Reklama

Świątynia otwarta na muzykę

W sanktuarium św. Antoniego Padewskiego i bł. Rafała Chylińskiego w Łodzi-Łagiewnikach odbył się 20 sierpnia przedostatni koncert w ramach 23. edycji letniego cyklu „Muzyka w starym klasztorze”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wierna publiczność wypełniająca franciszkańską świątynię miała okazję wysłuchać gry cenionych łódzkich instrumentalistów młodszego pokolenia, laureatów prestiżowych konkursów muzycznych: organisty Jakuba Garbacza i flecistki Joanny Woszczyk-Garbacz. Tym razem w muzykę organową wplecione zostały kompozycje przeznaczone na flet.
Kunszt wykonawczy Jakuba Garbacza (pierwszego organisty bazyliki archikatedralnej w Łodzi) znalazł sugestywne odbicie w interpretacji „Passacaglii d moll” Dietricha Buxtehudego. Forma ta została świetnie dostosowana zarówno do akustyki sanktuarium św. Antoniego, jak i do estetyki brzmieniowej klasztornych organów.
Allemande, Corrente, Sarabande i Bourrée anglaise - te cztery skontrastowane pod względem rytmicznym tańce składają się na „Partitę a-moll na flet solo” Jana Sebastiana Bacha. Utwór wymaga od wykonawcy nie tylko świetnej techniki, ale także szczególnej wrażliwości, subtelności, fantazji. Wspomniane elementy zawierała gra Joanny Woszczyk-Garbacz, która finezyjnie połączyła cztery zróżnicowane części w harmonijną całość przenikniętą wyrazistym tanecznym pulsem.
Z gorącym przyjęciem słuchaczy spotkało się wykonanie „Koncertu C-dur” Antonia Vivaldiego (w bardzo ciekawym opracowaniu na flet piccolo i organy). Za atuty tej mistrzowskiej interpretacji należy uznać wysmakowaną artykulację oraz logiczne frazowanie. Trzeba podkreślić, iż Artystka doskonale sobie radziła z fletem piccolo, pomimo pewnych niesprzyjających cech tego instrumentu, to znaczy jego specyficznego, wysokiego brzmienia. Joanna Woszczyk-Garbacz sprawiła, iż pikulina solo stała się wyjątkowo przyjazna, wręcz przyjemna dla uszu słuchaczy.
W „Sonacie g-moll na flet i basso continuo” Jerzego Fryderyka Haendla zwracało uwagę wyrównane brzmienie fletu zarówno w dolnych, jak i w górnych rejestrach. W wolnych częściach (Larghetto, Andante, Adagio) Artystka zachwyciła pięknym brzmieniem instrumentu i wysublimowanym prowadzeniem kantyleny. Pozytywne wrażenia wzmacniał dyskretny akompaniament realizowany na organach przez Jakuba Garbacza.
Występ Joanny Woszczyk-Garbacz dopełnił „Romans” z „Tryptyku na flet i organy” Janusza Kahla. Ta nieznana szerszej publiczności kompozycja stworzyła Artystce wdzięczne pole do zaprezentowania bogatej palety fletowych barw oraz do wyeksponowania melancholijnego charakteru „Romansu”. Warto zauważyć, że utwór został skomponowany przez dziadka Artystki. Ostatnim punktem wieczoru była „II Sonata organowa c-moll” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Jakub Garbacz zaprezentował tu precyzję, dyscyplinę i wirtuozowską technikę. Jestem przekonany, że koncert w wykonaniu artystycznego małżeństwa z Łodzi na długo pozostanie w pamięci słuchaczy.
Po raz kolejny kieruję serdeczne słowa podziękowania pod adresem Ojców Franciszkanów, którzy od 23 lat otwierają klasztorną świątynię przed polskimi i zagranicznymi muzykami oraz publicznością. Bóg zapłać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 19.): Strzelaj. Nie spudłujesz

2024-05-18 19:30

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, żeby w ciągu dnia dusza nie zemdlała z głodu? Czy modlitwa może być jak proca? I co to właściwie ma wspólnego z przekąską i przystawką? Zapraszamy na dziewiętnasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnej modlitwie aktami strzelistymi.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Prosimy Ducha Świętego o jedność

2024-05-19 12:44

ks. Łukasz Romańczuk

Biskup Jacek Kiciński CMF

Biskup Jacek Kiciński CMF

Tradycją już jest, że Archidiecezjalna Pielgrzymka Ludzi Pracy odbywa się w Henrykowie. Tym razem, przy strugach deszczu, Mszę przy Klasztorze Księgi Henrykowskiej odprawił bp Jacek Kiciński CMF.

Zanim rozpoczęła się Msza święta poświęcony został sztandar jednej z kopalń bazaltu. Wprowadzając w Liturgię, ks. Krzysztof Hajdun, diecezjalny duszpasterz ludzi pracy zaznaczył, że pielgrzymka rozpoczęła się już dzień wcześniej, kiedy to wyruszyła piesza pielgrzymka do Henrykowa. Rozpoczęła się o godz. 7:00 Mszą świętą w kościele Opatrzności Bożej we Wrocławiu - Nowym Dworze, a następnie uczestnicy udali się do Borowa i stamtąd pieszo przeszli ponad 30 km do Henrykowa. - Dziś obchodzimy uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Dlatego też podczas tej Mszy świętej prosimy, aby Duch Święty uświęcał nasze serca, umysły, pracę, rodziny i naszą Ojczyznę - zaznaczył ks. Hajdun, zachęcając do wspólnej modlitwy za ludzi pracy oraz witając wszystkich przybyłych gości oraz poczty sztandarowe.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję