Reklama

Mam autyzm - dajcie mi szansę

W Częstochowie odbyło się VI Forum „Mam autyzm - dajcie mi szansę”. Bogaty program Forum odbywającego się 19 października br. w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli wypełniły wykłady zamknięte w trzech sesjach tematycznych: służba zdrowia, oświata oraz pomoc społeczna i organizacje pozarządowe.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo wielu opracowań naukowych, jakie ukazały się w ostatnich latach, autyzm wciąż pozostaje chorobą zagadkową, budzącą wiele negatywnych emocji. Wiedzę na temat autyzmu wciąż analizują badacze, lekarze specjaliści - psychiatrzy i neurolodzy poszukują nowych form skutecznego leczenia, zaś rodzice - metod radzenia sobie z nową, trudną sytuacją.
Forum, organizowane zresztą nie po raz pierwszy, staje się od lat pomocą dla terapeutów, rodziców, także studentów, którzy w przyszłości będą pracować z chorymi na autyzm.
Serię wykładów rozpoczął prof. dr hab. Tadeusz Gałkowski z Akademii Wychowania Fizycznego J. Piłsudskiego w Warszawie, który objął forum patronatem naukowym. W swym przemówieniu przypomniał m.in. o Pilotażowym Programie Rządowym Ministerstwa Edukacji Narodowej pod nazwą Wczesna, Wielospecjalistyczna, Kompleksowa, Skoordynowana i Ciągła Pomoc Dziecku Zagrożonemu Niepełnosprawnością Lub Niepełnosprawnemu oraz Jego Rodzinie (WWKSC), którego adresatami są dzieci do 7 r. życia oraz ich rodzice. Program pilotażowy trwa od 1 stycznia 2005 roku, zostanie zakończony 31 grudnia 2007 r. Po zakończeniu pilotażu zostanie opracowany raport, który w przypadku pozytywnych rezultatów będzie podstawą opracowania Narodowego Programu Wczesnej Pomocy Dzieciom z Zaburzeniami w Rozwoju. Prof. Gałkowski wspomniał o potrzebie ścisłej międzyresortowej współpracy placówek zajmujących się problemami autyzmu, wskazał także na kilka punktów koniecznych do zapewnienia dzieci i młodzieży z autyzmem optymalnych warunków rozwoju. Pierwszym z nich są programy wczesnej interwencji realizowanej wspólnie ze środowiskiem rodzinnym - możliwość ich komputerowego monitorowania. „Trzeba rejestrować postępy i porównywać z wynikami badań. Nie do przecenienia są w tej dziedzinie zauważalne postępy terapeutyczne w pracy z chorymi - wyćwiczalność i wyuczalność chorych. Niezmiernie ważne jest więc ciągłe podnoszenie kwalifikacji terapeutów” - mówił profesor. Podobną tezę w tej kwestii wysnuła dr Beata Kozielec, która w wykładzie „Aspekty medyczne autyzmu” wskazała na terapię jako podstawową formę leczenia. „Niezbędne są formy kształcenia podyplomowego i ustawicznego zapewniające profesjonalistom stałe podnoszenie kwalifikacji i uzupełnianie wiedzy z zakresu neuronauki”. Dr n. hum. lek. med. Piotr Gorczyca z Katedry Psychiatrii Śl. UM w Tarnowskich Górach mówił na temat roli lekarza w życiu dziecka autystycznego i jego rodziny. „Zainteresowanie lekarza jest pewnym czynnikiem istotnym w psychoterapii” - zaznaczył. Podjął także temat oceny jakości życia rodziców z rozpoznaniem autyzmu.
Wykład pt. „Rola rodziców we wspieraniu rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych” wygłosiła psycholog Dorota Sikora, wskazując na różnego rodzaju problemy z akceptacją choroby. „Wszelkie zakłócenia relacji rodzice - dzieci sprzyjają patologizacji rozwoju dzieci, a nie ich ratowaniu. Gdy okres wychodzenia z kryzysu trwa zbyt długo, cierpi na tym cała rodzina, dlatego niezmiernie ważne są: akceptacja niepełnosprawności oraz pogodzenie roli rodzica i terapeuty; akceptację rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi w środowisku lokalnym” - mówiła psycholog
Ważne miejsce w wykładach wielu prelegentów zajął przewijający się wątek wczesnej i właściwej diagnozy oraz zastosowania diet. Bardzo interesujący wykład pt. „Doświadczenia w stosowaniu diet eliminacyjnych w terapii autyzmu” wygłosiła dr n. med. Irena Dawidiuk, dietetyk. Zwróciła szczególną uwagę, że u wielu dzieci stwierdza się zatrucie metalami ciężkimi - arsenem, miedzią, kadmem, ołowiem, cynkiem, a zwłaszcza rtęcią. Rtęć znajduje się w powietrzu, w wodzie, w pokarmach, w wypełnieniach dentystycznych z amalgamatu, jak również jest zawarta w wielu szczepionkach, w tym przeciwko grypie. Nie jest łatwo ustalić, na jaką ilość rtęci są obecnie narażone nasze dzieci. Bardzo duże znaczenie ma narażenie matki przed ciążą i podczas ciąży oraz w okresie karmienia piersią. Rtęć jest normalnie wydalana we włosach, z moczem, z kałem, w paznokciach oraz z wydychanym powietrzem. Natomiast dzieci z autyzmem nie są w stanie wydalać rtęci. Ich zdolność do detoksykacji nie funkcjonuje, w związku z czym rtęć pochodząca ze środowiska nakłada się na istniejące już obciążenie. Wyniki badania wykazały, że w moczu dzieci z autyzmem poziom rtęci jest sześć razy wyższy niż w grupie kontrolnej.
Bardzo ważnym tematem jest także aktywiazacja zawodowa osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Według prelegentów w Polsce pracuje zaledwie 20% spośród 3 mln zdolnych do pracy niepełnosprawnych, podczas gdy w innych krajach europejskich pracuje od 40 do 50% osób z niepełnosprawnością. Podstawowymi problemami są niewiedza pracodawców (zmieniające się często przepisy prawne lub ich niezrozumiałość), a także z niechęci do pracy samych niepełnosprawnych. Tymczasem z przeprowadzonych przez Międzynarodową Organizację Pracy badań wynika, że pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne mają w tej dziedzinie bardzo dobre doświadczenia. Pracownicy Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym od stycznia ub.r. realizują projekt „Żyć Razem - Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej Osób z Autyzmem” finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest przygotowanie osób z autyzmem oraz niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną z województwa pomorskiego do wykonywania pracy zawodowej oraz udzielanie im niezbędnej pomocy w jej podjęciu i utrzymaniu. Do tej pory dorosłe osoby z autyzmem żyły w społecznej izolacji i nie podejmowały żadnej pracy. Dzięki projektowi dotychczas udało się nawiązać współpracę z wieloma przychylnymi firmami i instytucjami.
Wydaje się, że echa forum będą jeszcze długo brzmieć w sercach osób, którym troska o chorych jest bliska. Do takich zaliczają się także organizatorzy: Częstochowskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Autyzmu, Specjalistyczno-Diagnostyczny Ośrodek Zdrowia, Zespół Szkół Specjalnych nr 23, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” oraz Śląskie Centrum Zdrowia Publicznego Oddział w Częstochowie. Patronat honorowy nad forum objęli prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona oraz śląski kurator oświaty Marian Drosio.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent Andrzej Duda odznaczył George`a Weigela

2024-05-14 09:47

[ TEMATY ]

George Weigel

odznaczenie

Prezydent Andrzej Duda

Marek Borawski/KPRP

Prezydent Andrzej Duda odznaczył Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi RP katolickiego pisarza, teologa i działacza społecznego George`a Weigela. Odznaczenie państwowe "za wybitne zasługi w działalności na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku Polski w świecie" wręczone zostało podczas uroczystego spotkania w Pałacu Prezydenckim.

George Weigel to katolicki teolog, pisarz, działacz społeczny. Laureat dziewiętnastu doktoratów honoris causa, autor ponad trzydziestu książek i kilkuset artykułów o tematyce dotyczącej Kościoła katolickiego, prawa, teologii i nauk społecznych, stały komentator i analityk stacji telewizyjnej NBC w sprawach watykańskich. Autor bestsellera „New York Timesa” „Świadek nadziei”, będącego biografią św. Jana Pawła II oraz jej kontynuacji „Kres i początek”, w której wykazał kluczową rolę polskiego papieża w obaleniu komunizmu.

CZYTAJ DALEJ

Patronka dnia - św. Małgorzata z Cortony

[ TEMATY ]

Św. Małgorzata z Cortony

pl.wikipedia.org

Małgorzata z Kortony

Małgorzata z Kortony

W historii św. Małgorzaty występuje wiele elementów z baśni lub fabularnego filmu. Piękna dziewczyna, książęcy zamek, macocha, które nie toleruje przybranej córki, kochanek, który umiera w tajemniczy sposób, a na końcu oczywiście szczęśliwe zakończenie- nawrócenie, które doprowadzi Ją do świętości.

W 1247 r. na świat przychodzi Małgorzata, w wieku 8 lat zostaje osierocona przez matkę, a ojciec żeni się ponownie. Zazdrosna macocha nie toleruje dziewczynki, co objawia się w uprzykrzaniu jej życia. Młoda Małgorzata szuka wolności, w wieku 18 lat zakochuje się w Arseniuszu z Montepulciano, z którym ucieka, myśląc, że ich uczucie zakończy się małżeństwem. Niestety nigdy do tego nie doszło, po mimo przyjścia na świat ich dziecka, gdyż szlachecka rodzina nie zgadza się na ich związek. Małgorzata próbuje wtopić się w życie rodziny swojego ukochanego, hojnie pomagając ubogim.

CZYTAJ DALEJ

Uczniowie klas VIII piszą egzamin z matematyki - drugą część egzaminu ósmoklasisty

2024-05-15 09:28

[ TEMATY ]

egzamin ósmoklasisty

Magdalena Pijewska/Niedziela

W środę o godzinie 9 rozpoczął się pisemny egzamin z matematyki – druga część egzaminu ósmoklasistów. We wtorek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w czwartek czeka ich pisemny egzamin z języka obcego.

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w środę przed rozpoczęciem egzaminu z matematyki powiedział PAP, że wszystko przebiega spokojnie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję