Reklama

List pasterski na Adwent 2006 r.

Przypatrzmy się, bracia, powołaniu naszemu

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 49/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Umiłowani Bracia i Siostry!

1. Adwent, czyli oczekiwanie Zbawiciela, jest czasem chrześcijańskiej nadziei. Bóg nie zapomniał o mnie. Bóg kocha każdego człowieka i w Jezusie Chrystusie staje się Emmanuelem - Bogiem z nami. A jeżeli Bóg z nami, to któż przeciwko nam? Obecność Boga wszechmogącego, Boga prawdy i miłości to fundament chrześcijańskiej nadziei. Dlatego Duch |więty wzywa nas dzisiaj: „Nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie” (Łk 21, 28).
W klimat nadziei z bliskiej obecności Boga z nami wpisuje się program pracy duszpasterskiej na 2007 r. Tematem przewodnim formacji w wierze i nadziei chrześcijańskiej ma być wezwanie, jakie kieruje do wierzącyh św. Paweł: „Przypatrzmy się powołaniu naszemu!” (1 Kor 1, 26).

Drodzy Bracia i Siostry!

Reklama

2. Najczęściej przez powołanie rozumiemy odpowiedź młodego człowieka na wezwanie Chrystusa: „Pójdź za Mną”. Mamy wtedy przed oczyma ewangeliczne obrazy Jezusa powołującego uczniów, którzy opuścili wszystko i poszli za Nim. Dlatego, gdy mówimy o powołanych, mamy zazwyczaj na myśli księży, zakonników czy zakonnice. Tak rozumiane powołanie jest poprawne, ale nie wyczerpuje tematu.
Słowo „powołanie” ma inne znaczenie w języku świeckim, a inne w języku religijnym. W języku świeckim przez słowo „powłanie” rozumie się podjęcie określonego zawodu czy zadań społecznych i realizację ich z całkowitym oddaniem.
W języku religijnym słowo „powołanie” oznacza Boże wezwanie, wynikające z faktu stworzenia człowieka przez Boga. W akcie stworzenia, a szczególnie mocą odkupienia dokonanego przez Chrystusa, mieści się powołanie do bycia dzieckiem Bożym, powołanie do życia w małżeństwie i rodzinie czy powołanie indywidualne do oddania siebie wyłącznie Bogu do dyspozycji, przez kapłaństwo czy życie zakonne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Katechizm Kościoła Katolickiego wyjaśnia, że na sakramentach wtajemniczenia chrześcijańskiego, czyli na chrzcie, bierzmowaniu i Eucharystii, opiera się wspólne powołanie wszystkich uczniów Chrystusa do świętości i do misji ewangelizacji świata (por. KKK 1533).
Chrzest święty jest źródłem powołania chrześcijańskiego, gdyż odradza nas do życia dzieci Bożych, jednoczy nas z Jezusem Chrystusem i Jego Ciałem, którym jest Kościół, namaszcza w Duchu Świętym, czyniąc każdego z nas duchową świątynią Boga. Z tego wynika, że godność chrześcijanina ujawnia się w pełni wówczas, gdy realizuje on pierwsze i podstawowe powołanie, jakim jest powołanie do świętości, czyli do doskonałości w miłości. Doskonałość w miłości, czyli świętość, osiąga wierzący chrześcijanin przez karmienie się słowem Bożym i Eucharystią oraz duchem modlitwy.
Człowiek ochrzczony i karmiący się Bogiem działa jako prawdziwy syn czy córka Boga. Przeżywając szczęście z posiadania Boga i działania w duchu Bożym, chrześcijanin staje się najwspanialszym świadectwem godności otrzymanej przez Chrystusa. Realizuje w ten sposób drugi rys powołania chrześcijańskiego, jakim jest wezwanie do misji ewangelizacji świata.

