Reklama

Tydzień Pomocy Ofiarom Przestępstw

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już po raz 12. obchodzono w Polsce Tydzień Pomocy Ofiarom Przestępstw. Tegoroczna edycja kampanii odbyła się 20-25 lutego. W trakcie akcji, której patronowało Ministerstwo Sprawiedliwości, ofiary lub świadkowie przestępstw mogli skorzystać z bezpłatnych porad prawnych. W ramach Tygodnia w Jaworznie pomoc specjalistów można było otrzymać w Prokuraturze Rejonowej, Sądzie Rejonowym, Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz w Punkcie Poradnictwa Otwartego, a także w sosnowieckim Ośrodku Interwencji Kryzysowej przy ul. Szymanowskiego 5a. Ponadto na terenie województwa śląskiego funkcjonuje ośrodek, który pod auspicjami Ministerstwa Sprawiedliwości udziela przedmiotowej pomocy wszystkim osobom pokrzywdzonym przestępstwami. Jest nim Śląska Fundacja „Błękitny Krzyż”. W wymienionych podmiotach udzielana jest nieodpłatnie kompleksowa pomoc dla ofiar przestępstw głównie w zakresie: porad prawnych, psychologicznych, terapii, asysty w czasie procesu, informacji o innych formach pomocy udzielanych przez jednostki Sieci Pomocy Ofiarom Przestępstw.

Przemoc w rodzinie

Przemoc w rodzinie jest przestępstwem ściganym przez prawo. Najczęściej cierpią najbliżsi. Gniew najłatwiej jest wyładować w domu na osobach słabszych, żonie lub dzieciach, którym trudno się bronić. Wiele kobiet pozostaje w związkach pełnych przemocy, cierpiąc przez lata ból i poniżanie po to, aby ich dzieci miały pełną rodzinę. Myślą, że skoro mąż nigdy nie bije dzieci, sprawa ta ich nie dotyczy, a przecież dzieci, które są świadkami bicia i poniżania również cierpią. Przemoc w rodzinie charakteryzuje się tym, że jest intencjonalna, tzn. jest zamierzonym działaniem człowieka i ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary. Siły są nierównomierne, tzn. jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Ofiara jest słabsza, a sprawca silniejszy. Sprawca wykorzystuje przewagę siły i narusza podstawowe prawa ofiary, np. prawo do nietykalności fizycznej, godności, szacunku itp. Przemoc jest wciąż nierozwiązanym problemem. Najwięcej takich zdarzeń dotyczy środowisk, gdzie nadużywany jest alkohol. To pod jego wpływem jest najwięcej awantur i nieporozumień rodzinnych. Są też inne przyczyny. Przemoc zdarza się zarówno wśród ludzi młodych, jaki i w podeszłym wieku. Idea kampanii związana z Tygodniem Pomocy Ofiarom Przestępstw ma na celu zwrócenie uwagi na potrzeby i prawa osób pokrzywdzonych przestępstwem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nikt nie ma prawa!

Powszechne jest przekonanie, że nikt nie ma prawa bić, maltretować, terroryzować, wykorzystywać, poniżać, znęcać się nad innymi. Ustanowiono prawo i powołano służby chroniące osoby krzywdzone. Jednak to nie wystarcza. Spotykając się z aktem przemocy czy to w życiu osobistym czy zawodowym mamy do wyboru: ucieczkę, przeciwstawienie się lub poddanie. Większość osób zaangażowanych w przeciwdziałanie przemocy - nawet tych dysponujących szerokimi uprawnieniami i dobrymi narzędziami - poddaje się.
Problem przemocy domowej w Polsce został dostrzeżony przez osoby wstrząśnięte przypadkami zakatowania małych dzieci, które postanowiły podjąć walkę o ich życie i bezpieczeństwo. W roku 1981 powstał Komitet Ochrony Praw Dziecka, a z czasem również organizacje broniące praw kobiet. Ich działania ujawniły niedociągnięcia w funkcjonowaniu instytucji i służb ustawowo zobowiązanych do pomagania ofiarom przemocy. Nie traktowały one przemocy w rodzinie jako problemu wymagającego specyficznych działań ani szczególnych kompetencji i nie wymieniały ofiar przemocy w rodzinie jako odrębnej kategorii osób krzywdzonych.
historia każdego związku, w którym występuje przemoc, jest inna. Przemoc zazwyczaj nie jest incydentem jednorazowym, ma raczej charakter długotrwały i cykliczny. Najczęściej jej ofiarą padają kobiety i dzieci, choć nie brakuje również poszkodowanych mężczyzn. Niezwykle smutne są sytuacje, gdy o pomoc zwracają się starsze osoby, nad którymi znęcają się własne dzieci.

Reklama

Największe dramaty

Przemoc domowa to na ogół historie długoletnie. Kobiety kryją w sobie największe dramaty, bo wstydzą się przyznać, że są bite. Ludzie często słyszą, że u sąsiadów za ścianą są awantury, widzą, że przyjeżdża policja i nic nie robią, bo się boją, bo nie chcą się wtrącać w prywatne sprawy obcych ludzi, nie chcą ich zawstydzać. A czasami pomoc jest odrzucana. Sąsiadka mówi: dosyć tego, wzywam policję, a wtedy maltretowana żona zaczyna bronić męża. Zapewnia, że nic się nie stało, to tylko talerz spadł na podłogę, rozbił się i stąd ten hałas. Takie zachowania skutecznie zniechęcają do pomocy.
Dlaczego przemoc w rodzinie jest tak długotrwała? Dlaczego ofiary zwlekają z szukaniem skutecznej pomocy? Być może kobieta czuje się uzależniona od żywiciela rodziny? Może, jeśli jest ciągle bita, myśli, że nie ma żadnego wpływu na swoje życie. Żyje w ciągłym stresie, coraz bardziej zamyka się w sobie, nieufna, nie chce wsparcia od innych. Poza tym, zgodnie z tradycyjnym wychowaniem kobieta powinna być uległa, podporządkowana mężowi, powinna też wszystko znosić z pokorą. Tymczasem niewolnictwo już dawno minęło, nie wolno być niewolnicą. Kolejna przyczyna problemów tkwi w tym, że dorosłe osoby nie potrafią ze sobą rozmawiać. Jeśli małżonkowie ze sobą rozmawiają, rozumieją się, potrafią wyjaśnić sobie wszystkie sprawy, to w takim domu nigdy nie będzie przemocy.

Ścigane przez prawo

Przemoc domowa jest ścigana z urzędu, jeśli interweniowała policja, prokuratura wszczyna postępowanie. Nawet jeśli zastraszona przez męża kobieta boi się na niego skarżyć. Ale rzeczywistość jest taka, że kat i ofiara nadal mieszkają razem. To kobieta - ofiara - musi uciekać i to nieraz bardzo daleko, tam, gdzie są schroniska dla bezdomnych matek bądź ośrodki interwencji kryzysowej. Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, można dręczyciela eksmitować. I zaraz podnoszą się głosy: gdzie ten biedny sprawca się podzieje. Ale nikt jakoś się nie martwi, jeśli z domu ucieka kobieta z dziećmi. Wszystkie historie ofiar przemocy, które znajdują schronienie w ośrodkach interwencji kryzysowej naszej diecezji są dramatyczne. Ot, choćby historia młodej kobiety brutalnie skopanej, posiniaczonej. Porządna rodzina, gdzie nie nadużywa się alkoholu, małżonkowie mają wykształcenie, pracę i pieniądze. W takich domach też jest przemoc, tylko trudniej wychodzi na światło dzienne. Bo nikt nie podejrzewa, że pan domu traktuje żonę nogami obutymi w ciężkie buciory. Drastyczne są również te historie, gdzie zmaltretowane, wykończone psychicznie kobiety trzeba skierować na leczenie.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: co jest warunkiem wszczepienia nas w Kościół?

2024-04-26 13:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

28 Kwietnia 2024 r., piąta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

W 10. rocznicę kanonizacji

2024-04-28 17:42

Biuro Prasowe AK

    – Kościół wynosząc go do grona świętych wskazał: módlcie się poprzez jego wstawiennictwo za świat o jego zbawienie, o pokój dla niego, o nadzieję – mówił abp Marek Jędraszewski w sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie w czasie Mszy św. sprawowanej w 10. rocznicę kanonizacji Ojca Świętego.

Na początku Mszy św. ks. Tomasz Szopa przypomniał, że dokładnie 10 lat temu papież Franciszek dokonał uroczystej kanonizacji Jana Pawła II. – W ten sposób Kościół uznał, wskazał, publicznie ogłosił, że Jan Paweł II jest świadkiem Jezusa Chrystusa – świadkiem, którego wstawiennictwa możemy przyzywać, przez wstawiennictwo którego możemy się modlić do Dobrego Ojca – mówił kustosz papieskiego sanktuarium w Krakowie. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, podziękował mu za troskę o pamięć o Ojcu Świętym i krzewienie jego nauczania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję