Reklama

Zabytkowy cmentarz i zabytek z cmentarza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozpoczął się listopad, miesiąc, kiedy szczególnie często wspominamy tych naszych bliskich, którzy - jak to się mówi - odeszli już do wieczności (tak jakbyśmy i my nie żyli w wieczności...). Ten zaduszkowy nastrój zawitał także do Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży.

Tematem listopadowej wystawy w piwnicach budynku przy Krzywym Kole jest cmentarz parafialno-komunalny. I cmentarz, i wystawa warte są szczególnej uwagi - jak zapewniają organizatorzy ekspozycji: Leszek Taborski, jej komisarz, i Bolesław Deptuła, autor zdjęć. Nekropolia należy bowiem do najstarszych w Polsce, bliskich okresowi powstania Cmentarza Powązkowskiego, który został założony w 1790 r. Łomżyński zabytek jest niewiele młodszy, skoro o pewnym nagrobku, pochodzącym aż z 1796 r., pisała prasa, że należałoby go rozebrać, gdyż jest w tak złym stanie. Kserokopię tego artykułu z 1910 r. ze Wspólnej pracy możemy zresztą obejrzeć na wystawie. Niestety, notatka w prasie nie odniosła zamierzonego efektu, albowiem nikt się chyba nie zgłosił, by zadbać o zrujnowany pomnik. "Chyba", gdyż dzisiaj już tego nagrobka nie ma (być może jednak został on rozebrany później). Na dzień dzisiejszy najstarszy nagrobek pochodzi dopiero z 1814 r.

Wystawa zasadniczo ma charakter fotograficzny, ale nie tylko. Upiększa ją bowiem kilka interesujących eksponatów, dzieł sztuki będących własnością Muzeum. Są to m.in. obrazy malarzy spoczywających na cmentarzu, jeden to wnętrze katedry z początku XX w. Wita Majewskiego, a drugi to pejzaż Jerzego Chętnika zmarłego w 1967 r.

Jeszcze ciekawszym obiektem jest kamienna rzeźba Matki Bożej. Nawiązując do poczynionych na wstępie uwag historycznych, figura "bije na głowę" wszystkie zabytki, a przynajmniej marzą o tym niektórzy badacze. U dołu rzeźby każdy zwiedzający może bowiem zobaczyć pokaźnych rozmiarów herb "Łabędź" wzbogacony sześcioma inicjałami ( H, M?, C, M, C, L). Janina Hościłowicz w artykule z 1970 r. wyciągnęła stąd daleko idące wnioski. Takim herbem pieczętuje się rodzina Modliszewskich, z których jednym z najbardziej znanych to Hieronim, starosta łomżyński w II poł. XVI w. Spójrzmy jeszcze raz na inicjały, czyż nie ma tam " H"? Ależ tak, a więc rzeźba nic tylko pochodzi z XVI w.! Potem tylko przed 1920 r. jakimś cudem znalazła się na grobie rodziny Remiszewskich, by ostatecznie w 1988 r. trafić do Muzeum. Wyobraźni badaczce odmówić nie można, ale czy rzeczywiście taka jest prawda o tym zabytku? Być może jest bardziej prozaiczna. Układ postaci z nieco przechyloną głową, z założonymi na piersiach rękami, jest dość charakterystyczny dla figur o charakterze cmentarnym. Na zdjęciach na wystawie odnajdziemy kilka tak upozowanych rzeźb. Wielkość herbu również podkreśla temat nagrobkowy, fundator rzeźby o innym przeznaczeniu aż tak bardzo nie podkreślałby swojej osoby. Tak więc widzimy, że figura ma konkretny, upamiętniający osobę, cel. A tymczasem Hieronim Modliszewski nie tylko miał nagrobek, ale i przetrwał on do dzisiaj, możemy go zobaczyć w katedrze. No i cóż... po prostu nie ma tam miejsca na jeszcze jedną figurę. Ponadto, co autorka przyznaje z pokorą, rzeźba z cmentarza z pewnością nie powstała w warsztacie, który stworzył katedralny nagrobek. Stylowo jest o wiele słabsza. Ale badaczka, nie ustając w wysiłkach, odnalazła inną analogię, mianowicie z płaskorzeźbionym nagrobkiem ks. Jana Wojsławskiego, też z XVI w. Zaznaczmy jednak, że charakterystyczna dla naszej figury "prostota ujęcia" na płycie nagrobnej ma raczej inne źródło niż niezdarność naszego rzeźbiarza. Płyta nim została wmurowana w ścianie, znalazła się na posadzce i po prostu jej ujęcie "uprościło" się pod butami wiernych. Zresztą w ogóle stylowe przyporządkowanie "Matki Boskiej z łabędziem" zawsze musi być naciągane. Warsztatowa mizeria może występować (i występuje) w każdym okresie historycznym.

...Także w XIX w., kiedy zapewne niejedna tego typu rzeźba upiększała czyjś grób na łomżyńskim cmentarzu. Problem tylko w tym, by odnaleźć właściciela herbu, zarówno po nazwisku, jak imieniu ( a raczej imionach), analizując wyryte inicjały.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież zachęca Polaków do obrony życia ludzkiego

2024-05-15 11:03

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/Riccardo Antimiani

O potrzebie ochrony życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci przypominał Franciszek pozdrawiając Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.


Podziel się cytatem

Pozdrawiam serdecznie wszystkich Polaków.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: dziękczynienie za dar przyjęcia I Komunii Świętej

2024-05-15 17:34

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

Przyjeżdżają, aby podziękować za dar przyjęcia I Komunii Świętej. To czas dziękczynienia dzieci, ale i rodziców, katechetów, duszpasterzy - docierają na Jasną Górę ze wszystkich stron Polski.

- Tworzymy piękną rodzinę, bo jesteśmy tu wspólnie z dziećmi, ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami - zauważył proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela z Chełma z diec. tarnowskiej ks. Jerzy Bulsa.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję