a) Apostołowie w misji uświęcania ludzi
Zbawienie człowieka polega nie tylko na samym zawierzeniu
Słowu Bożemu. W gruncie rzeczy bowiem zostało ono określone w Piśmie
Świętym jako trwanie w Bogu (por. 1 J 2, 6) oraz stan dziecięctwa
Bożego: (...) zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi i rzeczywiście nimi
jesteśmy (1 J 3, 1); (...) obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale jeszcze
się nie ujawniło, czym będziemy. Wiemy, że gdy się to ujawni, będziemy
do Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest (J 1 3, 2). W sumie
zaś według słów Pana Jezusa zbawiony to ten, (...) kto uwierzy i
przyjmie chrzest (...) (Mk 16, 16) - ten sakrament właśnie jako "
wykorzenienie w Boga", oraz kto będzie (...) zachowywać wszystko,
co (Ja) wam przykazałem (Mt 28, 20).
Rozróżniając zatem poszczególne funkcje czy zadania Kościoła,
co wyraża całościowo tak zwany "wielki nakaz misyjny", trzeba mówić
też o uświęcaniu ludzi, których, gdy z wiarą przyjmą słowo Ewangelii,
Pan każe chrzcić (...). W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego (Mt 28,
19). Chociaż poszczególne funkcje zawarte w nakazie misyjnym da się
wyróżnić oddzielnie, to jednak ostatecznie ich skutek - zbawienie
- jest owocem łącznego ich działania.
Przypomniał to Papież, że słusznie "(...) Synod Biskupów
z 1971 r. podkreślił nierozłączną więź między słowem a sakramentami:
sakramenty sprawowane są łącznie z głoszeniem Słowa Bożego i w ten
sposób pomnażają wiarę, umacniając ją dzięki łasce. Nie można więc
nie doceniać sakramentów, ponieważ dzięki nim słowo Boże osiąga swój
pełniejszy skutek, to znaczy zjednoczenie z tajemnicą Chrystusa (
...). Synod nie wahał się stwierdzić, że oddzielenie ewangelizacji
od sprawowania sakramentów podzieliłoby samo serce Kościoła, wystawiając
na niebezpieczeństwo wiarę (...). Posługa przepowiadania Ewangelii
jest bowiem ściśle związana z posługą łaski w świętych sakramentach
Kościoła. Jako szafarz łaski, biskup spełnia w sakramentach rolę
uświęcania, z którą łączy się rola nauczania, wypełniana przez niego
wśród powierzonego mu Ludu Bożego" (Jan Paweł II).
Uświęcająca moc Apostołów, którą otrzymali od Chrystusa
Pana, ich następców oraz wspomagających ich kapłanów i diakonów,
ma swe ostateczne i jedyne źródło w ich uczestnictwie w kapłaństwie
Jezusa Chrystusa. Szczytem spełnienia się Jego kapłaństwa było Misterium
Paschalne Męki, Śmierci i Zmartwychwstania, jak to uprzytamnia liturgia: "
Z Jego przebitego boku wypłynęła krew i woda, i tam wzięły początek
sakramenty Kościoła, aby wszyscy ludzie pociągnięci do otwartego
serca Zbawiciela z radością czerpali ze źródeł zbawienia" (Prefacja
o Najświętszym Sercu Pana Jezusa - nr 48). Sakramenty jako środki
uświęcania zapowiadała już publiczna działalność samego Chrystusa
Pana. I tak na przykład chrzest Pana Jezusa - wprawdzie Janowy, ale
przecież był zapowiedzią nowego chrztu: "Ty przez cudowne znaki nad
wodami Jordanu objawiłeś nam tę tajemnicę chrztu nowego" (Prefacja
o Chrzcie Pańskim). Z kolei uwolnienie paralityka od grzechów (zob.
Mt 9, 1-8) oraz obietnica raju dla wyznającego swą winę Łotra (zob.
Łk 23, 43), to jakby uprzedzenia biorącego swą moc z Misterium Paschalnego
odpuszczania grzechów w Kościele. Zresztą w dniu Zmartwychwstania
Apostołom Pan ją przekazał: Jak Ojciec mnie posłał, tak i Ja was
posyłam (...) Weźmijcie Ducha Świętego! Których grzechy odpuścicie,
są im odpuszczone, a których zatrzymacie, są im zatrzymane (J 20,
21-23).
W gruncie rzeczy bowiem to właśnie te sakramenty: chrzest
i odpuszczenie grzechów, mają istotne znaczenie dla zbawiania człowieka,
mianowicie uczynienia go dzieckiem Bożym, albo przywracania tegoż
dziecięctwa, gdy je traci przez osobiste grzechy ciężkie, ale nawraca
się i pokutuje.
Pan Jezus przekazał tę moc uświęcania ludzi Apostołom.
Szczegółowo widać to wyraźnie na owym nakazie chrztu oraz upoważnieniu
do odpuszczania grzechów. W odniesieniu natomiast do Najświętszej
Eucharystii jako Ofiary Nowego Przymierza, stało się to w Wieczerniku
podczas Ostatniej Wieczerzy. Apostołowie usłyszeli od Pana jednoznacznie
brzmiące polecenie na przyszłość: (...) czyńcie to na moją pamiątkę (
Łk 22, 19). Będą to odtąd ponawiać, działając tu w wyjątkowo wyraźny
sposób w Jego imieniu - w Jego Osobie: "Chrystus posyła swoich Apostołów
i ich następców, aby głosili wiarę i rozszerzali Jego Królestwo.
Daje im udział w swoim posłaniu. Otrzymują oni od Niego władzę działania
w Jego Osobie" (KKK 935). "Z ustanowienia Bożego są w Kościele wśród
wiernych święci szafarze, których w prawie nazywa się także duchownymi" (
...) (KKK 934). Mówiąc o funkcjach, czy władzach apostolskich w Kościele,
w tym przypadku mówimy o zadaniu uświęcania i określamy je jako "
kapłańskie". Dajemy przez to wyraz przekonania, że jest ono zakorzenione
w Jezusie Chrystusie - Kapłanie. On to bowiem stał się Arcykapłanem
przez swoją ofiarę z życia i przez to jedynym pośrednikiem między
Bogiem a ludźmi, właśnie w ich uświęcaniu, czyli w tym, by stawali
się "uczestnikami Boskiej natury" (por. DV 2). "Kapłaństwo wyraża
się głównie w ofierze, ofiara zaś konstytuuje kapłaństwo" (bp E.
Ozorowski).
Przekazując zatem władzę kapłańską Apostołom, Chrystus
Pan przedłuża na wieki w Kościele swoje kapłaństwo.
Nic przeto dziwnego, że Apostołowie od śmierci Pana Jezusa
wypełniali zadania uświęcenia. Okoliczności bowiem wyboru i utworzenia
z upatrzonych uczniów Kolegium Dwunastu, specjalne pouczanie ich
oraz stopniowe powierzanie zadań musiało być dla nich wyraźną wskazówką,
że Pan Jezus przygotowuje ich do specjalnej roli - Apostołów - w
zakładanym przez siebie Kościele. Mieli mianowicie być kontynuatorami
jego zbawczego posłannictwa w stosunku do ludzi, przez swoich następców
aż do końca czasów.
Toteż podjęli zlecone zadanie zaraz po Jego zmartwychwstaniu,
sprawując od początku władzę kapłańską we wszystkich jej wymiarach,
mianowicie przewodzenia modlitwie wspólnoty, głoszenia słowa i co
się szczególnie podkreśla, odprawiania Eucharystii: W pierwszym dniu
po szabacie, kiedy zebraliśmy się na łamaniu chleba (...) (Dz 20,
7 oraz por. Dz 2, 42). Dalej, Apostołowie udzielali Ducha Świętego
przez wkładanie rąk na ochrzczonych, czyli sprawowali sakrament bierzmowania: (
Piotr i Jan) Wkładali więc na nich ręce, a oni otrzymywali Ducha
Świętego (Dz 8, 17). Stawali się też w miarę potrzeb szafarzami trójstopniowego
kapłaństwa, święcąc swoich następców oraz kapłanów i diakonów. Apostołowie (
...) modląc się, włożyli na nich ręce (Dz 6, 6); Nie zaniedbuj w
sobie łaski nadzwyczajnej, która została ci dana przez proroctwo
i włożenie rąk kolegium kapłańskiego - pisze św. Paweł do Tymoteusza (
1 Tm 4, 14); (...) zostawiłem cię na Krecie (...), byś ustanowił
w każdym mieście (...) prezbiterów (...) - tak z kolei do Tytusa (
Tt 1, 5).
cdn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu