Reklama

Synody biskupa Ważyńskiego (2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez synod rozumie się zgromadzenie biskupów, duchowieństwa i przedstawicieli ludzi świeckich zwoływane przez papieża, biskupów metropolitów lub biskupów diecezjalnych dla podjęcia decyzji w sprawach dotyczących sposobów umacniania wiary, pogłębiania dyscypliny kościelnej i rozważania problemów związanych z działalnością Kościoła w świecie. Jest to kolegialny organ władzy kościelnej. Instytucja synodów jest wspólna dla Kościoła rzymskokatolickiego i Kościołów wschodnich. Dla Kościoła unickiego w Polsce najważniejszy był prowincjonalny Synod Zamojski z 1720 r., który wytyczył sposób działania na wiele lat i stał się wzorem dla synodów diecezjalnych. Niektóre sformułowania są aktualne jeszcze dziś, a w przeszłości dobrze kształtowały postawy wiernych i życie Kościoła na naszych terenach. Znaczenie synodów doceniał unicki biskup chełmski Porfiriusz Skarbek-Ważyński, gorliwy duszpasterz i polski patriota. Rządził diecezją chełmską w trudnych czasach, gdy Rzeczpospolita traciła swoje terytoria i wolność, a obce wojska niszczyły, co się dało. W tej skomplikowanej sytuacji zwoływanie każdego roku synodu było konieczne, ale jednocześnie trudne do wykonania. Na synody zjeżdżali się wszyscy duchowni uniccy do Chełma lub do Pokrówki, wioski biskupiej położonej niedaleko miasta, w której biskupi często rezydowali. Podróż z krańców diecezji bryczką lub konno w niespokojnych czasach nie należała do łatwych, ponieważ na wiele dni trzeba było pozostawić parafię, dom oraz gospodarstwo rolne z dobytkiem.
Pierwszy synod biskupa Ważyńskiego został zwołany w maju 1791 r., jest to rok uchwalenia Konstytucji 3 maja, której biskup był zwolennikiem i czynnie ją popierał. Zwołano 12 synodów, nie odbył się tylko w roku 1795, w dokumentach zapisano: „Rok 1795 vacat, dla zamieszania w kraju”. Ostatni synod zwołano w 1803 r., tuż przed śmiercią biskupa.
Wszystkie sesje synodalne rozpoczynały się od specjalnego nabożeństwa pod przewodnictwem pasterza diecezji, następnie składano wyznanie wiary, rozdzielano funkcje i omawiano problemy zwołanego synodu. Na początku zajmowano się sprawami liturgicznymi. Chodziło o jednolitość w odprawianiu nabożeństw, o jednakowe księgi liturgiczne, zgodność z tradycją wschodnią i uchwałami poprzednich synodów. Na sesji synodalnej jeden z wyznaczonych kapłanów odprawiał tzw. suchą Mszę św., czyli czytał wszystkie modlitwy mszalne, tak jak podczas normalnej celebracji, opuszczając tylko słowa przeistoczenia i Komunię św. Wszyscy zebrani pilnie notowali swoje uwagi, a następnie brali udział w dyskusji. W ten sposób wyłapywano jakieś niepotrzebne praktyki, dodatki lub zapożyczenia z prawosławia moskiewskiego albo z liturgii rzymskiej. Dbano także o czystość wiary katolickiej oraz jedność tekstów liturgicznych i obrzędów. Postanowienia synodów mają na celu wykorzenienie wszelkich zabobonów i praktyk zabobonnych sprzecznych z wiarą w Boga.
W Kościele prawosławnym, a także w unickim obchodzono bardzo wiele świąt. Unicki Synod Zamojski zredukował niektóre z nich, ale i tak pozostało bardzo dużo. Duża liczba świąt utrudniała prace w polu w okresach wiosennych, jesiennych i podczas żniw, dlatego niektóre mniej ważne przestały być świętami nakazanymi. Ze świętami w Kościołach wschodnich łączą się długie posty, w praktyce każde ważniejsze święto było poprzedzone kilkudniowym albo kilkutygodniowym postem. Poszczono też w środy i piątki całego roku. Wprawdzie idea postu została zachowana, ale biskup lub miejscowy proboszcz mógł udzielać dyspensy. Nakazano też poświęcenie dużej ilości wody święconej, aby była do dyspozycji w każdej świątyni, a szczególnie w kropielnicy przy wejściu. Ułatwiono także udzielanie sakramentu namaszczenia chorych. Dotychczas olej używany do namaszczenia chorych należało poświęcać przy każdym przypadku udzielania tego sakramentu, a do poświęcenia wymagano obecności siedmiu kapłanów. W praktyce bardzo to utrudniało udzielenie sakramentu namaszczenia, dlatego synod postanowił, że olej będzie dalej święcony przez siedmiu kapłanów, ale należy poświęcić taką ilość, aby go wystarczyło na długi czas i wtedy każdy kapłan z poświęconym olejem samodzielnie może udać się do chorego z posługą. Postanowiono też, że 3 maja, dzień ustanowienia Konstytucji, będzie połączony ze świętem kościelnym. Aby temu świętu nadać większą rangę liturgiczną, na ten dzień przeniesiono uroczystość św. Jerzego, podobnie jak Kościół rzymski przeniósł na 3 maja uroczystość św. Stanisława. Poświęcono też wiele uwagi sprawie należytego wykształcenia kapłanów, dlatego na każdym zgromadzeniu wybierano specjalnych egzaminatorów, którzy sprawdzali stan wiedzy w zakresie wiary i moralności, szczególnie młodych księży i kandydatów na wakujące probostwa. Zalecono, aby kandydaci do kapłaństwa, w praktyce synowie duchownych, uczęszczali do szkół łacińskich, a następnie do istniejących w tym czasie seminariów duchownych. Zakazano wikariuszom samowolnego opuszczania miejsca pracy. Proboszczowie zostali zobowiązani do sprowadzenia specjalnych książek i nauczania dzieci. Powołano do życia Bractwo Nauki Chrześcijańskiej św. Mikołaja, ułożono dla niego statut.
Zadbano o czystość i porządek w świątyniach. Zabroniono odprawiania Mszy św. w walącej się świątyni, cerkwie bardzo zniszczone nakazano rozebrać. Wiernym nakazano przynajmniej cztery razy do roku spowiadać się i przystępować do Komunii św. Zdarzało się, że podczas walk, jakie w tym czasie miały miejsce, obce wojska zajmowały świątynie i cmentarze należące do unitów, czasem kapelani pruscy albo rosyjscy odprawiali i chowali swoich zmarłych. Korzystanie ze świątyń i cmentarzy przez innowierców uważano za ich zbezczeszczenie, dlatego nakazano, aby je powtórnie poświęcić i przywrócić do kultu katolickiego w obrządku wschodnim. Kapłani i wierni powinni dbać o nawrócenie ludzi z innej wiary, ale jeśli taki fakt nastąpił, dotyczyło to najczęściej żydów, należy o tym powiadomić biskupa i otrzymać od niego pozwolenie na chrzest.
Objęto także troską wdowy i dzieci po zmarłych kapłanach. Nowy proboszcz powinien pozwolić im korzystać przez rok z gruntów i zasiewów i wypłacać dziesiątą część z innych dochodów. Za kapłanów zmarłych należy zaraz po otrzymaniu wiadomości o śmierci odprawić jedną Mszę św. Wielokrotnie zakazywano przechodzenia z jednego obrządku na drugi. Unici ulegali wpływowi łacinników i kultury polskiej, a także lękali się losu współbraci pod władaniem rosyjskim, dlatego przechodzili na obrządek łaciński. Niektóre parafie unickie, jak Łęczna czy Puchaczów, z tego powodu przestały istnieć.
W związku ze zmianą granic diecezji w roku 1794 utworzono nową sieć dekanatów, a mianowicie: dekanat chełmski, lubelski, siedliski, krasnostawski, dubieniecki, opaliński, maciejowski, lubomlski, przewalski i rateński. W roku 1799 pod panowaniem Austrii znowu nieco zmieniono mapę dekanatów.
Oprócz spraw liturgicznych i dotyczących kultu omawiano także sprawy polityczne, majątkowe i karne. Wiele razy ojcowie synodu skarżyli się na ubóstwo swoich parafii i całej diecezji, na rabunek przez Rosjan w dobrach biskupich, a także na fiskalny ucisk austriackiej władzy. Ojcowie synodu bronili swoich współbraci unitów pod panowaniem moskiewskim, którzy byli prześladowani i wcielani do Cerkwi prawosławnej. Mimo to nakazywali szacunek władzy świeckiej i modlitwę liturgiczną za te władze. Diecezja chełmska znalazła się pod berłem austriackim, biskup Ważyński, nie mając innego wyjścia, zgodził się z takim stanem rzeczy, zapewniając tym samym Kościołowi unickiemu opiekę prawną i zrównanie w przywilejach z Kościołem rzymskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież ze szpitala dziękuje za bliskość w modlitwie

2025-03-09 12:47

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Ojciec Święty w opublikowanym rozważaniu przed modlitwą Anioł Pański napisał, że myśli „o bardzo wielu osobach, które na różne sposoby są blisko chorych i są dla nich znakiem obecności Pana”. Wskazał, że potrzebujemy „cudu czułości, który towarzyszy osobom poddanym próbie, wnosząc trochę światła w noc cierpienia”.

Ojciec Święty podziękował również za troskliwą służbę i czułą opiekę lekarzy i personelu medycznego podczas Jego przedłużającego się pobytu w Klinice Gemelli.
CZYTAJ DALEJ

Francja: Rekordowa frekwencja na liturgiach Środy Popielcowej

2025-03-08 14:15

[ TEMATY ]

Francja

Środa Popielcowa

Karol Porwich /Niedziela

Kościół we Francji ma za sobą wyjątkową Środę Popielcową. W całym kraju odnotowano niespotykaną dotąd frekwencję na liturgii. „Na uwagę zasługuje masowy napływ młodych ludzi, często dalekich od Kościoła, którzy wbrew wszelkim oczekiwaniom przekroczyli próg kościoła” – podaje Famille Chrétienne.

Wpisuje się to w szersze zjawisko nowego zainteresowania wiarą katolicką. „Po Mszy przyszło do mnie kilkunastu uczniów i studentów, którzy poprosili o chrzest” – mówi ks.de Sinety, proboszcz w Lille.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: do 13 marca różaniec za papieża na zakończenie rekolekcji dla Kurii

2025-03-09 17:41

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Począwszy od jutra, w związku z rekolekcjami dla Kurii Rzymskiej, wieczorne odmawianie różańca w intencji zdrowia Ojca Świętego zostanie przyspieszone i odbędzie się na zakończenie nieszporów i medytacji rozpoczynających się o godzinie 17. 00 w Auli Pawła VI - ogłosiło Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

„Zgodnie z tradycją, ten czas skupienia i modlitwy stanowi okres milczenia i rozeznania dla współpracowników Ojca Świętego, którzy połączą się w duchu refleksji i słuchania Słowa Bożego, kontynuując modlitwę o jego zdrowie” - czytamy w nocie na temat różańca, który można będzie śledzić na żywo na ekranach na Placu Świętego Piotra lub za pośrednictwem mediów watykańskich. „Po zakończeniu rekolekcji w piątek 14 marca, modlitwa wspólnotowa zostanie wznowiona w odnowionej formie, pozostając znakiem wiary i jedności kościelnej” - informuje Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA
Niebędnik Katolika drukowany

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję