Reklama

Koniec wieńczy dzieło

W jednej z piękniejszych budowli gotyckich w kraju, Bazylice Farnej w Przeworsku, po dłuższej przerwie można znów oglądać odrestaurowaną, wierną replikę Bożego Grobu. Wraz z zabytkową budowlą odnowiono dwa ołtarze, na które po latach powróciły obrazy przedstawiające: zdjęcie Pana Jezusa z Krzyża oraz św. Marię Magdalenę wraz z uczniami Chrystusa przy pustym grobie.

Niedziela przemyska 3/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do cenniejszych zabytków przeworskiej kolegiaty należy dobudowana w 1692 r. do północnej nawy przez Bożogrobców kaplica z wykonaną w 1712 r. wierną kopią Grobu Bożego sporządzoną na wzór jerozolimskiego oryginału. Obok Miechowa to jedyna tego typu budowla na obszarze Małopolski. Z czasem kaplica była wielokrotnie przebudowywana, co dotyczyło też samego Bożego Grobu. To sprawiło, że na przestrzeni wieków stracił on swój pierwotny charakter, a wygląd, jak i kolorystyka przed renowacją w niczym nie przypominały oryginału. Restauracja Bożego Grobu była niezwykle ważnym przedsięwzięciem konserwatorskim. - W trakcie prac przywrócono oryginalny XVIII-wieczny wygląd budowli z początków powstania kaplicy, który z wyglądu przypominał potężny relikwiarz. Było to możliwe dzięki zachowanym XVIII-wiecznym opisom, z których wynikało, że cała konstrukcja Bożego Grobu pokryta była szlachetnym złotem - wyjaśnia Mariusz Czuba, podkarpacki wojewódzki konserwator zabytków. Na podstawie zachowanych fotografii konserwatorzy odtworzyli także wieżyczkę stanowiącą zwieńczenie grobu. Choć efekt prac budzi wrażenie, to sporo problemów przysporzyło także pokrycie grobu 24-karatowym złotem, które zwykle kładzione jest na podłoże drewniane, a w tym przypadku konserwatorzy musieli nałożyć je na tynk. Odnowiono też dwa zabytkowe ołtarze, które niejako dopełniają swymi treściami Boży Grób. Po latach powróciły na nie dwa cenne XVII-wieczne obrazy. - Na jednym z ołtarzy znajduje się obraz przedstawiający zdjęcie Pana Jezusa z Krzyża a drugi ukazuje św. Marię Magdalenę z uczniami Chrystusa przy pustym grobie - powiedział nam proboszcz i kustosz przeworskiej Bazyliki ks. Stanisław Szałankiewicz. Prace przy renowacji Bożego Grobu kosztowały ponad 420 tys. zł i zostały sfinansowane z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ze środków podkarpackiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a także przy wsparciu lokalnych władz oraz ofiar wiernych. Restaurację Grobu poprzedził gruntowny remont kaplicy, wraz z renowacją bezcennych malowideł ściennych typu iluzjonistycznego z początku XVIII wieku. Obrazy malowane zarówno na kopule, jak i na ścianach kaplicy przedstawiają Historię Zbawienia i zgodnie z ideą Bożogrobców nawiązują do kultu śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa. Parafię w Przeworsku czekają jeszcze prace przy nowej posadzce kaplicy. - Mamy nadzieję, że odnowiona kaplica stanowiąca szczególny i jedyny w swoim rodzaju przedmiot czci dla Chrystusa Zmartwychwstałego, przyciągnie do Przeworska kolejne rzesze pielgrzymów zarówno z terenu archidiecezji, jak i całego kraju. Zwrócimy się także do Metropolity Przemyskiego o uznanie naszej Bazyliki za Sanktuarium Bożego Grobu - zapowiada ks. Szałankiewicz.
Przez ostatnie lata przeworska bazylika pw. Świętego Ducha przypominała plac budowy, ale patrząc na m.in. odrestaurowany XVIII-wieczny ołtarz główny z krucyfiksem z początku XVI wieku, stalle, obrazy epitafijne m.in. epitafium Rafała Tarnowskiego - XV-wieczne najwybitniejsze dzieło malarstwa tego okresu na Podkarpaciu malowane temperą na desce, cztery kamienne płyty nagrobne rodziny Tarnowskich i odnowione prezbiterium czy chociażby odrestaurowaną kaplicę Bożego Grobu, śmiało można powiedzieć, że warto było czekać na końcowy efekt.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Objawienie Pańskie, Epifania, Trzech Króli... jak w końcu nazywa się to święto?

Z ogłoszeń parafialnych: „6 stycznia obchodzić będziemy uroczystość Objawienia Pańskiego, czyli święto Trzech Króli...”. Bystrzy uczniowie na katechezie zadawali czasem pytanie: To jak w końcu nazywa się to święto?

Współczesna teologiczna nazwa: uroczystość Objawienia Pańskiego sięga do greckiego nazewnictwa Epifania – objawienie. Tu możemy szybko skojarzyć imię nowego patriarchy autokefalicznego Kocioła prawosławnego na Ukrainie – Epifaniusza, bo wywodzi się ono od tego pojęcia. Popularnie jednak wolimy używać nazwy Trzej Królowie, Magowie, Mędrcy, Monarchowie, co świadczy o tym, że to święto stało się szeroko pojętą własnością ludzi wiary, nie tylko teologów. Stąd językowy błąd u znanego polityka określający ten czas jako święto „Sześciu Króli” z konieczności budzi na twarzy uśmiech.
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz z osiedla: w kolędzie nie chodzi o kopertę, lecz o nawiązywanie relacji

2025-01-05 07:52

[ TEMATY ]

kolęda

archiwum prywatne

ks. Rafał Główczyński

ks. Rafał Główczyński

Na zaproszenie, od drzwi do drzwi lub spontanicznie przez cały rok – tak w różnych parafiach wyglądają wizyty duszpasterskie zwane kolędami. Według ks. Rafała Główczyńskiego prowadzącego kanał "Ksiądz z osiedla" w kolędzie nie chodzi o kopertę, lecz o nawiązywanie relacji.

W Kościele katolickim w Polsce po Bożym Narodzeniu odbywają się wizyty duszpasterskie popularnie zwane kolędą. W niektórych miejscach ze względu na rozległość parafii zaczynają się na początku grudnia i trwają do końca lutego.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek na „Anioł Pański”: stawajmy się znakiem nadziei

2025-01-06 12:34

[ TEMATY ]

Anioł Pański

papież Franciszek

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Do naśladowania pasterzy i Mędrców oraz rozpoznawania Jezusa obecnego w Eucharystii, w ubogim, w opuszczonym, w uwięzionym i stawania się znakiem nadziei dla napotkanych osób zachęcił Ojciec Święty 6 stycznia przed modlitwą „Anioł Pański”.

Nawiązując do liturgii Objawienia Pańskiego papież przeciwstawił trudy i wysiłek podejmowany przez Mędrów ze Wschodu bierności uczonych w Piśmie i faryzeuszy. Zachęcił obecnych do zastanowienia się nad swoją postawą wobec Boga, który wychodzi nam na spotkanie. Zwrócił uwagę, że naśladując pasterzy i Mędrców, możemy rozpoznać Jezusa w Eucharystii, w ubogim, w opuszczonym, w uwięzionym. Przypomniał, że w tradycji mówi się także o czwartym królu, który nie dotarł do Betlejem, gdyż rozdał wszystko ubogim spotkanym po drodze.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję