Reklama

Temat tygodnia

Między podziałami a wspólną troską

Niedziela płocka 3/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oglądałem niedawno w telewizji angielski film dokumentalny o Ziemi Świętej. Uderzyło mnie jedno: Mówimy o niej: „Ziemia Święta”, a jednocześnie jest to ziemia tak wielu konfliktów, wojen… Tu jak w soczewce skupiają się wszelkie podziały: religijne, etniczne… Mówi się o Jerozolimie, że to miasto święte trzech wielkich religii: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu.
W samej Jerozolimie jest miejsce, które jest bolesnym świadkiem podziałów chrześcijaństwa: Bazylika Grobu Świętego. Linie na podłodze zaznaczają strefy wpływów, bo burzliwa historia tej świątyni zaowocowała tym, że obecnie jest ona pod opieką duchownych trzech różnych wyznań chrześcijańskich: katolickich, ormiańskich i grekoprawosławnych, zaś na dachu jej żyją maleńkie wspólnoty mnichów etiopskich i koptyjskich… Oprowadzający po świątyni duchowny wskazuje na filar i mówi: ten filar należy w połowie do katolików, w połowie do grekoprawosławnych. Dbamy o niego wspólnie, odnawiamy.
Pomyślałem sobie, że ta właśnie świątynia - Bazylika Grobu Pańskiego z wyrysowanymi na podłodze liniami dzielącymi jeden kościół jest dobrym obrazem współczesnego ruchu ekumenicznego. Z jednej strony podobnie jak dzielące kościół linie na posadzce boli podział uczniów Chrystusa, który modlił się za nich do Ojca, „aby byli jedno”, z drugiej - coraz wyraźniej widać, co napawa nadzieją: wspólną troskę o świątynię Chrystusa, by przywrócić jej piękno; dążenie do tego, byśmy byli coraz bliżej siebie.
U progu tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan warto przypomnieć sobie przynajmniej kilka najważniejszych dat z historii tego starania. Dzieje te trzeba by zacząć od troski o jedność Kościoła od jego początków: od Soboru Jerozolimskiego i widocznych w Dziejach Apostolskich tarć i uczenia się sposobów rozwiązywania konfliktów, które pojawiają się wszędzie tam, gdzie dochodzi do głosu ludzka ułomność, a więc także w Kościele. Później trzeba by mówić o tych, którzy usiłowali bronić jedności Kościoła przy kolejnych pojawiających się rozdarciach, a później próbujących (często udanie) jednoczyć rozdzielonych braci chrześcijan (Kościoły unickie).
Historia współczesnego ruchu ekumenicznego sięga początków wieku XX. Być może wprowadzenie przez papieża Leona XIII w 1895 r. nowenny o powrót braci odłączonych do Kościoła katolickiego, odprawianej przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, wielu odczytywało jako „okopanie się” katolików na pozycjach obronnych, ale czyż nie wynikało to z tęsknoty do spełnienia się Chrystusowego wezwania: „Aby byli jedno”? Początki Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan sięgają wprost 1908 r., kiedy to duchowni anglikańscy S. Jones i L. T. Wattson zainicjowali modlitwę o jedność wśród Kościołów. W 1927 r. powstała Komisja „Wiara i Ustrój” - międzykościelna instytucja skupiająca teologów badających doktryny i struktury różnych Kościołów. Komisja pracowała nad różnymi zagadnieniami doktrynalnymi, a rezultaty prac zostały zebrane w przyjętych w 1974 r. tzw. dokumentach z Akry na temat chrztu, Eucharystii i posług kościelnych. W 1936 r. wprowadzona przez Leona XIII nowenna o powrót braci odłączonych do Kościoła katolickiego została zamieniona na dni modlitw wspólnie z innymi Kościołami o jedność wyznawców Chrystusa, jakiej chce Bóg. Tak zrodziła się idea Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
W 1948 r. powstała Ekumeniczna Rada Kościołów (zwana także Światową Radą Kościołów) z siedzibą w Genewie. Obecnie należy do niej ponad 300 Kościołów prawosławnych, protestanckich, anglikańskich i starokatolickich. W 1960 r. powstał Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan - najważniejsza w Kościele katolickim instytucja zajmująca się działalnością ekumeniczną. W 1989 r. został on przekształcony w Papieską Radę Popierania Jedności Chrześcijan.
Krokami milowymi w myśleniu o ekumenizmie stał się dla katolików „Dekret o ekumenizmie”, przyjęty przez Sobór Watykański II 21 listopada 1964 r., oraz encyklika Jana Pawła II Ut unum sint o działalności ekumenicznej Kościoła (25 maja 1995 r.). Bezprecedensowe wydarzenia to choćby wizyta papieża Pawła VI w siedzibie Światowej Rady Kościołów (1969), prośba o wybaczenie skierowana do Kościoła katolickiego przez Zgromadzenie Ogólne Światowej Federacji Luterańskiej, skupiającej Kościoły luterańskie z całego świata (1970), spotkanie Jana Pawła II z patriarchą ekumenicznym Konstantynopola Dimitriosem, podczas którego zadecydowano o rozpoczęciu dialogu teologicznego między Kościołami prawosławnym i katolickim (1979) czy Światowy Dzień Modlitwy o Pokój w Asyżu z udziałem przedstawicieli wielu Kościołów i Wspólnot chrześcijańskich oraz innych religii (27 października 1986 r.). Owocem dialogu teologicznego prowadzonego od 1965 r. przez Kościoły katolicki i luterański stało się podpisanie w Augsburgu Wspólnej Deklaracji w sprawie nauki o usprawiedliwieniu między Kościołami katolickim i luterańskim (31 października 1999 r.).
Przygotowania do tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan zapoczątkowały nowy etap we współpracy pomiędzy Światową Radą Kościołów a Kościołem rzymskokatolickim. Po raz pierwszy przesłanie na Tydzień Modlitw będzie nie tylko wspólnie przygotowane, ale też wspólnie opublikowane. Przesłanie zostanie opublikowane przez Komisję „Wiara i Ustrój” oraz przez Papieską Radę Wspierania Jedności Chrześcijan.
Temat zaproponowany na tegoroczny Dzień Modlitw o Jedność Chrześcijan brzmi Chrystus, jedyny fundament Kościoła. Odwołujące się do fragmentu listu apostolskiego św. Pawła (1 Kor 3, 1-23) hasło przypomina nam, że nie będziemy w stanie zbudować jedności, jeśli nie sięgniemy do jedynego fundamentu, którym jest Chrystus. Tylko wtedy w posadzce Chrystusowej świątyni nie tylko nie będą się pojawiać nowe rysy, nowe podziały, ale będzie ona coraz bardziej spójna, tworząc piękną mozaikę jedności w różnorodności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świętowali piękny jubileusz

2024-05-07 16:09

Marek Białka

    Z udziałem J.E. ks. bp. Stanisława Salaterskiego, biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej, wspólnota parafialna z Uszwi przeżywała radość z wydarzeń, jakie miały miejsce w czasie odpustu parafialnego.

Tarnowski sufragan, który przewodniczył uroczystej Mszy świętej, wygłosił również słowo Boże, w którym powiedział, m.in. że depozyt wiary zapoczątkowany na przestrzeni kilkuset lat przez naszych przodków, przejawiał się w trosce o tę świątynie, która dzisiaj zachwyca swoim blaskiem i pięknem.

CZYTAJ DALEJ

Jezu, ufam Twemu miłosierdziu. Jezu, ufam Tobie!

2024-04-15 13:58

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 16, 5-11.

Wtorek, 7 maja

CZYTAJ DALEJ

Rada Stała KEP przypomina stanowisko Kościoła nt. godności każdej istoty ludzkiej

2024-05-08 16:49

[ TEMATY ]

KEP

godność

Adobe.Stock

W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii - napisali członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w Stanowisku w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia.

Członkowie Rady Stałej KEP przypominają punkt 47. Deklaracji Dykasterii Nauki Wiary Dignitas infinita o godności człowieka. „Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji” - czytamy w Deklaracji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję