W niedzielę 17 marca, z inicjatywy bydgoskiej parafii konkatedralnej
pw. Świętych Marcina i Mikołaja oraz działającego przy niej chóru,
u stóp "Matki Boskiej z różą w dłoni", Bydgoskiej Pani, zorganizowano
I Przegląd Chóralnej Pieśni Pasyjnej. Patronat honorowy nad imprezą
objął abp Henryk Muszyński.
W przeglądzie wzięło udział dziewięć chórów. Wykonawcy
reprezentowali nie tylko archidiecezję gnieźnieńską, ale także diecezje:
włocławską, toruńską i pelplińską. Przegląd zainaugurował występ
gospodarzy - Bydgoskiego Chóru Konkatedralnego pod dyrekcją Mariusza
Kończala - którzy na wstępie zaśpiewali jedną z najpiękniejszych
polskich pieśni - Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł. Następnie
zaprezentował się Chór Mieszany "Harmonia" z parafii pw. Najświętszego
Serca Pana Jezusa - najstarszy spośród działających w Bydgoszczy
chórów, istniejący od 1920 r. Zgromadzeni usłyszeli w jego wykonaniu
m.in. Pieśń ofiarną Beethovena oraz chorał ze słynnej Pasji według
św. Jana J. S. Bacha. Chór wystąpił pod batutą Magdaleny Smarzych,
studentki piątego roku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Na organach
towarzyszył śpiewakom Rafał Krokowski. Następnie wystąpił nieco młodszy
od "Harmonii" Chór "Św. Cecylia", działający również przy parafii
pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, tyle że w Solcu Kujawskim. Istnieje
on od 1930 r., a występuje obecnie pod kierunkiem Macieja Kuligowskiego.
Sporym zaskoczeniem dla wielu mógł być występ Chóru Męskiego
Towarzystwa Śpiewu "Halka" z parafii pw. św. Marcina Biskupa w Wyrzysku.
Wykonał on cztery piękne utwory skomponowane przez swego dyrygenta
Piotra Jańczaka. Ich występ rozpoczął się pięknym, wzniosłym i nieco
nowatorskim w brzmieniu Pater Noster. Po nim przyszedł czas na utrzymane
w stylu cerkiewnym Błogosławi dusze moja hospoda oraz łaciński śpiew
De profundis clamavi. Na koniec chór wykonał znaną powszechnie pieśń
Krzyżu Święty, w znacznym stopniu jednak odbiegającą pod względem
melodycznym od tradycyjnego brzmienia. Zarówno chór, jak i, w większym
może jeszcze stopniu, jego dyrygent-kompozytor pokazali, że także
w mniejszych miejscowościach mogą powstawać dzieła utrzymane na wysokim
poziomie. Po występie gości z Wyrzyska ogłoszono przerwę. W jej trakcie
odprawione zostały Gorzkie Żale oraz Msza św. po łacinie. Drugą część
programu zapoczątkował występ "Scholi Cantorum" z parafii pw. św.
Józefa w Chełmie pod dyrekcją Michała Rajewskiego. Chór wykonał aż
sześć utworów, wśród których na uwagę zasługują: Stała Matka boleściwa (
anonim) i Ave Vera Virginitas (Josquin des Prez). W dalszej kolejności
zgromadzonym w konkatedrze melomanom zaprezentował się Chór Mieszany "
Largo" z Radziejowa Kujawskiego, który urzekł wszystkich piękną pieśnią
U stóp krzyża, której autorstwo przypisuje się Fryderykowi Chopinowi,
oraz ujął za serce Modlitwą za Polskę Józefa Sierosławskiego. Jakże
pięknie zabrzmiały słowa: "Boże, coś nas stworzył Polakami i polskiej
ziemi żywisz nas darami...". Tym piękniej, jeśli uprzytomnimy sobie,
że przez cały niemalże okres zaborów właśnie fara, dzisiejsza konkatedra,
była w zgermanizowanej Bydgoszczy ostoją polskości i wiary katolickiej.
Później wystąpił kolejny Chór "Św. Cecylia" - tym razem
z parafii pw. Chrystusa Króla w Bydgoszczy. Śpiewacy z bydgoskich
Błoni wykonali m.in. Miserere Antonio Lottiego oraz znaną pieśń Odszedł
Pasterz od nas w opracowaniu Antoniego Zoli. Wystąpili pod batutą
Leszka Rusiniaka, a na organach grał Józef Dorawa. Po ich występie
na stopniach ołtarza pojawili się ponownie śpiewacy z Towarzystwa
Śpiewu "Halka" z Wyrzyska. Tym razem jednak w rozszerzonym składzie,
jako chór mieszany (istniejący od 1920 r.), pod dyrekcją Grażyny
Wolter. Wykonali cztery utwory, spośród których zdecydowanie najpiękniej
wypadła pieśń Zdrowaś Królewno wyborna Andrzeja Koszewskiego, którą
publiczność, pomimo wyrażonej na początku przeglądu prośby organizatorów,
nagrodziła gromkimi brawami. Jako ostatni wystąpił Chór Wydziału
Teologii Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu "Tibi Domine"
pod batutą ks. Mariusza Klimka.
Przegląd zwieńczyła uroczysta Msza św., której przewodniczył
abp Henryk Muszyński. Była ona o tyle niezwykła, że w jej trakcie
posługiwały wszystkie uczestniczące w przeglądzie chóry - łącznie
ponad 200 osób. Dyrygowania nimi podjął się Mariusz Kończal. I tu
kolejne zaskoczenie. Jak to się stało, że pomimo braku wcześniejszych
wspólnych prób wszystkim udało się doskonale ze sobą zgrać? Na zakończenie
Ksiądz Arcybiskup skierował do zgromadzonych krótkie słowo, w którym
podkreślił, że tajemnica śmierci i zmartwychwstania Chrystusa stanowi
najgłębszą istotę religii chrześcijańskiej. Podkreślił, że oprawa
muzyczna "pozwala nam głębiej i pełniej przeżywać tę tajemnicę. Śpiew
jest bowiem taką dodatkową łaską, która zrasza nasze dusze, aby łaska
Boża mogła być w niej pełniejsza i bardziej skuteczna". Arcybiskup
gnieźnieński po zakończeniu Eucharystii wręczył uczestnikom przeglądu
pamiątkowe dyplomy.
I Przegląd Chóralnej Pieśni Pasyjnej wspaniale wpisał
się w obchody 500-lecia bydgoskiej fary-konkatedry. Miejmy nadzieję,
że będzie możliwe kontynuowanie tego, co się rozpoczęło. Byłoby dobrze,
gdyby inicjatywa ta już na stałe mogła wpisać się w krajobraz kulturowy
Grodu nad Brdą.
Pomóż w rozwoju naszego portalu