Reklama

Rok Kolbiański

Bądźcie tam, gdzie człowiek cierpi

„Tylko nieliczni ludzie potrafią się wznosić na takie wyżyny moralne; tylko nieliczni więźniowie zachowali pełnię wolności wewnętrznej i osiągnęli wartości, które przyniosło im cierpienie” - pisał szwajcarski psycholog Viktor E. Frankl. Jednak skoro ktoś w obozie koncentracyjnym potrafił tego dokonać, znaczy, że jest to możliwe. Bóg doświadczył Maksymiliana Marię jak złoto w tyglu i przyjął jako ofiarę (por. Mdr 3, 5-6). Osoba męczennika została ukazana podczas ogólnopolskiego sympozjum pt. „Św. Maksymilian nie(roz)poznany”, jakie w KUL zorganizował Instytut Teologii Duchowości i franciszkanie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec Jarosław Zachariasz, przełożony krakowskiej prowincji franciszkanów, przewodniczył Mszy św. inaugurującej sesję i wygłosił homilię. - Uważamy, że znamy Maksymiliana; wiemy kim był, czego dokonał. Jednak mało wiemy o dokonaniach, które zawarte są w jego publikacjach. Powinniśmy wydobywać stare rzeczy, które wybrzmiewają w nowej rzeczywistości w zupełnie nowy sposób. Na nowo rozpoznać to, co może nie zawsze zostało w sposób właściwy rozpoznane - mówił dyrektor Instytutu Teologii Duchowości KUL ks. prof. Jarosław Popławski. O. prof. Leon Dyczewski dopowiada, że „wielki człowiek nie zawsze jest do końca rozpoznany”. Zwrócenie uwagi na to, czego uczy św. Maksymilian nas wszystkich, świeckich i duchownych - to zadanie minionego sympozjum.
Istotnym elementem drogi do świętości Maksymiliana było posłuszeństwo Bożej Opatrzności i poświecenie się Matce Bożej. Święty mawiał, że wola człowieka powinna być podporządkowana woli Boga. Natomiast jak całkowite było jego poświęcenie Matce Bożej, wiedzą wszyscy, którzy chociaż pobieżnie znają biografię Rajmunda Kolbe, od dziecka mającego wizje mistyczne (gdy przyjął białą i czerwoną koronę z rąk Matki Bożej). Mówi o tym również fakt, że najczęściej kojarzony jest z Rycerstwem Niepokalanej i nazywany „Jej szaleńcem”, ponieważ gotowy był na tak wiele, aby Niepokalaną poznał cały świat. Aby mówić o Niej, pojechał do Japonii, gdzie wydawał organ prasowy Rycerstwa - „Rycerza Niepokalanej”. Dla Niej chciał być nawet starty na proch i tak ostatecznie się stało, kiedy zginął dobity zastrzykiem w obozie niemieckim, a jego ciało spalono i jako proch rozrzucono po polu. „O. Maksymilian Kolbe, więzień obozowy, upomniał się w obozie śmierci o prawo do życia niewinnego człowieka - jednego z milionów. Ten człowiek (Franciszek Gajowniczek) żyje po dzień dzisiejszy i jest wśród nas obecny. Ojciec Kolbe upomniał się o prawo do życia, wyrażając gotowość pójścia na śmierć w jego zastępstwie. Potwierdził w ten sposób prawo Stwórcy do życia niewinnego człowieka, dał świadectwo Chrystusowi i miłości. Pisze bowiem Apostoł Jan: «Po tym poznaliśmy miłość, że On oddał za nas życie swoje. My także winniśmy oddać życie za braci» (1J 3, 16)” - mówił w homilii kanonizacyjnej bł. Jan Paweł II.
Kolejną cechą rzucającą się w oczy jest u o. Kolbe pragnienie świętości. Było ono bardzo silne. „Chcę być świętym i to jak największym” - zapisał. To pragnienie, pracę nad sobą i posłuszeństwo uważał za elementy bardzo ważne. Stąd rodzi się męstwo i niezłomność wiary. Maksymilian poniósł męczeńską śmierć w niemieckim obozie KL Auschwitz, gdzie trafił pod koniec maja 1941 r. Zmarł 14 sierpnia 1941 r. Więzień nr 16670 przeżył w bunkrze śmierci dwa tygodnie. Jego długie przetrwanie było być może wynikiem mistycznych przeżyć. Tego nie wiemy, jednak o tym, że Maksymilian był mistykiem świadczy jego heroiczne apostolstwo, pokonujące wszelkie ataki na jego dzieła apostolskie. Zachowywał pogodną twarz i pokój wewnętrzny będąc więźniem i straceńcem w celi śmierci, co jest owocem zażyłości z Bogiem. Fakt, że zgłosił się z własnej woli na śmierć, spowodował, iż został początkowo wyniesiony na ołtarze jako wyznawca, jednak męczennikiem również został uznany. Oddając swoje życie o. Maksymilian mówi: „Bądźcie tam, gdzie człowiek cierpi”. To jest jego wezwanie do współczesnego człowieka. Wołanie o wrażliwość, o branie cudzych brzemion na siebie, opowieść o tym, że nienawiść nie jest twórcza, a tylko miłość jest twórcza. Tam, gdzie człowiek kocha wbrew nienawiści, trwa cela śmierci św. Maksymiliana. Wszędzie tam, gdzie zło jest zwyciężane dobrem, on zwycięża - podkreślił o. Dyczewski. Walka bez przemocy o prawa i godność człowieka, proponowana przez o. Kolbe, jest długofalowa, wymagająca cierpliwości od tych, którzy ją stosują. W dodatku wymaga ofiary.
Święty dziś jest m.in. patronem obrońców życia i tych, którzy czynią wszystko, aby stało się bardziej ludzkie. Z wiary i praktykowania dyscypliny wewnętrznej narodziła się u niego gotowość do wypełnienia słów: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15, 13). Nie był to wybór prosty, ale dla niego jakby będący kontynuacją uprzednio wiele lat prowadzonego sposobu życia. To on przypominał braciom w latach wojny: „My nie przyszliśmy do klasztoru zdrowia konserwować” i „Myśl o niebie niech cię pobudza do cnót”. Mawiał, że gdyby komuś przyszło zapłacić życiem za chwałę Niepokalanej, to tym większa wypłynie z tego radość i dobre owoce. Przypominał, że świat i jego honory, bogactwa, przyjemności - wszystko się skończy. A więc dla niego być zakonnikiem to być w szczególności gotowym na służbę ludziom i na ofiary. Dlatego został patronem, m.in. trudnych wyborów, a dziś jest wzorem służby bliźnim, wezwaniem, aby żyć „maksymalnie” dla Boga, wypłynąć na głębię, bo sam potraktował dosłownie wezwanie do maksymalizmu w doskonaleniu duchowym, wpisane w swoje imię zakonne.

Św. Maksymilianie Mario, najwierniejszy synu Biedaczyny z Asyżu, zapalony miłością Boga szedłeś przez życie, praktykując cnoty heroiczne i spełniając święte dzieła apostolskie. Zwróć swój wzrok na nas, ponieważ jesteśmy Twoimi czcicielami i polecamy się Twemu wstawiennictwu. Opromieniony światłem Niepokalanej Dziewicy pociągałeś niezliczone dusze do ideałów świętości, wskazywałeś im rozliczne formy apostołowania dla zwycięstwa dobra i dla rozszerzenia Królestwa Bożego na całym świecie. Uproś nam światło i siłę, abyśmy mogli czynić dobro i pociągać liczne dusze do Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Krzysztof Tadej wręczył Leonowi XIV album o męczennikach oraz tygodnik "Niedziela"

2025-09-10 12:59

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Włodzimierz Rędzioch

Włodzimierz Rędzioch rozmawia z Krzysztofem Tadejem - dziennikarzem TVP Polonia oraz naszym stałym współpracownikiem o jego spotkaniu z Papieżem.

- Rozmawialiśmy przed pańską audiencją u Leona XIV. Teraz chciałbym zapytać, jak odbyło się pańskie spotkanie z Papieżem?
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

2025-09-12 13:32

[ TEMATY ]

rozważania

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

W owych dniach podczas drogi lud stracił cierpliwość. I zaczęli mówić przeciw Bogu i Mojżeszowi: «Czemu wyprowadziliście nas z Egiptu, byśmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzył się nam już ten pokarm mizerny». Zesłał więc Pan na lud węże o jadzie palącym, które kąsały ludzi, tak że wielka liczba Izraelitów zmarła. Przybyli więc ludzie do Mojżesza, mówiąc: «Zgrzeszyliśmy, szemrząc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw się za nami do Pana, aby oddalił od nas węże». I wstawił się Mojżesz za ludem. Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Sporządź węża i umieść go na wysokim palu; wtedy każdy ukąszony, jeśli tylko spojrzy na niego, zostanie przy życiu». Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogoś wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję