Uczeń Chrystusa, podejmując głębszą refleksję nad codziennym życiem nie może nie zauważyć, iż każdy dzień jego życia, realizuje się w wędrówce po drodze, na którą wkroczył w dniu chrztu świętego. Przyjmując chrzest człowiek przekracza próg bramy, którą jest sam Chrystus. Każdy zatem dzień, to droga ku wyznaczonemu celowi. Tym celem jest Miasto Święte - nowe, niebiańskie Jeruzalem. Docierając do celu, po trudach ziemskiej pielgrzymki, pielgrzym przynosząc „ręce pełne dobrych czynów”, włączony zostaje do społeczności Świętych.
Ten kto wyrusza na pielgrzymkę, niewątpliwie jest wyraźnym znakiem dla świata, iż nasz pobyt na ziemi, jest tylko przejściowy. Człowiek na pielgrzymim szlaku staje się zatem szczególnym świadkiem rzeczywistości pozaziemskiej. Pielgrzym całym sobą, wobec świata, w którym jest, który współtworzy, w którym żyje, porusza się, jest świadkiem Tego, który z miłości powołał wszystko do istnienia, i który pragnie, aby w wszystko przemieniało się w Miłości. Pielgrzym na szlaku pielgrzymkowym jest zatem świadkiem stwórczej i przemieniającej miłości Boga.
W diecezji legnickiej istnieją różne formy pielgrzymowania. Wielu duszpasterzy organizuje pielgrzymki autokarowe i samolotowe do miejsc świętych w Polsce i poza jej granicami. Istnieją również pielgrzymki rowerowe. Jednakże uprzywilejowaną formą pielgrzymowania nadal cieszą się pielgrzymki piesze. Realizację wezwania: „Pielgrzym świadkiem Miłości”, pielgrzymi legniccy będą realizowali m.in. wyruszając na szlak XVIII Pieszej Pielgrzymki z Legnicy na Jasną Górę. Dokona się ono na dwóch płaszczyznach. Pierwszą będzie przekaz modlitewno-słowny, zawarty w tym wszystkim co podczas drogi pielgrzym usłyszy, w czym będzie uczestniczył; jednym słowem wszystko to, co otrzyma. Drugą płaszczyzną jest doświadczenie drogi, podczas której on sam będzie świadkiem; jednym słowem wszystko to, co on będzie mógł dać tym, z którymi pielgrzymuje, których spotka i do których pójdzie, niosącw sobie doświadczenie pielgrzymiej drogi.
Fundamentem biblijnym hasła jest obraz: odpowiedzi i posłania, zaczerpnięty z Księgi Izajasza 6, 8: „I usłyszałem głos Pana mówiącego «Kogo mam posłać? Kto by Nam poszedł? » Odpowiedziałem «Oto ja, poślij mnie!»”.
Fundamentem pastoralnym hasła jest wezwanie do naśladowania. Pielgrzymując po tej ziemi, każdy ochrzczony wezwany jest, aby o Chrystusie świadczyć swoim życiem. Świadectwo o Chrystusie, będzie wyrażać się w naśladowaniu Mistrza. Przyjęcie posłania, rozumiane jako odpowiedź na Boże wezwanie, zawiera w sobie dynamikę. Pielgrzym jest ikoną człowieka pragnącego osiągnąć cel wykraczający poza granicę rzeczywistości ziemskiej. Jest znakiem, powołania do nieśmiertelności w wieczności.
Realizacja powyższych założeń, przyczyni się do wypełnienia programu, jaki organizatorzy przyjęli na podstawie programu duszpasterskiego w poprzednich latach. W myśl hasła roku duszpasterskiego 2009/2010, Pielgrzymowi legnickiemu ukazana zostanie konkretna podpowiedź, jak można stać się i być na co dzień świadkiem Miłości. Pomóc w tym mają przyjęte poniższe cele:
bliższy cel: dostrzec w Chrystusie wzór do naśladowania; pobudzić w pielgrzymie pragnienie „odwzorowania” w sobie Chrystusa; przyoblec się w Niego; żyć Nim;
Pomocą w tym będą święci patronowie, którzy są konkretnymi przykładami, jak żyć „przez Chrystusa z Chrystusem i w Chrystusie”;
dalszy cel: „promocja” patronów diecezji oraz patrona grupy.
W realizacji zamierzonych celów, zastosowane zostaną charakterystyczne dla rekolekcji w drodze, formy i środki.
Zachęcamy do zapisów na pielgrzymkę u Księży Przewodników. Każdy z nich na swoim terenie organizuje spotkania informacyjne. Prosimy zatem Księży o kontaktowanie się z nimi lub odsyłanie osób zainteresowanych zapisem bezpośrednio do Przewodników.
Bieżące informacje nt PPL będą pojawiać się na naszej stronie internetowej
www.pielgrzymka.legnica.pl
Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
Sąd Rejonowy w Białymstoku umorzył w środę postępowanie w sprawie oskarżonego o obrazę uczuć religijnych i znieważenie przedmiotów czci religijnej. Oparł się na opinii biegłych badających stan zdrowia tego mężczyzny. Postanowienie nie jest prawomocne.
Sąd zdecydował o konieczności przeprowadzenia takich badań przed rokiem, jeszcze przed otwarciem przewodu sądowego w tej sprawie. Powołując się też wówczas na ważny interes prywatny tego mężczyzny, utajnił jednak informacje, biegły jakiej specjalności medycznej będzie powołany.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.