Reklama

Bóg daje mi łaskę

Niedziela lubelska 5/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Urszula Buglewicz: - Jubileusz skłania do podsumowań i refleksji. Co najbardziej zapadło w pamięć i serce Księdza Biskupa?

Bp Mieczysław Cisło: - Jubileusz skłania do refleksji nad tempem przemijania czasu, bo 10 lat szybko minęło. To także czas bilansu. W moich osobistych doświadczeniach wiary i Kościoła najbardziej wpisują się dwie wizyty ad limina - u Jana Pawła II pierwsza i u Benedykta XVI druga. Pierwsza wypadła akurat kilka tygodni po święceniach biskupich i była dla mnie dużym przeżyciem, pomimo tego, że bliskość Ojca Świętego i otoczenie papieskie były mi znane, ale w innym charakterze. Miałem szczęście żegnać kard. Karola Wojtyłę w Kolegium Polskim w Rzymie na konklawe. Druga wizyta ad limina u Benedykta XVI była pewną klamrą, dlatego, że w 1986 r. jako przełożony seminarium podejmowałem kard. Josefa Ratzingera na liturgii, noclegu i posiłku w seminarium, kiedy otrzymywał doktorat honoris causa KUL. Gdy byłem z wizytą ad limina, przypomniałem mu o tym spotkaniu i ku mojemu zaskoczeniu Papież pamiętał wiele szczegółów. Wspominał rozległe korytarze naszego seminarium i stojące w nich stoły refektarzowe, bo klerycy nie mieścili się w refektarzu. Zapytał mnie, czy w naszym seminarium jest jeszcze tak wielu kleryków. Kiedy powiedziałem mu, że tak, bardzo się ucieszył, pozdrawiał i błogosławił nasze seminarium. Z wymiaru ogólnokościelnego właśnie te spotkania wspominam jako najważniejsze.
Na płaszczyźnie diecezjalnej także było wiele wydarzeń, niosących głębokie przesłania. Wydarzeniem niosącym niezwykle przeżycie katharsis była śmierć i pogrzeb Jana Pawła II: ta moc ducha przy słabości gasnącego biologicznego, zdegradowanego życia. Wzorcowa pascha chrześcijanina. Budująca solidarność świata z Papieżem, zwłaszcza młodych, niosła nową wiarę w ludzi. Następnie peregrynacja Obrazu Jasnogórskiego, podczas której odwiedziłem 117 parafii. Za każdym razem spotkania z Matką Bożą w obrazie jasnogórskim i z rzeszą wiernych dawały mi okazję do osobistego przeżywania wiary, do wzruszeń umacniających w biskupiej posłudze. Takim akordem tego typu przeżyć były uroczystości związane z rocznicą pobytu Ojca Świętego w Lublinie, kiedy w ubiegłym roku tysiące wiernych zgromadziło się na Czubach. Cieszyłem się wówczas, że ludzie okazują więź z Janem Pawłem. II.
Głębokich przeżyć dostarczały mi także spotkania z młodzieżą. Muszę powiedzieć, że wiele radości dają mi maturzyści, do których jedziemy każdego roku z okazji pielgrzymki na Jasną Górę. Nadzieją napawa mnie kilka tysięcy modlących się i manifestujących swoją wiarę młodych ludzi, kiedy czasami wątpimy w ich głębię przeżyć, czy mamy wątpliwości, co do ich odpowiedzialności za dziedzictwo wiary, narodu i kultury chrześcijańskiej. Ta nadzieja ze strony młodych także krzepi i umacnia. Tych spotkań jest wiele: piesze pielgrzymki, spotkania w Wąwolnicy, czy przy okazji Niedzieli Palmowej, a także te spotkania z młodymi gimnazjalistami, których bierzmuję. Wprawdzie ich liczba maleje, a w ciągu 10 lat grupy bierzmowanych zmniejszyły się, np. w niektórych parafiach z 200 osób do 100 lub poniżej. Odpowiada to frekwencji na lekcjach religii (ponad 90%) i wiąże się z niżem demograficznym i z emigracją. Mogłem to stwierdzić, kiedy w listopadzie ubiegłego roku byłem w Hamburgu, gdzie u boku ks. Wiesława Bielaszewskiego bierzmowałem 107 młodych osób. Myślałem wówczas, że gdyby oni znaleźli się w innym układzie społeczno-politycznym, może mogliby zostać w Polsce. To także jest znak czasu, który trzeba odpowiednio odczytywać, nie tylko w kategoriach optymizmu czy pesymizmu, że to wynik otwarcia granic, lub że Polska się wyludni i przyjadą obcy, dla których Polska jest życiową szansą. Taka jest dzisiejsza rzeczywistość.

- Księdz Biskup troszczy się o powołania do kapłaństwa oraz o młodych przygotowujących się do przyjęcia święceń prezbiteratu...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- W tej kwestii znaczą rolę odgrywa fakt, że przez prawie 20 lat byłem przełożonym w seminarium jako prefekt, wicerektor i rektor. Ta troska mocno została zakodowana w mojej świadomości. Jeśli chodzi o troskę o kształcenie kadr kapłańskich, dziś funkcjonuje ona w kilku wymiarach. Najpierw jako wykładowcy seminaryjnego w ramach mojego etatu w KUL-u: mam wykłady z dogmatyki - sakramentologii i chrystologii. Poza tym mieszkam w seminarium, więc mam kontakt liturgiczny z alumnami, dla których staram się raz w tygodniu odprawiać Mszę św. i głosić homilię. Natomiast poprzez moją obecność w parafiach w ramach posługi biskupiej, konfrontuję tę pracę z poprzednich lat, przypatruję się, jak pracują moi wychowankowie. Także aktualny obraz parafii mogę przenosić do przekazów formacyjnych w seminarium. Pewnym plonem pracy i powyższej troski są m.in. święcenia - diakonatu i prezbiteratu. Pasterska troska zobowiązuje do pracy nad powołaniami na przyszłość, dlatego często, kiedy bywam w parafiach, apeluję do wiernych o modlitwę, będąc świadomym, że Chrystus nam zlecił modlitwę o powołania, mówiąc: żniwo wielkie, ale robotników mało, proście Pana żniwa... Na ile Kościół się modli - jeżeli modlitwa jest w rodzinach, we wspólnotach parafialnych, w szkole na katechezie - Bóg daje odpowiedź, daje łaskę. Modlitwa o powołania to wielka troska Kościoła, tym bardziej, że na kapłanów z Polski czekają w świecie: na Wschodzie, w Afryce, ale także w krajach zachodnich i USA, gdzie nasi rodacy czekają na polskiego księdza.

- W licznych wypowiedziach i homiliach Ksiądz Biskup odwołuje się do trzech wartości: Ewangelia - Kościół - Ojczyzna...

- Religia i wiara inspirują życie społeczne, narodowe i państwowe. Każdy kapłan pełni funkcje: prorocką, nauczycielską i kapłańską i w ramach tej funkcji, która jest zlecona przez Chrystusa, adresujemy nasze przesłanie do narodu, władz publicznych oraz do pojedynczego człowieka. W tym przepowiadaniu wiary ogarniamy także sprawy społeczne i narodowe, bo 1000 lat naszych dziejów zostało w różnym stopniu przepojonych Ewangelią. Zdajemy sobie sprawę, że przekaz wiary, ewangelizacja musi spotkać się z osobistym wyborem człowieka, więc apelujemy o osobisty wybór Chrystusa. Jednak wiara została zespolona z naszymi dziejami narodowymi i państwowymi; obserwujemy integrację narodu wokół wartości ewangelicznych. Te treści przenikają naszą kulturę. Wartości, które wybrzmiały w hasłach: Bóg - honor - ojczyzna, są wciąż aktualne.
Dziś, w sytuacji demokracji i globalizacji, zdajemy sobie sprawę, że musimy być patriotyczni i uniwersalni. To sam Jezus Chrystus daje nam przykład takiej postawy uniwersalnej, uczy szacunku dla każdego człowieka, bo każdy jest dzieckiem Bożym. Chrystus umarł na krzyżu za zbawienie każdego człowieka. Jezus także kochał swoją ziemską ojczyznę, płakał nad Jerozolimą, troszczył się o wierność swojego narodu Bożemu Przymierzu, przykazaniom Bożym. Polemika Jezusa z faryzeuszami i uczonymi w Piśmie polegała na wielkiej trosce o religijność Narodu Wybranego. Naszym zadaniem jest troska o jakość wiary w naszym społeczeństwie, ale i o uniwersalizm naszego przepowiadania. Mamy tu piękne przykłady, gdy polska ziemia staje się drugą ojczyzną dla uciekinierów z różnych krajów, którzy w swoich ojczyznach są prześladowani i cierpią biedę. Często mówię klerykom, by w kieszeniach mieli 50 gr. lub cukierka dla żebrzących dzieci na naszych ulicach. To gest solidarności i akceptacji drugiego człowieka. Jan Paweł II apelował do Kościoła polskiego o gościnność dla tych, którzy szukają schronienia przed prześladowaniami czy głodem i to wezwanie zobowiązuje.

Reklama

- W nauczaniu Księdza Biskupa szczególne miejsce zajmuje wezwanie do pojednania i dialogu międzyreligijnego...

- Ten problem jest dla mnie naturalny i wpisany w moją osobistą wrażliwość. Może jest to moje doświadczenie domu rodzinnego, z którego wyniosłem taki przekaz otwarcia na innych. Przez lata kapłaństwa spontanicznie angażowałem się w dialog ekumeniczny. Pobyt za granicą jeszcze bardziej otworzył mnie na inne kultury, kiedy widziałem wielkie bogactwo kultur i religii narodów. Dziś po tej samej linii otrzymałem w Episkopacie funkcję przewodniczącego Rady ds. Dialogu Religijnego, jak i przewodniczącego Komitetu ds. Judaizmu. W ramach tych funkcji organizuję różne spotkania, jak chociażby Dzień Judaizmu w Zamościu, czy uczestniczę w różnych spotkaniach ekumenicznych, np. w niedzielę 20 stycznia w Chełmie przewodniczyłem liturgii z udziałem duchownych z innych Kościołów chrześcijańskich.

- Co daje siłę do codziennej pracy?

- W wymiarze najgłębszym życie duchowe, sakramentalne, życie modlitwy i Słowo Boże w osobistej medytacji. Siły regeneruje także wspólnota kapłańska, której doświadczam w sposób bardzo przyjazny, wspólnota seminaryjna, wspólnota braterstwa wśród biskupów na czele z abp. Józefem, z jego niezłomną wiarą, apostolską gorliwością, humanizmem, odwagą ewangeliczną, rozległą wiedzą, wrażliwością serca i duszą poetycką. Ta solidarność i braterstwo bardzo pomagają, gdy staję wobec wyzwań i stresów, gdy razem z Kościołem i światem przeżywam dramaty ludzi i społeczeństw. Chrystus bezpośrednio daje mi łaskę i jak Apostołom mówi: Nie lękaj się.
Dziś pragnę podziękować tym wszystkim, którzy darzą mnie życzliwością, zaufaniem i pomocą; za wszystkie gesty solidarności, za wspólnotę wiary, jaką tworzymy, za wspólnotę wartości narodowych i uniwersalnych. Podczas uroczystości patriotycznych przygotowywanych przez uczniów szkół różnego stopnia przeżywam wartość naszych tradycji narodowych. Dostrzegam siłę patriotyzmu u naszych nauczycieli, którzy potrafią zaszczepić te wartości w młodych i za to im serdecznie dziękuję. Dziękuję również kapłanom za gorliwą pracę i piękne świadectwo kapłaństwa, składane na co dzień. Dziękuję także dziennikarzom. Dziś media, szczególnie katolickie, spełniają znaczną rolę ewangelizacyjną i są przeciwwagą dla tych, które przesuwają akcenty na sensację i to, co negatywne. Media katolickie mają ukazywać całą prawdę o człowieku, także o Kościele, która nie zawsze ma swoją siłę przebicia przez barierę poprawności politycznej i komercji.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

O komiksach Juliusza Woźnego w szkole

2024-04-29 22:29

Marzena Cyfert

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Uczniowie starszych klas SP nr 17 we Wrocławiu gościli Juliusza Woźnego, wrocławskiego historyka i autora komiksów. Usłyszeli o Edycie Stein, wrocławskich miejscach z nią związanych, ale też o pracy nad komiksami.

To pierwsze z planowanych spotkań, które zorganizowały nauczycielki Barbara Glamowska i Marta Kondracka. – Dlaczego postanowiłem robić komiksy? Otóż z myślą o takich młodych ludziach, jak Wy – mówił Juliusz Woźny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję