Zakopane: 10. Festiwal Kolęd, Pastorałek i Pieśni Bożonarodzeniowych - program
Szanowni Państwo, serdecznie zapraszam wszystkich Mieszkańców i Gości na wyjątkową jubileuszową dziesiątą edycję Festiwalu Kolęd, Pastorałek i Pieśni Bożonarodzeniowych "Dobrze ześ sie Jezu pod Giewontem zrodził…" Już od dekady w Zakopanem rozbrzmiewają najpiękniejsze polskie kolędy, góralskie pastorałki, a także współczesne kompozycje w najlepszym wykonaniu. Te niezwykłe koncerty co roku umilają świąteczny i noworoczny czas, tworzą niezapomnianą atmosferę i przyciągają coraz liczniejszą publiczność.
Tylko pod Tatrami - w otoczeniu śnieżnego górskiego krajobrazu i przy dźwiękach z serca płynących kolęd - Święta Bożego Narodzenia są tak piękne i wyjątkowe. W tych szczególnych chwilach zasłuchani w dźwięki muzyki w zakopiańskich kościołach z zadumą zatrzymujemy się przy żłóbku nowonarodzonej Bożej Dzieciny. To także czas, który spędzamy z najbliższymi i wspólnie kultywujemy nasze polskie i rodzinne tradycje.
Program jubileuszowej edycji jest niezwykle ciekawy i bogaty. Wystąpi wiele gwiazd, a także uznanych podhalańskich artystów. Planujemy także ich wspólne ciekawe projekty nawiązujące do rodzimej tradycji. Odbędzie się premiera albumu „Polskie kolędy historyczne i pastorałki ucieszne. Kolęduje Polska Cała” nagranego przez Tatrzańską Orkiestrę Klimatyczną. Najnowszą płytę „Christmas Songs” zaprezentuje Aga Zaryan. Tradycyjnie w ramach Festiwalu obchodzić będziemy Święto Trzech Króli. Jednak to tylko część jubileuszowych atrakcji i niespodzianek.
Przede wszystkim będzie mnóstwo okazji, by spotkać się w świątecznej atmosferze i wspólnie pokolędować. Zachęcam więc gorąco do udziału w Festiwalu. Czerpmy z naszej pięknej bożonarodzeniowej tradycji pełnymi garściami, radujmy się, dzielmy się naszą radością z innymi i przede wszystkim - jak najczęściej śpiewajmy kolędy!
Leszek Dorula
Burmistrz Miasta Zakopane
10. Festiwal Kolęd, Pastorałek i Pieśni Bożonarodzeniowych
„Dobrze ześ się Jezu pod Giewontem zrodziył…”
Reklama
PROGRAM
24 grudnia – poniedziałek
godz.23.00
Koncert Kolęd i Pastorałek w wykonaniu Parafialnego Regionalnego Zespołu „Giewont”
Sanktuarium Matki Boskiej Objawiającej Cudowny Medalik, ul. Piszczory 13
26 grudnia - środa
godz.11.00
Msza Święta, a po niej Jasełka w wykonaniu zespołu „Mały Giewont”
Sanktuarium Matki Boskiej Objawiającej Cudowny Medalik, ul. Piszczory 13
5 stycznia - sobota
godz.18.00
Msza Święta, a po niej koncert „Sikorowscy świątecznie pod Giewontem”. Andrzej Sikorowski i Maja Sikorowska z zespołem
Kościół Miłosierdzia Bożego, ul. Chramcówki 19
6 stycznia - niedziela
Pokłon Trzech Króli
godz.11.00
Msza Święta
Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1
godz.12.00
Przemarsz z udziałem zespołów regionalnych, a także Mędrców ze Wschodu, w których role wcielają się aktorzy Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz zespołu im. Klimka Bachledy i wspólne kolędowanie przy góralskiej szopce przy Starym Kościółku
godz.19.00
Msza Święta, a po niej koncert Aga Zaryan „Christmas Songs”
Kościół Świętego Krzyża, ul. Chałubińskiego 30
12 stycznia - sobota
godz.18.00
Msza Święta, a po niej koncert zespołu„9 Siył”
Kaplica Najświętszej Marii Panny Matki Zbawiciela, ul. Antałówka 40
Reklama
13 stycznia - niedziela
godz.18.30
Msza Święta, a po niej koncert zespołu „Dikanda”
Sanktuarium Matki Bożej Objawiającej Cudowny Medalik, ul. Piszczory 13
18 stycznia - piątek
godz.19.00
Msza Święta, a po niej koncert Kapeli Hanki Wójciak
Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1
19 stycznia - sobota
UWAGA! Z powodu żałoby narodowej koncert Rodziny Lassaków „Heliosów” z Zakopanego, który miał się odbyć w sobotę 19 stycznia, został przeniesiony na niedzielę 20 stycznia. Zapraszamy po Mszy Świętej o godzinie 11:30 do Kkścioła Świętego Antoniego Padewskiego, ul. Bulwary Słowackiego 33.
20 stycznia - niedziela
godz.19.00
Msza Święta, a po niej koncert Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej z udziałem Katarzyny Wiwer, Joanny Bogdańskiej i Katarzyny Pawlikowskiej „Polskie Kolędy Historyczne i Pastorałki ucieszne”
Sanktuarium Narodowe Matki Boskiej Fatimskiej, ul. Krzeptówki 14
25 stycznia - piątek
godz.18.00 Msza Święta a po niej koncert zespołu „Harni”
Kościół Najświętszej Marii Panny Królowej Świata, ul. Bulwary Słowackiego 2
26 stycznia- sobota
godz. 18.00
Msza Święta, a po niej koncert JoannyAlbrzykowskiej – Clifford i Witolda Wrony „Zaśpiewajmy Maleńkiemu”
Reklama
Kościół Ojców Jezuitów pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy, Na Górce, ul. Ks. Kaszelewskiego 9
27 stycznia - niedziela
godz.11.30
Msza Święta, a po niej koncert „Megitzy”
Kościół Miłosierdzia Bożego, ul. Cyrhla 37
1 lutego -piątek
godz.17.00
Msza Święta, a po niej koncert Hanki Rybki
Kościół Świętego Jana Apostoła i Ewangelisty, ul. Harenda 12
2 lutego - sobota
godz. 16.00
Msza Święta, a po niej koncert „Kolędy Antoniny Krzysztoń”
Centrum Formacyjno – Szkoleniowe „Księżówka”, Al. Przewodników Tatrzańskich
Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula w dniach 17-25 sierpnia 2017r. zaprasza na wyjątkowe góralskie święto pod Giewontem, jakim jest Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem.
Jak zwykle na bogaty i różnorodny program Festiwalu złożą się występy zespołów prezentujących góralski folklor z całego świata i rywalizujących o „Złote Ciupagi”, a także liczne imprezy towarzyszące. Pokazują one piękno ludowej tradycji oraz ogromną troskę o zachowanie jej autentyzmu i przekazanie następnym pokoleniom.
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona
na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii
pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju.
Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół
i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie
widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów.
Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności
obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość
dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć,
energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa
europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe.
Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości
ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących.
Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła
swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście,
Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził
życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni
byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja
rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy
życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji
Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina,
umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie
lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała,
że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem
a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności
i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii
i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była
wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie,
gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze
większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna
osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie
- Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy
wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc,
czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi
jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby "
wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą
ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława
Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety,
chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach
powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się
do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do
księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier
i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby
zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie
chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej
robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl
o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza
XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną
i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami
pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj,
przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie
czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje
mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy
Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na
twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze
30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób
życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc
odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie
zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy
są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić
z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością
i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne.
Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców
katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało
być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna
pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański,
dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy
się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział
apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił
do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI
starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy
zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która
trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna
umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego
Mistrza.
Dziennikarze, a nawet watykaniści specjalizujący się w tematyce Stolicy Apostolskiej jeszcze za życia papieża Franciszka rozpoczęli medialne konklawe, typując kandydatów na jego następcę. Ci, którzy nakładają na wybór papieża pewien schemat polityczny, zwykle błądzą w swoich prognozach. Kiedy szukają kandydata według klucza: konserwatysta, liberał, progresista, ich przewidywania niemal zawsze kończą się niepowodzeniem. Kardynałowie kierują się zupełnie innymi kryteriami. W tym przypadku - kryteriami aktualnych potrzeb Kościoła roku 2025.
Poza tym konklawe, co zobaczymy w czasie bezpośrednich transmisji z jego rozpoczęcia 7 maja, jest w dużej mierze aktem liturgicznym. Kardynałowie większą część czasu konklawe spędzają nie na głosowaniach, tylko na modlitwie. Na samym jego początku przyzywają Ducha Świętego - i to jest kluczowy moment tego wydarzenia, bo - jak wierzymy - otwierają się na działanie Boga, którego wyrazem ma być ich głosowanie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.