Reklama

4. Oprócz powołania chrześcijańskiego w ogóle wyróżnia się powołanie do małżeństwa i rodziny. Z opisu stworzenia człowieka wiemy, że sam Bóg jest twórcą małżeństwa. Powołanie do małżeństwa jest wpisane w samą naturę mężczyzny i kobiety, którzy wyszli z ręki Stwórcy. Dlatego szczęście osoby i społeczności ludzkiej oraz chrześcijańskiej wiąże się ściśle z pomyślną sytuacją wspólnoty małżeńskiej i rodzinnej (por. KKK1603).
Bóg, który stworzył człowieka z miłości, powołał go także do miłości, która jest podstawowym i wrodzonym powołaniem każdej istoty ludzkiej. Człowiek został bowiem stworzony na obraz i podobieństwo Boga, który sam jest Miłością. Ponieważ Bóg stworzył mężczyznę i kobietę, ich wzajemna miłość staje się obrazem absolutnej i niezniszczalnej miłości, jaką Bóg miłuje człowieka. Jest ona dobra, co więcej bardzo dobra, w oczach Stwórcy. Miłość małżeńska, którą Bóg błogosławi, jest przeznaczona do tego, by była płodna i urzeczywistniała się w przekazywaniu życia potomstwu: „Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną»” (Rdz 1, 28).

5. Duch Święty w słowie Bożym poucza nas często o znaczeniu powołania indywidualnego. To Bóg bezpośrednio powoływał ptariarchę Abrahama, proroka Jeremiasza czy Apostołów. To Bóg dzisiaj powołuje wielu młodych, a także starszych do pójścia za Nim i z Nim na dobre i złe. Powołuje ich do całkowitego i wyłącznego otwarcia się na Jego Boską miłość, by tym skuteczniej uobecniać ją w świecie przez dzieło ewangelizacji. Najskuteczniejszą formą uobecniania Jego miłości w świecie w możliwie jak najczystszej formie jest naśladowanie Chrystusa ubogiego, pokornego i dźwigającego krzyż przez ślubowanie i praktykowanie ubóstwa, czystości i posłuszeństwa w życiu zakonnym czy też służenia wiernym świeckim darami zbawienia w posługiwaniu duszpasterskim.

6. Jakie zadania stawia przed nami Bóg, obdarzając nas darem powołania chrześcijańskiego, małżeńskiego czy indywidualnego? Ujawnia nam to Duch |więty w słowie Listu św. Pawła skierowanym do Efezjan: „Zachęcam was zatem ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania, do jakiego zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc siebie nawzajem w miłości” (Ef 4, 1-2).
Wzywając nas do realizacji naszego powołania, słowo Boże podkreśla, że celem działania chrześcijańskiego jest przenoszenie miłości, jaka jest w Bogu w Trójcy Świętej, na relacje międzyludzkie, małżeńskie, rodzinne, społeczne.
To sposób jedyny, by mocą Chrystusa obecnego i działającego w nas uczestniczyć w misji zbawczej człowieka we współczesnym świecie.
Duchu Święty! Bądź nam Przewodnikiem w realizowaniu programu duszpasterskiego na 2007 r. pod hasłem: „Przypatrzmy się powołaniu naszemu”. Oświecaj i umacniaj każdego z nas, byśmy w życiu osobistym, rodzinnym, społecznym, apostolskim mogli realizować powołanie, jakie otrzymaliśmy na mocy chrztu świętego. Amen

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio, dziecko z Pietrelciny

Niedziela Ogólnopolska 38/2014, str. 28-29

[ TEMATY ]

O. Pio

Commons.wikimedia.org

– Francesco! Francesco! – głos Marii Giuseppy odbijał się od niskich kamiennych domków przy ul. Vico Storto Valle w Pietrelcinie. Ale chłopca nigdzie nie było widać, mały urwis znów gdzieś przepadł. Może jest w kościele albo na pastwisku w Piana Romana? A tu kabaczki stygną i ciecierzyca na stole. W całym domu pachnie peperonatą. – Francesco!

Maria Giuseppa De Nunzio i Grazio Forgione pobrali się 8 czerwca 1881 r. w Pietrelcinie. W powietrzu czuć już było zapach letniej suszy i upałów. Wieczory wydłużały się. Panna młoda pochodziła z rodziny zamożnej, pan młody – z dużo skromniejszej. Miłość, która im się zdarzyła, zniwelowała tę różnicę. Żadne z nich nie potrafiło ani czytać, ani pisać. Oboje szanowali religijne obyczaje. Giuseppa pościła w środy, piątki i soboty. Małżonkowie lubili się kłócić. Grazio często podnosił głos na dzieci, a Giuseppa stawała w ich obronie. Sprzeczki wywoływały też „nadprogramowe”, zdaniem męża, wydatki żony. Nie byli zamożni. Uprawiali trochę drzew oliwnych i owocowych. Mieli małą winnicę, która rodziła winogrona, a w pobliżu domu rosło drzewo figowe. Dom rodziny Forgione słynął z gościnności, Giuseppa nikogo nie wypuściła bez kolacji. Grazio ciężko pracował. Gdy po latach syn Francesco zapragnął być księdzem, ojciec, by sprostać wydatkom na edukację, wyjechał za chlebem do Ameryki. Kapłaństwo syna napawało go dumą. Wiele lat później, już w San Giovanni Rotondo, Grazio chciał ucałować rękę syna. Ojciec Pio jednak od razu ją cofnął, mówiąc, że nigdy w życiu się na to nie zgodzi, że to dzieci całują ręce rodziców, a nie rodzice – syna. „Ale ja nie chcę całować ręki syna, tylko rękę kapłana” – odpowiedział Grazio Forgione, rolnik z Pietrelciny.
CZYTAJ DALEJ

Toruń: Zmarł ks. prałat Stanisław Kardasz, działacz społeczny i opozycyjny

2025-09-23 18:29

[ TEMATY ]

działacz społeczny

opozycjonista

ks. prałat Stanisław Kardasz

Diecezja toruńska

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardacz

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardacz

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardasz, wieloletni proboszcz parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej i Świętego Jerzego w Toruniu, działacz społeczny i opozycyjny związany z Solidarnością. Miał 88 lat – poinformowała we wtorek kuria diecezji toruńskiej.

Ks. Kardasz urodził się 29 października 1936 r. w Gdyni. W 1960 r. ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie, a w 1968 r. – historię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Był m.in. wikariuszem parafii św. Jakuba w Toruniu i parafii św. Krzyża w Grudziądzu, a w latach 1976-2013 proboszczem parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej i Świętego Jerzego w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

ŚDM w Seulu: oficjalna modlitwa także po polsku

2025-09-24 15:06

[ TEMATY ]

modlitwa

Światowe Dni Młodzieży

ŚDM

ŚDM Seul 2027

Vatican Media

Krajowe Biuro Organizacyjne ŚDM w Polsce opublikowało polskie tłumaczenie oficjalnej modlitwy w intencji 41. ŚDM Seul 2027. To kolejne narzędzie, które może pomóc młodym ludziom przygotować się do spotkania w Korei i już teraz jednoczyć się z rówieśnikami na całym świecie.

Oprócz loga i hymnu, to właśnie oficjalna modlitwa towarzyszy kolejnym edycjom ŚDM, jako element pomagający w duchowych przygotowaniach i lepszym zrozumieniu tematu oraz idei spotkania, które łączy młodych ludzi z całego świata, wspólnie z Ojcem Świętym. W przypadku 41. ŚDM Seul 2027, logo jest już znane, konkurs na hymn wciąż trwa, zaś polskie tłumaczenie oficjalnej modlitwy właśnie zostało opublikowane, dzięki staraniom Krajowego Biura Organizacyjnego ŚDM przy Konferencji Episkopatu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję