Reklama

Opinia publiczna i katolickie media (cz. 1)

Niedziela łódzka 5/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ostatnio opinię publiczną poruszyła sprawa dostępu Telewizji TRWAM do tzw. multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. Chodzi tutaj o otwarty, równoprawny z innymi podmiotami dostęp do kanałów telewizyjnych, oraz możliwość przekazywania katolickich programów społeczeństwu. Najpierw telewizja katolicka spotkała się z odmową, obecnie trwa procedura związana z odwołaniem od tej niesprawiedliwej decyzji. Wymieniane są różne argumenty i zarówno Telewizja TRWAM jak i Radio Maryja kolejny raz znalazło się w ogniu sporów i polemik. Zdaniem przedstawicieli Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, oznacza to dyskryminację telewizji katolickiej, która jako jedyna w Polsce próbuje podjąć się zadania ewangelizacji poprzez obraz telewizyjny. Oznacza też dyskryminację tysięcy osób, które oglądają TV TRWAM i są podatnikami, jak również płatnikami abonamentu, a zatem współfinansują projekt multipleksu i mają prawo do bezpłatnego odbioru TV TRWAM w naziemnej cyfryzacji, co zapewnia możliwości dalszego jej rozwoju. Dziennikarze przypominają, że na multipleksie w imię demokracji i pluralizmu powinien znaleźć się również głos katolików. Tym bardziej, że TV TRWAM jest jedynym polskim medium, które ukazuje w sposób pełny życie Kościoła.
Ponieważ formułowane przeciw mediom katolickim argumenty zdają się stanowić jedynie zasłonę dymną a najbardziej istotne motywy odmownej decyzji są ukryte, warto odnieść się do sprawy fundamentalnej, mianowicie do pytania o uzasadnienie opiniotwórczej i ewangelizacyjnej funkcji katolickich mediów w społeczeństwie. Zagadnienie to warto rozważyć w świetle nauki Kościoła odnośnie do mediów. Temat działalności Radia Maryja i Telewizji TRWAM wyłania się bowiem od szeregu lat w publicystyce nie tylko krajowej w kontekście niezwykle ostrej i niesprawiedliwej krytyki. Bardzo często bowiem, jak pisał Ralph Martin, katolicy są krytykowani nie z powodu swoich wad, ale właśnie dlatego, że starają się być wierni swojemu powołaniu. Ta obserwacja odnosi się także do ataków na działalność Radia Maryja i Telewizji TRWAM. Dlatego warto oddzielić i zignorować często podnoszone lub fabrykowane wprost z różnych stron zarzuty odwołujące się do treści podrzucanych przez prowokatorów, co jest możliwe dzięki otwartej, interaktywnej formule tych mediów (zarzuty rzekomej ksenofobii, antysemityzmu, zaangażowania politycznego), natomiast warto odnieść się do spraw tak istotnych jak przesłanie i cel tych mediów.
Należy do nich m.in. charakter tych mediów, oddziaływanie na opinię publiczną i ich funkcja ewangelizacyjna. Opinia publiczna to zbiorowe przekonania wyrażane przez ludzi. Składają się na nią postawy, poglądy i przekonania odnośnie do najbardziej żywotnych dla społeczeństwa spraw. Ponieważ opinia publiczna ma ogromne znaczenie dla życia społeczeństwa, dlatego jest przedmiotem zainteresowania różnych partii politycznych, grup interesu, grup ideologicznych i światopoglądowych, które dążą do dominacji i realizacji własnych celów. Opinia publiczna może podlegać manipulacji i sterowaniu poprzez media znajdujące się w dyspozycji grup władzy, biznesu i ideologii. Nie ma dziś takiego miejsca, w którym nie daje się odczuć wpływu środków przekazu na postawy religijne i moralne, na systemy polityczne i społeczne, czy na wychowanie.
Dzięki mediom świat się stał globalną wioską. Programy medialne mogą przekazywać nowe hierarchie wartości, autorytety, narzucać sposób myślenia, zmieniać dotychczasowe poglądy. Wpływ różnych środowisk na opinię publiczną może mieć charakter pozytywny lub negatywny. Może pomagać człowiekowi w jego rozwoju i dojrzewaniu, może też go niszczyć i degradować. Zagrożenia te we współczesnych czasach odnoszą się do wartości religijnych i moralnych. Środki masowego przekazu w dyspozycji nihilistycznych elit stają się narzędziem manipulacji, której celem jest narzucenie preferowanej ideologii oraz ograniczenie i kontrolowanie myśli odbiorców przez tendencyjny dobór informacji i ocen. Dyspozycyjne media stają się również miejscem propagowania fałszywej wizji człowieka i świata.
Dlatego sprawa kształtowania opinii publicznej nie może być dla Kościoła sprawą obojętną. Ten motyw leży u podstaw założenia Radia Maryja i Telewizji TRWAM przez Zgromadzenie Ojców Redemptorystów, powołanych w szczególny sposób do dzieła ewangelizacji. Kościół ma obowiązek przeciwstawiania się wpływom szkodliwym. Jednak dostrzega przede wszystkim w opinii publicznej skuteczne narzędzie wpływu na „prywatne jak i na publiczne życie obywateli wszystkich warstw społecznych”. Już Pius XII, mając świadomość doniosłości opinii publicznej, określił ją jako: „obraz głosu, dzięki któremu wydarzenia i okoliczności znajdują powszechne i prawie spontaniczne odbicie w umysłach i osądzie ludzi”.
Wiek XX przyniósł smutne doświadczenie, w jak ogromnej skali środki masowego przekazu w warunkach systemu totalitarnego urabiały opinię publiczną wrogo w stosunku do Kościoła. Tymczasem Kościół nie dysponując mediami był ograniczony w możliwościach ewangelizacji. Już samo tylko kształtowanie opinii publicznej na temat Kościoła i religii w sposób obiektywny stanowi działalność ewangelizacyjną. Dlatego instrukcja „Communio et progressio” uznaje opinię publiczną za konieczny element życia społecznego, współpracy i dialogu. Na wstępie rodzi się pytanie o uzasadnienie prawa do kształtowania opinii publicznej przez Kościół, a tym samym również przez taki podmiot jak Radio Maryja i Telewizja TRWAM. Zagadnienie to zostanie ukazane w kolejnym odcinku naszych rozważań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzeba nam za przykładem Jezusa być gotowym na swoją Getsemani

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 18, 1 – 19, 42.

Piątek, 18 kwietnia. Wielki Piątek
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Jan Paweł II – papież rodziny”

2025-04-18 15:55

[ TEMATY ]

KUL

konferencja

Lublin

św. Jan Paweł II

mat. prasowy

Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Jan Paweł II – papież rodziny” pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego w ramach IX Kongresu Ruchu Europa Christi „Przyszłość Europy”, Lublin, KUL, 24 kwietnia 2025 r.

Dnia 24 kwietnia 2025 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (sala CTW-02) odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Jan Paweł II – papież rodziny” w ramach IX Kongresu Ruchu Europa Christi „Przyszłość Europy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję