Reklama

Wiara jest czymś naturalnym…

Niedziela rzeszowska 44/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Izabela Fac: - Tamten dzień - 16 października 1978 r. - wszyscy doskonale znają, czy to z przekazów medialnych, czy też mieli szansę przeżyć go osobiście. Jak Ksiądz Arcybiskup wspomina ten dzień sprzed 30 lat?

Abp Mieczysław Mokrzycki: - Miałem wtedy 17 lat. Uczestnicząc w życiu Kościoła, byłem świadomy pewnych spraw dokonujących się w Kościele. Mówiono wtedy, że wynik konklawe może przynieść wybór Polaka na Stolicę Piotrową. Nasz katecheta przygotowywał nas do takiego wyboru, mówił o konklawe, o następcach św. Piotra i stawiał taką tezę, że papieżem może zostać właśnie Karol Wojtyła. Wynik konklawe był jednak zaskoczeniem, spełnieniem może nieśmiałych oczekiwań i zarazem wielką radością. Zdając sobie sprawę z tego, co dzieje się w kraju, wybór taki był nadzieją na lepsze jutro. I ta nadzieja spełniła się.

- Obecnie jest Ksiądz Arcybiskup pasterzem Kościoła lwowskiego. Kościół rzymskokatolicki na Ukrainie w przeszłości był przeważnie wspólnotą Polaków. Po 1945 r., w wyniku tragicznych wydarzeń historycznych, Polacy w większości musieli opuścić te tereny. Jaki współcześnie jest skład narodowościowy Kościoła obrządku łacińskiego na Ukrainie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Dawniej w miastach przeważała ludność polska, a na wsiach ukraińska. Obecnie te granice pozacierały się, choć istnieją regiony zamieszkałe w większości przez ludność pochodzenia polskiego. Jednak dzisiaj Kościół na Ukrainie stał się wspólnotą międzynarodową. Mamy tu oczywiście naszych rodaków, ale są także Rosjanie, Ukraińcy, Niemcy, Węgrzy, Słowacy. Trudno powiedzieć, że większość wiernych naszego Kościoła stanowią Polacy, ponieważ wiele rodzin obrządku łacińskiego to rodziny mieszane. I, niestety, z przykrością trzeba stwierdzić, że język polski jest coraz rzadziej stosowany w liturgii oraz życiu codziennym. Większość kleryków, przyjmowanych do seminarium na rok zerowy, ma trudności z posługiwaniem się językiem swoich przodków. Zanikanie języka polskiego widać coraz wyraźniej w ciągu 15 lat istnienia seminarium. Powodem jest zapewne to, że nie wszędzie na Ukrainie działają szkoły polskie, które dawałyby szansę uczenia i podtrzymywania znajomości ojczystego języka. Dlatego trzeba kłaść nacisk na nauczanie dzieci i młodzieży języka polskiego. Potrzebne są szkoły sobotnie i niedzielne, żeby kształtować świadomość wiernych, zapoznawać ich z kulturą polską, tradycjami ich przodków oraz polską historią. Nie można pozwolić młodym pokoleniom zapomnieć o Polsce.

- W sytuacji, gdy znajomość języka polskiego pozostawia wiele do życzenia, do liturgii wprowadzany jest język ukraiński. Czy dlatego, aby wierni mogli w niej świadomie uczestniczyć?

- Tak. W większości parafii wprowadzany jest język ukraiński, przeważnie liturgia słowa, natomiast kanon Mszy św. w większości jest jeszcze głoszony po polsku. Dzieje się tak, ponieważ młodzież i dzieci języka polskiego w większości nie znają lub posługują się nim bardzo słabo. My musimy być komunikatywni, głosić Słowo Boże w języku, którym wierni posługują się na co dzień. Na wsiach wprowadzany jest język ukraiński, ponieważ poza osobami starszymi większość nie posługuje się językiem polskim. We Lwowie, dzięki działającym tutaj polskim szkołom, nadal odprawia się Msze św. i nabożeństwa tylko w języku polskim.

- Jak młodzi odnoszą się do Kościoła?

Reklama

- Wśród młodych jest duże zapotrzebowanie na Boga. Wręcz można powiedzieć, że istnieje głód wiary. Młodzi garną się do Kościoła, poszukują Boga i odkrywają. Oni pragną prawdziwych wartości, chcą nimi żyć każdego dnia. Pomimo narastającej komercjalizacji życia, są na nie otwarci. Wiara jest dla nich, podobnie jak w Polsce, czymś naturalnym. Przekazywana z pokolenia na pokolenie, przechowana mimo wszelkich zakazów i represji. Wiara często dawniej kultywowana wręcz w konspiracji przetrwała, mimo wieloletniej walki z nią.
Dowodem na odbudowę duchową młodych pokoleń katolików na Ukrainie jest rozwój ruchów takich jak „Światło-Życie” czy Odnowa w Duchu Świętym. Zaczyna rozwijać się też Droga Neokatechumenalna. Bardzo cenione przez młodzież jest harcerstwo. Młodzi bardzo chętnie biorą udział w spotkaniach, starają się jak najwięcej z nich czerpać. Bardzo popularne stały się pielgrzymki do licznych sanktuariów w Polsce i na Ukrainie, czy też uczestnictwo w Dniach Młodzieży. Dzięki tym duchowym wyprawom widzą, jak działają w Kościele choćby ich rówieśnicy z Polski. Młodzież jest wielkim wyzwaniem i zadaniem dla duszpasterstwa na Ukrainie. Nie muszę przypominać, jak wielką uwagę do rozwoju duchowego młodzieży przykładał Ojciec Święty Jan Paweł II.

- Jakie są współczesne zadania i potrzeby Kościoła na Ukrainie?

- Szerzej musimy zwrócić uwagę na katechizację. Przez całe lata trwania komunizmu brak było możliwości prowadzenia pracy w zakresie nauczania o Bogu. Dlatego dzisiaj trzeba zaczynać od podstaw: uczyć zasad wiary, wpajać wartości chrześcijańskie, czyli po prostu uczyć jak być chrześcijaninem.
Podejmujemy coraz bardziej kwestię młodych, którzy mają problemy z alkoholizmem, narkotykami oraz AIDS. Choroba ta jest sporym problemem na Ukrainie. I tutaj jest olbrzymie pole do pracy nad wyciągnięciem młodych z nałogów, nad nauczeniem ich zasad moralnych, które pozwolą im na prawdziwe życie i właściwe wychowywanie następnego pokolenia. Oczywiście Kościół niesie również pomoc materialną i intelektualną wiernym. Te działania wspomagają liczne żeńskie zgromadzenia zakonne, które prowadzą przedszkola, sierocińce, świetlice i inne placówki.
Obok takiej pracy jest oczywiście kwestia świątyń i budynków parafialnych. Wiele z nich zostało zniszczonych, wymaga kapitalnych remontów i wyposażenia. Inne są obecnie budowane i tutaj też potrzeba wielkiej pomocy.

- Czy Jan Paweł II w rozmowach z Księdzem Arcybiskupem wspominał nasze ziemie, wizytę w Rzeszowie?

- Jan Paweł II był bardzo związany z tymi terenami. Wielokrotnie wędrował szlakami tej części Polski. Kochał piękno tej ziemi, która była mu zawsze bliska. Bliska także poprzez świętych z tych terenów. Jan Paweł II chciał jak najlepszą posługą i troską duszpasterską objąć te ziemie. Stąd też się wzięła jego decyzja o utworzeniu tutaj diecezji rzeszowskiej, która otworzyła nowy rozdział historii Kościoła w tej części Polski.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Papiescy gwardziści w nowych mundurach. Czy zastąpią one kolorowy strój galowy?

2025-10-03 08:42

[ TEMATY ]

Papieska Gwardia Szwajcarska

nowe mundury

strój galowy

Vatican Media

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

W koszarach Papieskiej Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie zaprezentowano nowy mundur reprezentacyjny gwardzistów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Papieża. Nie zastąpi on dobrze znanego kolorowego stroju galowego, ale będzie stanowił powrót do tradycji, nieobecnej w ostatnich dziesięcioleciach. Wydarzenie było także okazją do przedstawienia ceremonii zaprzysiężenia nowych rekrutów, zaplanowanej na sobotę 4 października.

Papieska Gwardia Szwajcarska strzeże Ojca Świętego i jego rezydencji nieprzerwanie od 1506 r. W duchu łączenia tradycji z nowoczesnością, a także przy okazji trwającego Roku Świętego, do umundurowania gwardzistów powrócił nieużywany od kilkudziesięciu lat mundur reprezentacyjny, zwany półgalowym lub oficerskim mundurem wyjściowym. Jego unowocześniony i zarazem wierny tradycji krój, został zaprezentowany 2 października, w koszarach Gwardii Szwajcarskiej, na kilka dni przed zaprzysiężeniem nowych rekrutów, które odbędzie się już jutro na Dziedzińcu św. Damazego Pałacu Apostolskiego w Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

CBOS: Rośnie liczba tych, którzy pozytywnie oceniają działalność Kościoła katolickiego

2025-10-03 21:53

[ TEMATY ]

badania

opinie

Karol Porwich/Niedziela

Częstochowianie chętnie modlą się w Dolinie Miłosierdzia

Częstochowianie chętnie modlą się w Dolinie Miłosierdzia

45 proc. badanych pozytywnie ocenia działalność Kościoła katolickiego, to o 3 punkty więcej niż w marcu; źle – 41 proc., o 4 punkty mniej niż poprzednio - wynika z wrześniowego badania CBOS. Zadowolone są w większości osoby identyfikujące się z prawicą, a krytyczne - o poglądach lewicowych lub centrowych.

Podziel się cytatem Pozytywnie działalność Kościoła katolickiego oceniło ocena 45 proc. dorosłych Polaków. To o 3 punkty więcej niż pół roku temu. Z kolei źle oceniło 41 proc. respondentów, o 4 punkty mniej niż poprzednio. „Od pięciu lat opinie o Kościele są wyraźnie spolaryzowane, przy czym raz niewielką przewagę zyskują osoby z aprobatą wypowiadające się o działaniu tej instytucji, a innym razem – jej krytycy” - wskazał CBOS.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję