Reklama

Mater Dolorosa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Bolesnej (15 września), nazywane dawniej świętem Siedmiu Boleści NMP, wiąże się ze czcią Matki Bożej Bolesnej (Mater Dolorosa), która rozwijała się w średniowieczu, koncentrując się w końcu na „siedmiu boleściach” Maryi: proroctwie Symeona, ucieczce do Egiptu, zagubieniu 12-letniego Jezusa w świątyni, spotkaniu Maryi z Chrystusem na Drodze Krzyżowej, obecności pod krzyżem, zdjęciu Jezusa z krzyża i złożeniu do grobu. Początkowo święto Siedmiu Boleści NMP obchodzono w piątek przed Niedzielą Palmową. W Zakonie Serwitów rozwinęło się podobne święto, które obchodzono w trzecią niedzielę września (od 1667 r.). Papież Pius VII rozciągnął je na cały Kościół (1814 r.) jako wyraz wdzięczności za powrót z niewoli napoleońskiej. W ramach reformy kalendarza rzymskiego za Piusa X (1913 r.) datę obchodu święta ustalono na 15 września. Podczas nowej reformy kalendarza z 1969 r. usunięto pierwsze święto - obchodzone w Wielkim Poście - i zmieniono nazwę wspomnienia wrześniowego na: Najświętszej Maryi Panny Bolesnej. Wspomnienie boleści Matki Bożej miało wpływ na utrwalenie się tradycji traktującej sobotę jako dzień poświęcony Maryi. Mimo smutku Wielkiego Piątku Maryja trwała w wierze i nadziei, oczekując zmartwychwstania Pana Jezusa.
Pasyjny nurt pobożności maryjnej wyrażał się również w średniowieczu w tworzeniu osobnego gatunku pieśni pasyjnej, zwanej planktem (łac. „planctus” - żal, płacz). Były to utwory opiewające ból i smutek Maryi pod krzyżem, współodczuwającej z Ukrzyżowanym. Najpiękniejszym polskim zabytkiem jest tzw. plankt świętokrzyski (nazwa od miejsca znalezienia na Świętym Krzyżu): „Żale Matki Boskiej po krzyżem”, zaczynające się od słów: „Posłuchajcie, bracia mili”. Ogromną popularność w średniowiecznej Europie uzyskał plankt w formie sekwencji „Stabat Mater Dolorosa” („Stała Matka Boleściwa”). Prawdopodobnie utwór ten powstał w XII lub XIV wieku w środowiskach, gdzie kwitło franciszkańskie nabożeństwo do Jezusa Ukrzyżowanego. W Polsce sekwencja ta pojawiła się dopiero w XVI wieku, chociaż była znana już w XIII i XIV wieku we Francji, Niemczech i Włoszech. Pierwotnie utwór ten służył jako modlitwa osobista, dlatego często spotykany jest w modlitewnikach. Następnie został włączony w roku 1772 jako modlitwa liturgiczna do Mszału Rzymskiego w związku z wprowadzeniem w całym Kościele przez Benedykta XIII święta Siedmiu Boleści Matki Bożej. Nowy Mszał nie przewiduje jej w ramach Mszy św., wchodzi natomiast w skład Liturgii Godzin. Sekwencję tę śpiewano często podczas Drogi Krzyżowej. Obecnie wykonuje się podczas Drogi Krzyżowej odprawianej z udziałem papieża w rzymskim Koloseum.
Z nabożeństwa do Matki Bożej Bolesnej wyrosła w sztuce malarskiej i rzeźbiarskiej pieta, czyli wizerunek NMP trzymającej na kolanach zdjęte z krzyża zakrwawione ciało Zbawiciela. Termin „pieta” pochodzi od łac. „Domina nostra de pietate” („Pani nasza współczująca”).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież apeluje o wspólną datę świętowania Wielkanocy

Na zakończenie tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, podczas nieszporów w Bazylice św. Pawła za Murami, Papież zaapelował o wspólną datę obchodzenia Świąt Wielkanocnych przez wszystkich chrześcijan. Zaznaczył, że Kościół katolicki jest gotowy zaakceptować datę, którą wszyscy by chcieli przyjąć. Dodał, że byłaby to „data jedności”.

Papież podkreślił, że „nawet w chwilach głębokiego osamotnienia nie jesteśmy sami i możemy nadal żywić nadzieję”. Przyznał, że „po bolesnej stracie, chorobie, gorzkim rozczarowaniu, doznanej zdradzie lub innych trudnych doświadczeniach, nadzieja może się zachwiać”. Jednak – jak zaznacza Franciszek – „to Ewangelia mówi nam, że z Jezusem nadzieja zawsze się odradza, ponieważ On zawsze nas podnosi z popiołów śmierci, daje nam siłę, aby na nowo podjąć drogę, by zacząć od nowa”.
CZYTAJ DALEJ

Katolicy i Orkiestra

W Polsce od kilkudziesięciu już lat słyszymy Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Wśród katolików akcja Jerzego Owsiaka ma swoich zwolenników i przeciwników.

Stosunek do WOŚP wyraźnie pokazuje różne nurty polskiego katolicyzmu. Katolicy sympatyzujący z Wielką Orkiestrą uważają, że akcja Jerzego Owsiaka to piękna inicjatywa. Ich zdaniem, Kościół w Polsce przeszedł ewolucję w ocenie WOŚP - od negacji i dystansu po aprobatę. Natomiast katolicy dystansujący się od Wielkiej Orkiestry nazywają akcję Jerzego Owsiaka "graniem na ludzkich uczuciach" oraz "laicyzacją działalności charytatywnej". Orkiestra jest zjawiskiem bardzo złożonym, w którym dobro miesza się ze złem. Szlachetności wolontariuszy i darczyńców towarzyszy ideologia Wielkiego Dyrygenta, który promuje wizję życia obcą chrześcijaństwu.
CZYTAJ DALEJ

Praca organiczna od podstaw

2025-01-26 11:28

[ TEMATY ]

Zielona Góra

sulechów

Marek Kuczyński

Śpiew kolęd i pieśni patriotycznych, podsumowanie minionego roku i zapowiedź działań 2025 roku, a także rozmowy o sprawach bieżących - tak wyglądało noworoczne spotkanie Stowarzyszenia Praworządny Sulechów.

Prezes Jacek Wykręt oraz żona Ewa omówili zakres działań, które realizowaliśmy w ubiegłym roku. To między innymi wyjazdy wielopokoleniowe dla sulechowskich rodzin do miejsc pamięci narodowej, imprezy masowe na cześć polskich bohaterów narodowych, angażowanie się w bieżące sprawy regionu. Wiceprezes Bogusław Malicki zapowiedział też podjęcie kolejnej edycji biegu Tropem Wilczym również w tym roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję