Reklama

Świat

Papież mianował kilku nowych biskupów greckokatolickich

Papież Franciszek dokonał 15 stycznia kilku zmian na stanowiskach rządców ukraińskich eparchii (diecezji) greckokatolickich w Australii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Eparchią Św. Piotra i Pawła w Melbourne będzie obecnie kierował, po ustąpieniu bp. Petera Stasiuka CSsR, biskup-nominat Mykoła Byczok CSsR a eparchią Świętej Rodziny w Londynie – bp Kenneth A. A. Nowakowski, dotychczasowy biskup New Westminster w Kanadzie, którą z kolei będzie zarządzał tymczasowo jako administrator apostolski bp David Motiuk – biskup eparchii Edmonton również w Kanadzie.

[ TEMATY ]

grekokatolicy

Ks. Zbigniew Chromy

Watykan. Pałac Apostolski

Biskup-nominat Mykoła Byczok CSsR urodził się 13 lutego 1980 w Tarnopolu. W lipcu 1997 wstąpił do wschodniej gałęzi Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela (redemptorystów), po czym kształcił się na Ukrainie i w Polsce, uzyskując licencjat z teologii pastoralnej. 17 sierpnia 2003 złożył zakonne śluby wieczyste a 3 maja 2005 przyjął święcenia kapłańskie. Pracował następnie w parafiach greckokatolickich w Rosji i na Ukrainie, był ekonomem lwowskiej prowincji redemptorystów a od 2015 był wikarym w parafii św. Jana Chrzciciela w Newarku w amerykańskim stanie New Jersey w archieparchii filadelfijskiej dla Ukraińców. Na tym stanowisku zastała go obecna decyzja papieska.

Eparchia Świętych Apostołów Piotra i Pawła dla Ukraińców w Australii z siedzibą w Melbourne powstała 24 czerwca 1982 z istniejącego od 1958 egzarchatu apostolskiego dla Ukraińców obrządku bizantyjskiego w Australii, Nowej Zelandii i Oceanii. Eparchia obejmuje cały szósty kontynent. Od 1992 kierował ją bp Peter (Petro) Stasiuk, który w lipcu br. skończy 77 lat.

Nowy biskup eparchii Świętej Rodziny w Londynie dla Ukraińców – Kenneth (Ken) Anthony Adam Nowakowski urodził się 16 maja 1958 w mieście North Battleford w kanadyjskiej prowincji Saskatchewan. Po ukończeniu miejscowych szkół podstawowych i średnich rozpoczął pracę w sektorze prywatnym i publicznym. Równolegle do tego kształcił się najpierw w zgromadzeniu redemptorystów w Toronto, następnie w Kolegium św. Michała, afiliowanym do Uniwersytetu w Toronto, uzyskując tam bakalaureat w zakresie nauk religijnych i filozofii, później także z teologii na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza z Akwinu w Rzymie. 19 sierpnia 1989 przyjął święcenia jako kapłan kanadyjskiej eparchii Saskatoon.

Reklama

Uczęszczał również na kursy z prawa kanonicznego w Papieskim Instytucie Wschodnim w Rzymie, organizując jednocześnie i kierując Ukraińskim Katolickim Biurem Uchodźców dla Włoch. Ówczesny arcybiskup większy Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK; na emigracji) kard. Myrosław Lubacziwśkyj mianował go w tym czasie wicekanclerzem i swoim sekretarzem.

Po ponownej legalizacji UKGK na Ukrainie w 1991 wraz z kardynałem przybył do tego kraju i w 1994 współtworzył tam miejscową Caritas, zostając jej wiceprzewodniczącym. W 2001 powrócił do Kanady, gdzie został rektorem ukraińskiego seminarium duchownego Ducha Świętego w Ottawie, współpracując jednocześnie przy organizowaniu Światowego Dnia Młodzieży w Toronto w 2002, potem był kanclerzem kurii eparchialnej w Saskatoon.

1 czerwca 2007 został mianowany biskupem eparchii New Westminster dla Ukraińców (trzecim w historii tej jednostki kościelnej); sakrę przyjął 24 lipca tegoż roku.

Eparchię Świętej Rodziny w Londynie dla Ukraińców obrządku bizantyjskiego utworzył 18 stycznia 2013 Benedykt XVI, podnosząc do tej godności powstały w 1957 egzarchat apostolski dla tej grupy wiernych, mieszkających w Anglii i Walii, a od 1968 - także w całej Wielkiej Brytanii. Pierwszym biskupem nowej jednostki kościelnej został bp Hlib Łonczyna, który 1 września ub.r. ustąpił ze stanowiska, gdyż ostał administratorem apostolskim eparchii paryskiej św. Włodzimierza.

Administrator apostolski eparchii New Westminster bp David (Dawyd) Motiuk urodził się 13 stycznia 1962 w Vegreville (prowincja Alberta w Kanadzie). Rozpoczął studia na Uniwersytecie w Edmontonie, ale porzucił je i wstąpił do wspomnianego ukraińskiego seminarium duchownego Ducha Świętego w Ottawie, uzupełniając formację w zakresie filozofii i teologii na miejscowym uniwersytecie św. Pawła. Uzyskał tam w 1989 licencjat z prawa kanonicznego a następnie doktorat na Papieskim Instytucie Wschodnim w Rzymie. Święcenia kapłańskie przyjął 21 sierpnia 1988. Pracował następnie duszpastersko w kilku parafiach greckokatolickich w Kanadzie, a w latach 1996-2001 był rektorem swego dawnego seminarium w Ottawie. Pełnił też szereg urzędów w swej rodzimej eparchii Edmonton. Ponadto w latach 1997-2002 był konsultorem Komisji Międzyobrządkowej ds. Prawa Kanonicznego w łonie Kanadyjskiej Konferencji Biskupiej.

5 kwietnia 2002 św. Jan Paweł II mianował go biskupem pomocniczym eparchii Edmonton dla Ukraińców; sakrę nominat przyjął 11 czerwca tegoż roku. 25 stycznia 2007 Benedykt XVI powołał go na biskupa tej jednostki kościelnej.

2020-01-15 20:01

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół greckokatolicki rozpocznie Wielki Post 2 marca

2020-02-26 17:58

[ TEMATY ]

liturgia

Wielki Post

grekokatolicy

episkopat.pl

Wielki Post w Kościele greckokatolickim ma podobny charakter do przeżywanego w Kościele łacińskim. Oprócz terminu rozpoczęcia, różni się także liturgią, która w tym okresie bardzo się zmienia. Wielki Post w Kościele greckokatolickim i innych Kościołach wschodnich rozpoczyna Czysty Poniedziałek, który w tym roku przypada 2 marca. Post potrwa 7 tygodni.

W tym roku Wielkanoc w tych obrządkach przypadnie 19 kwietnia, czyli tydzień po łacinnikach. Różnica w dacie świętowania wynika z posługiwania się w liturgii kalendarzem juliańskim, a nie powszechnym gregoriańskim, ale przede wszystkim z nieco innego sposobu wyznaczania daty Wielkanocy – w Kościołach wschodnich nie może ona wypaść przed żydowską Paschą.

W dniu rozpoczęcia Wielkiego Postu nie ma zwyczaju posypania głów popiołem. Obowiązuje natomiast post ścisły od mięsa i nabiału. Obowiązuje on również w Wielki Piątek. Do Wielkanocy należy powstrzymać się od zabaw.

W tym okresie bardzo zmienia się liturgia. Msze święte odprawiane będą tylko w soboty i niedziele, a w pozostałe dni inne nabożeństwa pokutne. W środy i piątki jest to Liturgia Uprzednio Poświęconych Darów, podczas której przyjmuje się komunię świętą, konsekrowaną w niedzielę. W pozostałe dni odprawia się godziny kanoniczne lub akatyst do Męki Pańskiej.

Specyficznym gestem w tym czasie są głębokie pokłony do ziemi, którymi rozpoczyna się i kończy modlitwy na znak uniżenia i pokuty. Pokłonami przeprasza się za przewinienia wobec Boga i drugiego człowieka.

W parafiach odbywać się będą rekolekcje wielkopostne oraz spowiedzi.

Mimo, że w liturgii wschodniej nie ma nabożeństwa odprawiania Drogi Krzyżowej, w niektórych parafiach jest ona również praktykowana.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie kilkadziesiąt tysięcy wiernych Kościół ten jest w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.

CZYTAJ DALEJ

Częstochowa: podczas Apelu Jasnogórskiego modlono się za osoby wykorzystane seksualnie w Kościele

2020-02-28 07:36

[ TEMATY ]

apel

Episkopat.news

"Maryjo, chcemy powierzać Ci wszystkie osoby skrzywdzone wykorzystaniem seksualnym we wspólnocie Kościoła. Ty patrzysz na osoby zranione seksualnie przez niektórych kapłanów z ogromną czułością, tak jak patrzyłaś na swojego umiłowanego Syna, którego święte ciało było rozrywane przez biczujących żołnierzy, którego święte ciało było rozrywane przez gwoździe na krzyżu" - mówił ks. Artur Chłopek w Apelu Jasnogórskim. Publikujemy całość modlitwy za osoby skrzywdzone, którą w przeddzień Dnia modlitwy i pokuty za grzech wykorzystania seksualnego małoletnich poprowadził na Jasnej Górze duszpasterz pokrzywdzonych z archidiecezji krakowskiej.

Rozważanie ks. Artura Chłopka wygłoszone podczas Apelu Jasnogórskiego.

Maryjo, Matko Bolesna, jesteśmy przy Tobie na początku Wielkiego Postu, aby razem z Tobą być przy Twoim cierpiącym Synu – Jezusie. On sam był ofiarą przemocy, niesprawiedliwości i grzechu. Doznał niezrozumienia, upokorzenia i cierpienia, gdy zraniony w swojej intymności zawisł na drzewie krzyża.

Dzisiaj składamy pod Jego Krzyżem rany naszych braci i sióstr, które wciąż są otwarte i krwawią. Wiele z nich żyje w poczuciu wielkiej krzywdy i zranienia. Maryjo, Matko Bolesna, wlej balsam Bożej miłości w ich poranione dusze, wprowadź ich na drogę uzdrowienia. Niech odzyskają wszystko, z czego zostali odarci, niech odkryją w sobie na nowo godność Synów i Córek Bożych. Niech we wspólnocie Kościoła, oczyszczonej przez pokutę i odnowionej przez duszpasterską miłość, odnajdują głębokie zrozumienie i pokój serca. To nasza odpowiedź na słowa Twojego Syna, Maryjo:

„Strzeżcie się, żebyście nie gardzili żadnym z tych małych. Aniołowie ich w niebie wpatrują się zawsze w Oblicze Ojca mojego, który jest w niebie”.

Maryjo, chcemy powierzać Ci wszystkie osoby skrzywdzone wykorzystaniem seksualnym we wspólnocie Kościoła. Ty patrzysz na osoby zranione seksualnie przez niektórych kapłanów z ogromną czułością, tak jak patrzyłaś na swojego umiłowanego syna, którego święte ciało było rozrywane przez biczujących żołnierzy, którego święte ciało było rozrywane przez gwoździe na krzyżu.

Twój Syn, Maryjo, mówi do wszystkich swych uczniów: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do mnie i nie zabraniajcie im: do takich bowiem należy królestwo Boże”. Matko, pomagaj nam żyć prawdą, że przyjęcie dziecka z miłością jest przyjęciem samego Jezusa, a przestępstwo przeciw dziecku jest odrzuceniem Jezusa i zdradą misji Kościoła. Matko, pomagaj osobom skrzywdzonym przyjść i mówić, także o zranieniach, o krzywdzie, o bólu i cierpieniu doznanym w Kościele.

Twój Syn mówi do nas: „Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili”. Maryjo, Ty wiesz, że nasze ludzkie siły są za małe, żeby samemu mierzyć się z dramatem wykorzystania dzieci i młodzieży w Kościele. Wiesz również, jak wiele jest w nas – duchownych i świeckich – lęków, obaw, niezrozumienia, podejrzliwości, pytań o sensowność podejmowanych działań, wątpliwości czy konieczne jest mówienie o tych trudnych i bolesnych wydarzeniach... Ty wreszcie wiesz, że nasza odpowiedź będzie nieskuteczna i nieewangeliczna, będzie raniąca, czasem gorzej niż sama krzywda wykorzystania, jeśli będziemy się pocieszać, że procent księży winnych takich przestępstw nie jest wyższy niż w innych grupach zawodowych. Będziemy ponownie krzywdzić jeśli będziemy zaprzeczać lub „bronić się” przed osobami pokrzywdzonymi, jakby to one były winne skandalu, bo go upubliczniają...

Maryjo, w głębi naszych serc czujemy, że nie można iść dalej w naszej ziemskiej wędrówce wiary udając, że nic takiego się nie stało... Zdajemy sobie sprawę, że nie możemy osób skrzywdzonych zostawić samych sobie... Tajemnicę którą noszą w sobie, często przez długie lata, trzeba rozbroić z jej destrukcyjnego działania na nich i całą wspólnotę Kościoła.

Wykorzystanie doznane we wspólnocie Kościoła staje się tak bardzo bolesne. Miała to być wspólnota bezpieczna, dająca schronienie i oparcie w przeżywanych trudnościach i zmaganiach dnia codziennego, a stała się miejscem grzechu, który niszczy i dzieli. Szczególnie trudne doświadczenie jest wtedy, kiedy sprawca powoływał się na Boga, na sakramenty, aby wykorzystać, zmusić do milczenia…

Maryjo, bądź z Twoim Kościołem, czyń nasze serca wrażliwymi, dodawaj odwagi do podążania w stronę prawdy, która daje uzdrowienie. Prosimy Cię Maryjo, dodawaj nam odwagi, abyśmy potrafili w naszych parafiach i wspólnotach tworzyć środowiska zaufania, zrozumienia i wsparcia dla osób wykorzystanych seksualnie. Aby nie pozostawali ze swoim bolesnym doświadczeniem zdani tylko na samych siebie. Aby powierzając nam swoje doświadczenie zranienia i wykorzystania spotykali się z naszej strony z postawą empatii, wrażliwości a jednocześnie odwagi do mądrego działania.

Współcześni papieże, zaczynając od Jana Pawła II, poprzez Benedykta XVI i Franciszka wyznaczają linię odważnego mierzenia się z tym grzechem i przestępstwem w Kościele. Razem z Nimi chcemy wziąć odpowiedzialność za ból i cierpienie naszych braci i sióstr zranionych na ciele i duszy. W odpowiedzi na apel Ojca Świętego Franciszka, jutro we wspólnocie Kościoła w Polsce wiele osób wrażliwych, którym nie jest obojętny los skrzywdzonych wykorzystaniem seksualnym, chce poprzez modlitwę i post podejmować pokutę za grzech wykorzystania seksualnego małoletnich.

Również wiele osób chorych, cierpiących, tych którym lekarze powiedzieli, że już nic nie da się zrobić, które oczekują na śmierć, które w swojej słabości już nie mogą się modlić - ofiaruje swój krzyż za osoby skrzywdzone wykorzystaniem seksualnym, za wspólnoty w których jesteśmy, za dobre inicjatywy i dzieła, zmieniające nasze myślenie i uwrażliwiające na krzywdę osób wykorzystanych.

Przyjmij Maryjo naszą dzisiejszą obecność przy Tobie jako wyraz naszej woli naprawienia krzywd i wynagrodzenia Twojemu Niepokalanemu Sercu za wszystkie grzechy popełnione wobec najmniejszych, wobec dzieci i młodzieży - przez osoby duchowne, przez kościelnych, organistów, siostry zakonne, liderów wspólnot kościelnych. Chcemy również być z tymi najmniejszymi, którzy doświadczyli wykorzystania seksualnego - w swoich rodzinach, od swoich najbliższych, od osób w szkołach, klubach, domach kultury, w czasie zajęć, które miały rozwijać ich talenty i zdolności – od tych, którym ufali, a którzy wykorzystali zaufanie i władzę do czynienia zła, do krzywdzenia, do wykorzystania seksualnego.

Maryjo, z wielkim trudem i wstydem, ale chcemy powiedzieć Ci też o tych, którzy stali się powodem zgorszenia i przyczynili się do odejścia wielu osób ze wspólnoty Kościoła. Prosimy Cię, aby sprawcy nadużyć seksualnych oraz ci, którzy widząc zło nie stanęli w obronie krzywdzonych, zrozumieli jak wielkiego zła dopuścili się wobec niewinnych i bezbronnych, a przez uznanie swojej winy i skruchę dążyli do naprawienia zadanych ran na drodze pokuty i zadośćuczynienia.

Maryjo pomóż odzyskać osobom skrzywdzonym prawdziwy obraz Boga – Miłosiernego Ojca. Pomóż zobaczyć w Jezusie Chrystusie prawdziwe Oblicze Boga: ubiczowane, poranione, na którym widać ślady męki, cierpienia i bólu, ale jednocześnie Oblicze Zmartwychwstałego, na którym widać rany, ale już zabliźnione. Niech Zmartwychwstanie Twojego Syna będzie dla osób zranionych w Kościele drogą do ich zmartwychwstania...

CZYTAJ DALEJ

Droga Krzyżowa z kard. Wyszyńskim

2020-02-29 01:13

[ TEMATY ]

kard. Stefan Wyszyński

Droga Krzyżowa

archikatedra warszawska

Cudowny Krucyfiks Baryczków

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Cudowny Krucyfiks Baryczków po ponad półrocznej renowacji powrócił do archikatedry

Ponad 1,5 tys. warszawiaków uczestniczyło w Drodze Krzyżowej, która w pierwszy piątek Wielkiego Postu przeszła ulicami Starego Miasta do archikatedry św. Jana Chrzciciela. W czasie nabożeństwa odtwarzano nagrania rozważań Czcigodnego Sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego.

Był to również dzień modlitwy i pokuty za grzech wykorzystywania seksualnego małoletnich. Droga Krzyżowa rozpoczęła się w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny na Nowym Mieście. Poprowadził ją bp Piotr Jarecki, biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej. Wstęp i rozważanie przy pierwszej stacji odczytał aktor Michał Chorosiński. Następnie uczestnicy nabożeństwa wyruszyli ulicami Nowego i Starego Miasta do archikatedry, niosąc duży, drewniany krzyż. Przy XI stacji, która znajdowała się już w murach matki kościołów archidiecezji, na ramionach przedstawicieli Akcji Katolickiej spoczął odrestaurowany Cudowny Krucyfiks z Kaplicy Baryczków. Krzyż powrócił do archikatedry po ponad półrocznej renowacji. Przy ostatniej stacji symbolicznie niosła go także 96-letnia Barbara Gancarczyk-Piotrowska. 16 sierpnia 1944, jako sanitariuszka, wraz z koleżanką z oddziału Teresą Potulicką-Łatyńską pomogła wynieść z płonącej katedry Krucyfiks Baryczkowski. Pozostała z rannymi żołnierzami na Starym Mieście do upadku tej dzielnicy i wkroczenia Niemców.

Mszy św. o błogosławione owoce beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego przewodniczył bp Rafał Markowski, sufragan warszawski. W homilii hierarcha nawiązał do Ślubów Jasnogórskich, których tekst 16 maja 1956 r. napisał uwięziony w Komańczy kard. Wyszyński. Przekonały go do tego słowa Marii Okońskiej, która podsunęła Prymasowi myśl, że św. Paweł najpiękniejsze listy pisał z więzienia. Bp Markowski zwrócił uwagę, że prawdopodobnie kard. Wyszyński nie do końca zdawał sobie sprawę, jak wielkie owoce przyniosą Śluby Jasnogórskie. - Milion osób powtarzało tekst ślubowania, artykułując zwłaszcza jedno słowo: przyrzekam - przypomniał biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej. Śluby miały zatrzymać ateizację społeczeństwa. Władze komunistyczne chciały zapanować nad duszami Polaków.

Kard. Wyszyński - jak podkreślił bp Markowski - wiedział, że “nie załatwi tego jednorazowe ślubowanie, które było nie tylko uroczystością, ponieważ trzeba jeszcze zrealizować to, co się ślubowało”. Dlatego zrodziła się idea 9-letniej Wielkiej Nowenny, prowadzącej do duchowego odrodzenia narodu polskiego. - To miał być proces, rzeczywista praca nad sobą. Kard. Wyszyński wiedział, że nie chodziło o słowa, ale o życie i o czyny – dodał bp Markowski. Prymas wierzył, że to Maryja jest w stanie dotrzeć do dusz Polaków i przemienić ludzkie serca. Sam doświadczył Jej opieki. Zdecydował, że to dzięki Maryi uratuje naród i dokona odrodzenia.

- Wielka Nowenna przyczyniła się do pogłębienia duchowości Polaków. Polska była wspólnotą. Tylko wtedy, kiedy jest się jednością, można uzyskać wolność – mówił bp Markowski. Dodał, że kard. Wyszyński “dokonywał wielkich rzeczy tylko dlatego, że bezgranicznie ufał Bogu i jemu zawierzył całe swoje życie i całą swoją posługę”. - To jest wiara, w której człowiek nic nie pozostawia dla siebie, wszystko składa i opiera na Bogu. To wiara, która rodzi świętych, to wiara wielkich świętych minionych pokoleń, to również wiara, która zrodziła świętość kard. Wyszyńskiego – podkreślił hierarcha.

Po zakończeniu Mszy św. celebransi udali się do grobu Prymasa Tysiąclecia, gdzie odśpiewano Apel Jasnogórski. Następnie dr Ewa Czaczkowska wygłosiła prelekcję na temat programu milenijnego Prymasa Wyszyńskiego. Skupiła się na czterech elementach: odnowie człowieka, oddaniu w niewolę miłości jako wyrazie duchowej wolności oraz masowości i odbudowie wspólnotowości.

Do północy przy Cudownym Krucyfiksie Baryczków czuwali i modlili się warszawiacy oraz wierni z wielu stron archidiecezji, zawierzając Jezusowi zbliżającą się beatyfikację Prymasa Tysiąclecia i prosząc o jej jak najlepsze owoce.

CZYTAJ DALEJ
Projekt Niedzieli na Wielki Post
#ODKUPIENI

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję