” (1 Krn 28, 18: na ołtarz kadzenia ze złota oczyszczonego według wagi i wzór wozu z cherubami złotymi, rozciągającymi skrzydła i pokrywającymi Arkę Przymierza Pańskiego); „szczere/najlepsze” (1 Krl 10, 18: Następnie król sporządził wielki tron z kości słoniowej, który wyłożył szczerym złotem [podkr. - Z.R.]), „kute” lub „mieszane” (1 Krl 10, 17: Ponadto trzysta puklerzy z kutego złota. Na każdy puklerz wychodziło po trzy miny złota [prawie 2000 gr. - Z.R.]), „Ofir” - (Ps 45, 10: Córki królewskie wychodzą ci na spotkanie, królowa w złocie z Ofiru stoi po twojej prawicy).
Inne terminy na określenie złota to:
- segor (Hi 28, 15 - odnośnie mądrości Hiob mówi: Nie daje się za nią złota, zapłaty nie waży się w srebrze; Złoto i szkło jej nierówne, nie wymienisz jej na złote naczynie);
- katam/kethem/- dosłownie „wykute” (m. in. Hi 18, 16; 19: nie płaci się za nią złotem z Ofiru, ni sardoniksem rzadkim, ni szafirem. I topaz z Kusz nie dorówna, najczystsze złoto nie starczy);
- paz (m. in. Ps 21, 4 - dziękując Bogu za króla Psalmista mówi: Bo go uprzedzasz pomyślnymi błogosławieństwami, koronę szczerozłotą wkładasz mu na głowę);
- charuz (Za 9, 3 - omawiając sytuację narodu Zachariasz pisze: Tyr otoczył się wałem obronnym, nagromadził srebra jak piasku i złota jak błota na drogach);
- betser (Hi 22, 24 - nawracając się autor mówi o Stwórcy: Gdy złoto jak proch ocenisz, a Ofir jak piasek rzeczny). Co ciekawe, w zmienionej wersji brytyjskiej i amerykańskiej pojęcie to oddane jest jako skarb. W Nowym Testamencie greckie słowa khrysos i khrysion użyte są jako określenie ozdób, monet i złota w ogóle. Do dziś tak naprawdę nie znamy dokładnych różnic pomiędzy tymi wyrazami.
Cdn

Cytaty biblijne i przyjęte w tekście skróty pochodzą z Biblii Tysiąclecia, wyd. IV, Poznań 2003
Ofir - miejsce o trudnym do określenia położeniu, odległe od Palestyny, obfitujące w złoto. Prawdopodobna lokalizacja to Indie, Arabia Płd. Lub wybrzeże Afryki Wschodniej, zob. Biblia Tysiąclecia, Słownik, s. 1425.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Milewski: nie możemy ustawać w głoszeniu Ewangelii

2024-04-25 19:23

[ TEMATY ]

Ewangelia

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

Wielu powie, że głoszenie Ewangelii to niemożliwe zadanie. Trzeba nam jednak ją głosić i się nie zniechęcać, choć przeszkód i problemów tak dużo - uważał bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej, w święto św. Marka Ewangelisty. Zachęcił także wiernych, aby „pozostawali wierni sobie i wierni Bogu”.

W święto św. Marka Ewangelisty, ucznia Pana Jezusa, towarzysza św. Piotra i św. Pawła, apostoła - misjonarza, bp Milewski stwierdził, że dzięki jego Ewangelii poznajemy czyny miłości Boga wobec ludzkości. Naoczny świadek życia Jezusa swoją księgę zaadresował do ludzi do środowiska chrześcijan, którzy nie urodzili się Żydami. Symbolem ewangelisty stał się skrzydlaty lew, zwierzę symbolizujące potęgę i działanie, moc i odwagę, siłę ducha.

CZYTAJ DALEJ

Najpierw wołanie, później powołanie

2024-04-25 23:30

ks. Łukasz Romańczuk

Konferencja do młodzieży bpa Jacka Kicińskiego CMF

Konferencja do młodzieży bpa Jacka Kicińskiego CMF

Egzamin dojrzałości i ósmoklasisty coraz bliżej. O dary Ducha Świętego i pomyślność na czas pisania matur modlili się uczniowie szkół średnich i ci, kończący “podstawówkę”. Była to także okazja do wysłuchania konferencji o. bpa Jacka Kicińskiego CMF.

Z racji tego, że modlitwa ta odbywała się w czasie Tygodnia Modlitw o powołania kapłańskie i zakonne, konferencja dotyczyła rozeznawania powołania i swojej drogi życiowej. Przede wszystkim bp Jacek wskazał młodym, że w rozeznawaniu ważne jest słuchanie głosu Pana Boga.- Powołanie dzieje się w wołaniu. Najpierw słyszymy wołanie, a potem dokonuje się powołanie. Jezus woła każdego z nas po imieniu - mówił biskup, dodając, że to od człowieka zależy, czy ten Boży głos będzie słyszalny. Ta słyszalność dokonuje się w momencie, kiedy otworzy się uszy swojego serca. - Uczniowie przechodzili szkołę wiary. Mieli momenty zwątpienia. Na początku były wokół Niego tłumy, ale z czasem grupa ta zaczęła topnieć, bo zaczął wymagać. I zapytał Piotra: „Czy i wy chcecie odejść?”. Wszystko zaczyna się od słowa i w tym słowie się wzrasta - przekonywał bp Jacek.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję