Reklama

„Paszczak” pilnie poszukiwany

Co zdrowym ludziom może dać obcowanie z osobami upośledzonymi umysłowo? Co mogą im zaoferować? Na te pytania odpowiada każdego dnia Ruch „Wiara i Światło”, który od początku lat 80. działa także w Lublinie.

Niedziela lubelska 9/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ruch „Wiara i Światło” powstał podczas pielgrzymki osób niepełnosprawnych do Lourdes w 1971 r., z inspiracji Jeana Vanier i Marie-Helene Mathieu. W centrum wspólnot znaleźli się ludzie upośledzeni umysłowo, otoczeni przez swoje rodziny i przyjaciół. Istotą duchowości ruchu stało się spotkanie z Jezusem obecnym w słabych i ubogich. Dziś na świecie jest około 1,3 tys. wspólnot (każda liczy ok. 20-30 członków) działających w blisko 70 krajach. Tworzą je osoby świeckie, którym często towarzyszy kapelan. „Pierwsze wspólnoty w Polsce założyli w 1978 r. Teresa Breza, matka niepełnosprawnej córki oraz studenci Uniwersytetu Warszawskiego, m.in. Marcin Przeciszewski, Joanna Puzyna i Agnieszka Grzegorczyk” - wspominają „Paszczaki”. „Do Lublina idea ruchu przeniknęła na początku lat 80. za sprawą studentek KUL-u, związanych wcześniej z ruchem stołecznym: Joanną Puzyną i Joanną Turnau. W powołanie do życia wspólnoty w Lublinie zaangażowany był także Bernard Uchmański, alpinista, który zginął tragicznie w Andach Peruwiańskich w 1995 r.” - mówi Sylwia Kowalczyk, wicekoordynator Prowincji Centralno-Wschodniej. Pierwsze oficjalne spotkanie lubelskiej wspólnoty odbyło się 2 kwietnia 1982 r., a pierwszym kapelanem lubelskiej wspólnoty był ks. Andrzej Szostek MIC, późniejszy rektor KUL. Początkowo spotkania odbywały się głównie w domach osób niepełnosprawnych, a większe uroczystości i nabożeństwa sprawowano w domu zakonnym Księży Marianów. Życie wspólnoty kwitło, liczba uczestników szybko powiększała się, toteż z czasem konieczny był podział na kolejne, mniejsze wspólnoty, z których z kolei wyłaniały się następne.

Ubogaceni przyjaźnią

Dziś na terenie Lublina działa dziewięć wspólnot Ruchu „Wiara i Światło”. Angażują się w nie m.in. studenci lubelskich uczelni, wnosząc w nie wiele młodzieńczej energii i zapału. „Cechą charakterystyczną lubelskich wspólnot na tle kraju jest dość duża rotacja przyjaciół - mówi S. Kowalczyk. - Studenci wraz z ukończeniem nauki często opuszczają Lublin, a tym samym wspólnotę. Wnosi to pewną różnorodność i dynamikę, ale z drugiej strony powoduje, że ciągle trzeba troszczyć się o pozyskiwanie nowych osób. Niejednokrotnie brak jest stabilizacji we wspólnotach. Często zmieniają się także koordynatorzy, trudno jest więc prowadzić formację, nieraz trudno planować pewne rzeczy”. Stąd też „Paszczaki” - osoby, które chcą się spotykać i przyjaźnić z niepełnosprawnymi - są bardzo poszukiwane.
O przyjaciół jest jednak coraz trudniej. Wpływa na to dzisiejsze tempo życia. Osoby, które deklarowały obecność we wspólnocie, nie mogą uczestniczyć we wszystkich spotkaniach; studenci coraz później kończą zajęcia, pracują, czasem mówi się także o ich „wypaleniu”. „W chwilach zmęczenia, braku entuzjazmu, utraty pierwszego zachwytu warto powracać do naszej modlitwy: Pomóż nam wiernie trwać wraz z Maryją u stóp krzyża. Kiedy ktoś uzna, że wspólnota jest czymś ważnym w jego życiu, to wtedy znajduje na nią czas pomimo licznych obowiązków. Żeby to się stało, trzeba też zaufać Bogu, że pokieruje naszym życiem, tak abyśmy mogli powiedzieć: Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia” - dodaje Sylwia Kowalczyk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ubogaceni prawdą

„Jesteśmy wspólnotami ukrytymi, słabymi, ubogimi. Wspólnota jest terenem bardzo pięknym, dlatego że człowiek nie musi zakładać maski, udawać kogoś innego, zdobywać tytułu, czy udowadniać, że jest ważny i potrzebny. Jest to miejsce, gdzie można odpocząć, gdzie doświadcza się tego, że jest się kochanym, gdzie nie musimy przyspieszać tempa” - mówi Joanna Koczot, koordynator wspólnot „Wiara i Światło” w Polsce. Wg niej, obecnie największą trudnością ruchu jest zbyt mała liczba przyjaciół, którzy się angażują oraz coraz trudniej jest znaleźć kapłanów, którzy bezinteresownie zaangażowaliby się w budowanie wspólnoty z osobami najsłabszymi, nie mającymi swego miejsca w społeczeństwie. „Ta trudność w pewnym stopniu dotyczy też Lublina, wspólnoty nie powstawały bowiem przy parafiach i same musiały szukać kapelanów - przyznaje lubelski koordynator ruchu. - Powoli jednak ta sytuacja zaczyna się zmieniać, jest kilku księży z naszej archidiecezji związanych ze wspólnotami”.
W 2000 r. abp Józef Życiński powołał pierwszego oficjalnego kapelana wszystkich lubelskich wspólnot - ks. Mirosława Bończoszka. Od 2004 r. funkcję tę pełni ks. dr Rafał Charzyński. „Dla towarzyszących nam księży i kleryków czas bycia we wspólnocie jest szczególny. Jeden z alumnów napisał kiedyś: „Przypomniałem sobie moje bycie z Wami na obozie, towarzyszenie w prostych, codziennych czynnościach, trzymanie za rękę. Te 10 dni to była wówczas dla mnie wielka lekcja istnienia «Boga Cierpienia», który się cieszy i żyje w tych osobach, który jest w zwykłym słowie, często niezrozumiałym dla nas, w spontanicznym przytuleniu się i mówieniu: kocham cię, lubię cię. Myślę, że my, niektórzy księża, wychodzimy z Bogiem do ludzi, a zapominamy o Bogu, który jest w tych ludziach. O Bogu, który czasem jednym dotykiem przewyższa całą teologię” - cytuje S. Kowalczyk.

Ubogaceni wspólnotą

Większość lubelskich wspólnot spotyka się raz w miesiącu na Eucharystii i tzw. świętowaniu. Mszę św. z osobami upośledzonymi przeżywa się inaczej, ponieważ panuje tam duch prostoty i radości. Jest w niej miejsce na spontaniczność, a w jej trakcie może zdarzyć się wiele zabawnych, ale też wzruszających historii. „Wszyscy lubimy moment modlitwy wiernych, bo nasi niepełnosprawni przyjaciele modlą się z głębi serca i nieraz potrafią zawstydzić swoją pamięcią np. o osobach, których już dawno nie ma we wspólnocie. Oni nie modlą się wyuczonymi, oderwanymi od życia formułkami, ale poruszają sprawy, które bezpośrednio dotykają ich oraz rodziny i przyjaciół - mówią członkowie wspólnoty. - Także homilia jest inna, bo zwykle ma charakter dialogowy. Odpowiedzi niektórych osób na pytania księdza potrafią zaskoczyć swoją dojrzałością. Czas świętowania to natomiast pora na rozmowy, śmiech, wspólne spożywanie posiłku, zabawy, śpiew, aranżowanie scenek biblijnych, dzielenie się Słowem Bożym. To czas służący pogłębianiu więzi międzyludzkich i dzielenia się tym, co jest dla nas ważne”.
Oprócz comiesięcznych spotkań, członkowie wspólnot dbają także o tzw. czas wierności. Są to spotkania w kameralnym gronie, odwiedziny w domach, spotkania na spacerze, wspólne wyjście do kina, do pizzerii itp. Wspólnoty organizują także weekendowe rekolekcje w okresie Adwentu i Wielkiego Postu. Czasem, który najbardziej jednoczy wspólnotę, jest obóz wakacyjny. „Wtedy można naprawdę doświadczyć, czym jest wspólnota. Doświadczyć słabości swoich i innych, ale także odkryć to, co piękne w sobie i w innych. Życie na wyjeździe wakacyjnym ma swój rytm. Jest to zwykle czas bogaty w różne wydarzenia, w emocje. Na pewno nie ma tam czasu na nudę” - mówi pani Sylwia.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

W 10. rocznicę kanonizacji

2024-04-28 17:42

Biuro Prasowe AK

    – Kościół wynosząc go do grona świętych wskazał: módlcie się poprzez jego wstawiennictwo za świat o jego zbawienie, o pokój dla niego, o nadzieję – mówił abp Marek Jędraszewski w sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie w czasie Mszy św. sprawowanej w 10. rocznicę kanonizacji Ojca Świętego.

Na początku Mszy św. ks. Tomasz Szopa przypomniał, że dokładnie 10 lat temu papież Franciszek dokonał uroczystej kanonizacji Jana Pawła II. – W ten sposób Kościół uznał, wskazał, publicznie ogłosił, że Jan Paweł II jest świadkiem Jezusa Chrystusa – świadkiem, którego wstawiennictwa możemy przyzywać, przez wstawiennictwo którego możemy się modlić do Dobrego Ojca – mówił kustosz papieskiego sanktuarium w Krakowie. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, podziękował mu za troskę o pamięć o Ojcu Świętym i krzewienie jego nauczania.

CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: szatan atakuje dziś fundamenty – kapłaństwo i małżeństwo

2024-04-28 18:43

[ TEMATY ]

Bp Krzysztof Włodarczyk

Marcin Jarzembowski

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

- Szatan atakuje dziś fundamenty - kapłaństwo i małżeństwo. Bo wie, że jeżeli uda mu się zachwiać fundamentami społeczeństwa, to zachwieje całym narodem. My róbmy swoje i nie dajmy się ogłupić - mówił bp Krzysztof Włodarczyk.

Ordynariusz zainaugurował obchody roku jubileuszowego 100-lecia bydgoskiej parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na Szwederowie. - Została ona erygowana 1 maja 1924 r. przez kard. Edmunda Dalbora. Niektórzy powiedzą, był to piękny czas. Nie było telefonów komórkowych, telewizji, Internetu, żyło się spokojniej, romantycznie, piękna idylla. Czy na pewno? Nie do końca - mówił bp Włodarczyk, zachęcając, by wejść w głąb historii i zobaczyć, czym żyli przodkowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję