Reklama

Centrum im. Pedro Arrupe

Podpowiedzieć nauczycielom

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 13/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

WALDEMAR HASS: - Co to jest Centrum im. Pedro Arrupe?

O. WOJCIECH ŻMUDZIŃSKI: - W latach dziewięćdziesiątych powstała w Polsce możliwość tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli. W roku 1999 zakon jezuitów zarejestrował w Ministerstwie Edukacji Narodowej swoją placówkę o charakterze ogólnopolskim, która obecnie podlega Kuratorium Pomorskiemu. Oferujemy w niej głównie szkolenia metodyczne. Szkolenia te mają na celu pomóc nauczycielom różnych przedmiotów w gimnazjach i liceach udoskonalić swój warsztat, a przez to ułatwić uczniom proces uczenia się.

Oprócz szkoleń metodycznych proponujemy także doskonalenie metod wychowawczych z zakresu: profilaktyki uzależnień, subkultur młodzieżowych czy edukacji medialnej. Na tych szkoleniach wykorzystywane są metody: aktywizujące, wizualnego przekazu treści itp. Próbujemy w ich trakcie podpowiedzieć nauczycielom, jak mogą wykorzystać fascynacje uczniów (np. subkulturami, filmami, mediami czy nawet środkami uzależniającymi), żeby wyjść naprzeciw ich marzeniom, pragnieniom, tak aby lekcja nie była nudna, by im pokazać, że to, czego się uczą, ma sens i przyda się w przyszłości.

- Kim był patron tej placówki?

- O. Pedro Arrupe to poprzedni generał jezuitów. Wspominamy go szczególnie z wielką sympatią, ponieważ był to człowiek, który nie tylko zreformował zakon, edukację jezuicką na świecie, ale który wiele cierpiał jako misjonarz w Japonii, w czasie, gdy Amerykanie zrzucili na Hiroszimę i Nagasaki bomby atomowe. Po wieloletniej pracy misyjnej w Japonii przejął rządy nad Towarzystwem Jezusowym. Ostanie dziesięć lat swojego życia sparaliżowany leżał w łóżku. Dzięki niemu do zakonu jezuitów przyszła cała odnowa posoborowa. Z wielką odwagą i entuzjazmem wprowadzał przemiany, które sprawiły, że jezuici również dzisiaj - tak jak w XVII, XVIII wieku - są na czołówkach gazet i mają wpływ na to, co dzieje się na świecie.

Centrum im. P. Arrupe w swojej działalności odwołuje się do ignacjańskiego modelu pedagogiki oraz tradycji szkolnictwa jezuickiego. Jezuici już od samego początku, jeszcze za życia swego założyciela (XVI w.), angażowali się w szkolnictwo. Doszli bowiem do wniosku, że przez wychowywanie młodego pokolenia można mieć wpływ na losy świata, a przez to będzie on stał na niezmiennych wartościach.

Integralny model pedagogii nazywał się pierwotnie ignacjańskim modelem pedagogii (od św. Ignacego). Ponieważ jednak łączy w sobie propozycje integralnego rozwoju młodego człowieka, brania pod uwagę wszystkich aspektów jego życia, nazwaliśmy go integralnym. To określenie używamy też po to, aby uczestnicy naszych szkoleń nie kojarzyli go tylko i wyłącznie z Kościołem katolickim. Adresujemy nasze kursy do wszystkich bez względu na wyznanie, wiarę. Przykładem może być to, że prowadzimy systematyczne szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli szkół muzułmańskich na Krymie, na Ukrainie. Jesteśmy też zaproszeni do przeprowadzenia podobnych szkoleń w Egipcie oraz w Iraku.

- Jaka jest oferta Centrum w naszym kraju?

- Podstawową ofertą Centrum im. P. Arrupe jest roczny kurs: integralny model pedagogii (realizowany w br. w Warszawie i w Kaliszu). Natomiast pozostałe kursy weekendowe, 20-godzinne, skierowane są do każdego nauczyciela, który chce się rozwijać, któremu zależy nie tylko na zaświadczeniu i na awansie, ale dla którego naprawdę istotny jest własny rozwój i który traktuje swój zawód jako powołanie.

Tematów poruszanych na szkoleniach jest wiele. Przede wszystkim są to metody aktywizujące, wypływające z różnych teorii pedagogicznych (np. teorii wielorakiej inteligencji). Chciałbym podkreślić, że nie skupiamy się na przekazywaniu wiedzy, informacji dotyczących konkretnych teorii, bo to nauczycielowi nie jest potrzebne (odsyłamy go do bibliografii). Natomiast przekazujemy nauczycielowi praktycznie to, co może wykorzystać w klasie. Ci, którzy kończą nasze kursy, są zaproszeni do uczestniczenia w forum wymiany doświadczeń, jakim jest wydawany przez nas biuletyn. Nauczyciele przysyłają swoje pomysły, ewentualnie relacjonują to, co udało im się zrealizować, tak aby inni mogli też wykorzystać to w swojej pracy.

- Czy uważa Ojciec, że nowe spojrzenie na problem wykorzystania różnych metod w nauczaniu, czy też pomysły na niekonwencjonalne rozwiązywanie problemów szkolnych, to jest ten szczególny walor, który wyróżnia kursy organizowane przez Centrum im. P. Arrupe od podobnych szkoleń organizowanych na przykład przez ODN?

- Kursy proponowane przez nasze centrum nie odróżniają się metodami od tych organizowanych przez inne placówki. Różnią się tym, że ogólnie dostępne metody włączamy w konkretną dynamikę procesu uczenia się i nauczania. Jeśli proponujemy metodę, która pierwotnie miała na celu zintegrowanie klasy, czy zapoznanie się uczestników szkolenia, to jest to metoda, która jest wbudowana tematycznie w całą lekcję, czy w całą godzinę a nawet weekend prowadzonych zajęć. Nie jest to przypadkowe. Ta dynamika podkreśla obecność refleksji w procesie uczenia się i nauczania, tak ze strony ucznia jak i nauczyciela. Pytanie: czy przyda mi się w życiu to, czego dzisiaj mnie uczysz? skierowane jest przede wszystkim do nauczyciela. Czy uczę tak, aby uczeń wiedział, że to w życiu kiedyś mu się przyda, że to ma sens, że to coś zmienia w jego spojrzeniu na świat...

- Gdzie odbywają się kursy organizowane przez Centrum im P. Arrupe?

- Głównie korzystamy z jezuickich domów rekolekcyjnych. Choć wykorzystujemy również bazę lokalową udostępnioną nam przez inne zakony. Dzięki temu możemy oferować niezbyt drogie kursy. Przede wszystkim proponujemy szkolenia w Gdyni, Warszawie, Kaliszu i Białymstoku. Są to kursy, na które nauczyciel może się indywidualnie zgłaszać - telefonicznie lub listownie pod adresem naszego biura w Gdyni. Sporadycznie prowadzimy też szkolenia w innych ośrodkach jezuickich takich jak Kraków, Opole czy Gliwice. Oprócz kursów, które nazywamy otwartymi, prowadzimy również wiele szkoleń na zamówienie. Każda szkoła może zamówić sobie taki kurs, a my wtedy przyjeżdżamy do danego miasta, co ma wpływ na obniżenie kosztów szkolenia.

* * *

W grudniu ubiegłego roku o. Wojciech Żmudziński SJ gościł w Głogowie na zaproszenie s. Małgorzaty Dyrek (służebniczka dębicka) i dyrekcji Zespołu Szkół Ekonomicznych.

Wszystkie osoby zainteresowane szczegółową ofertą prezentowanej powyżej placówki proszone są o kontakt z ośrodkiem: Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców im. Pedro Arrupe, 81-313 Gdynia, ul. Tatrzańska 35, tel./fax (0-58) 661-65-82; 620-66-90;

www.centrumarrupe.topnet.pl e-mail: drgdynia&key.net.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rekordowa ilość polskich pielgrzymów w Fatimie

2025-02-10 07:51

[ TEMATY ]

Fatima

StockPhotosArt/stock.adobe.com

Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie osiągnęło w 2024 r. nienotowane wcześniej dochody na poziomie prawie 24,5 mln euro, poinformowały władze miejsca kultu maryjnego znajdującego się na środkowym zachodzie Portugalii.

Wysokie wpływy finansowe, głównie z darowizn, pochodziły zarówno od dominujących w Fatimie portugalskich pątników, jak też od pielgrzymów z zagranicy.
CZYTAJ DALEJ

Skrajnie lewicowe organizacje odcięte od środków z USA. Teraz liczą na polski rząd

2025-02-10 10:00

[ TEMATY ]

Donald Tusk

polski rząd

lewicowe organizacje

środki z USA

Adobe Stock

Lewicowe organizacje liczą na wsparcie polskiego rządu

Lewicowe organizacje liczą na wsparcie polskiego rządu

Po zawieszeniu przez prezydenta USA Donalda Trumpa pomocy zagranicznej liczne skrajnie lewicowe organizacje pozarządowe w Polsce straciły finansowanie z tego źródła. Liczą na wsparcie rządu. Czy Donald Tusk ugnie się pod naciskiem i będzie preferował dotacje dla ideologicznie ukierunkowanych NGO-sów i mediów?

Amerykański prezydent Donald Trump 20 stycznia, w pierwszym dniu urzędowania, podpisał rozporządzenie wstrzymujące na 90 dni wszystkie międzynarodowe programy pomocowe. Tłumaczył to potrzebą dostosowania wydatków do polityki "America First", stawiającej na pierwszym miejscu interesy USA.
CZYTAJ DALEJ

Zachowajmy czujność, bo po wyborach edukacja zdrowotna może wrócić jako obowiązkowa

2025-02-10 19:45

[ TEMATY ]

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

Adobe Stock

Mamy świadomość, że minister Barbara Nowacka nie uznała naszych racji i konstytucyjnych praw jako rodziców. Zmiana edukacji zdrowotnej z obowiązkowej na nieobowiazkową to efekt nacisków w koalicji, ale po wyborach prezydenckich to się może zmienić. Dlatego musimy być dalej czujni, organizować protesty i tłumaczyć, dlaczego nie posyłać dzieci na ten przedmiot oraz walczyć, aby Wychowanie do Życia w Rodzinie nie zostało zlikwidowane - mówi KAI Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” oraz koordynator Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły.

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło niedawno, że nowy przedmiot - edukacja zdrowotna - nie będzie w roku szkolnym 2025/26 obowiązkowy. Na pytanie KAI, czy to kończy spór z rodzicami i nauczycielami, którzy sprzeciwiali się wprowadzeniu tego przedmiotu do szkół ze względu na zawarte w nim szkodliwe treści dotyczące sfery seksualnej, a może raczej nakazuje dalszą czujność, Agnieszka Pawlik-Regulska odpowiada: "Zdecydowanie trzeba być dalej czujnym".
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję