Kształcenie młodego pokolenia to wielka odpowiedzialność. Jest dopiero pełne, jeśli za wiedzą idzie także formacja duchowa i wiedza o religii, dziejach Kościoła, umiejętność odważnej argumentacji przeciw głosom niechęci wobec wiary. Nad formacją i kształceniem religijnym młodych czuwają katecheci - świeccy, księża, siostry zakonne.
W dzisiejszych czasach Kościół musi młodym mówić o Dekalogu w sposób odważny, jasny i otwarty. Trzeba uchronić ich przed niewiedzą religijną, która jest przyczyną problemów w kontaktach ze światem, odchodzeniem od wiary i często ucieczką w sekty czy ateizm. Oczywiście znaczna część młodych ludzi jest świadoma swojej wiary, część poszukuje jej i ciągle jest niezdecydowana, a inni są negatywnie nastawieni. Tak więc przed katechetami stoi olbrzymie zadanie.
Aby to zadanie mogli wykonywać, pomaga im i czuwa nad ich pracą Wydział Katechetyczny Rzeszowskiej Kurii Diecezjalnej. Wydział zajmuje się prowadzeniem stałej formacji katechetów, wizytacjami szkół i katechetów, oceniając jakość posługi katechetycznej wszystkich nauczycieli religii. Nadzór realizowany jest poprzez diecezjalnych i dekanalnych wizytatorów, pracują tutaj także katechetyczni doradcy metodyczni oraz eksperci ds. awansu zawodowego nauczycieli. Realizowany jest także program stałej formacji katechetów świeckich i duchownych poprzez rekolekcje, 4 dni formacyjne, przeprowadzane tzw. katechezy wzorcowe, organizowane Diecezjalne Sympozjum Katechetyczne, duszpasterstwo uczniów (którego znakiem są coroczne pielgrzymki maturzystów), konkurs wiedzy religijnej, Olimpiada Teologii Katolickiej oraz Konkurs Biblijny (wydział przeprowadza etap szkolny i diecezjalny). Przygotowywany jest też kolejny już X zeszyt „Rzeszowskiej Biblioteki Katechetycznej” pt. „Apostołować jak św. Paweł”. Pracami Wydziału kieruje bp Edward Białogłowski, referentami Wydziału są ks. dr Janusz Podlaszczak i ks. dr Krzysztof Budzyń.
Tegoroczny rok szkolny będzie przebiegał pod kątem zwrócenia uwagi na szczególną celebrację słowa Bożego z okazji Roku św. Pawła. Natomiast z okazji 30-lecia pontyfikatu sługi Bożego Jana Pawła II powstał pomysł, aby zaproponować młodym związanym z Kościołem zrzeszanie się w swego rodzaju diakonię - „Kluby Żywych Kamieni” (na wzór „Żywego pomnika Jana Pawła II” tworzonego przez stypendystów i ludzi związanych z Fundacją Nowego Tysiąclecia) i pielęgnowanie w ten sposób dziedzictwa Jana Pawła II.
„My jesteśmy Kościołem” - tak powinni myśleć i mówić młodzi ludzie. To zadanie m. in. katechetów, którzy muszą czuwać też, aby młodzi nie zatracili poczucia bycia Kościołem i odbudowali tę świadomość u tych, którzy od Boga odeszli.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Św. Dominik z Silos to bardzo ciekawa i inspirująca postać. Był hiszpańskim mnichem, benedyktynem, opatem i reformatorem zakonu. Na świat przyszedł około 1000 r. w okolicy hiszpańskich Pirenejów.
Jego rodzice pochodzili z podupadłej rodziny szlacheckiej . Jako młody chłopiec opiekował się stadem owiec, które należało do jego ojca. W 1038 r. wstąpił do benedyktyńskiego klasztoru San Millan de la Cogolla w Logroño. Kiedy otrzymał święcenia kapłańskie, opuścił klasztor i zamieszkał jako pustelnik w grocie w górach Sierra de Cameros. Po powrocie został mistrzem nowicjatu. Około roku 1030 został przeorem w San Millan de Cogolla.. Opuścił i ten klasztor, wydawało mu się bowiem, że zakonnicy mają tu za wiele wygód. Udał się do klasztoru św. Sebastiana w Silos. Niedługo potem popadł w konflikt z królem Nawarry Garcią III i udał się do Kastylii, gdzie król Ferdynand I Wielki mianował go opatem klasztoru św. Sebastiana w Silos.
Wszyscy w Kościele współtworzymy dom, za który jesteśmy odpowiedzialni - powiedział kard. Grzegorz Ryś w homilii podczas swojego ingresu do katedry na Wawelu. W wygłoszonym słowie metropolita krakowski ukazał Kościół jako wspólnotę pełną łaski, zakorzenioną w Słowie Bożym, Maryi oraz w misji ewangelizacyjnej i synodalnej, do której Duch Święty wzywa wspólnotę wierzących.
Duchowny podkreślił, że wydarzenie ingresu nie odnosi się tylko do osoby metropolity, ale przede wszystkim do ludu Bożego. - Bóg posyła do naszego Kościoła anioła ze Słowem. To Słowo odsłania dwie rzeczywistości. Najpierw łaskę, a potem misję, ta kolejność jest ważna - najpierw łaska, potem misja - zaznaczył.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.