Reklama

Festiwalowa muzyka w katedrze kamieńskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Kamieniu Pomorskim odbył się po raz XXXVII (a pierwszy w tym stuleciu) Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej kontynuujący piękne tradycje swych poprzedników. I tak jak w tamtych latach przy zabytkowych organach katedry kamieńskiej zasiadali wybitni artyści z kraju i z zagranicy. Rada Artystyczna Festiwalu z profesorem Józefem Serafinem na czele zadbała o najwłaściwszy dobór solistów tego instrumentu. Wystąpiła czołówka polskich organistów: Roman Perucki, wspomniany Józef Serafin, Joachim Grubich, Julian Gembalski, zaś z młodszych solistów: Roman Szlaużys oraz - po raz pierwszy w Kamieniu - Arkadiusz Bialic i Ireneusz Wyrwa. Organistykę zagraniczną reprezentowali Manfred Schumer i Bernhard Hass z Niemiec, Breet Leighton z Australii, Fabio Ciofini z Włoch i Jon Laukvik z Norwegii.

W programach organistów przeważały dzieła z okresu, z którego pochodzą kamieńskie organy, a więc z baroku. Oczywiście, dominantę stanowiły utwory największego mistrza tej epoki - Johanna Sebastiana Bacha - fugi z poprzedzającymi je preludiami lub fantazjami, przygrywki chorałowe, sonaty triowe, nie zabrakło też najsłynniejszych pozycji w dorobku mistrza - Toccaty i fugi d-moll i Passacaglii c-moll. Obok dzieł Bacha pojawiały się utwory innych kompozytorów tej epoki, takich jak: Dietrich Buxtehude czy Johann Pachelbel. Zabrzmiały też utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego 210. rocznica śmierci przypada w tym roku, oraz twórców z epoki romantyzmu - Felixa Mendelssohna, CeMsara Francka, Johannesa Brahmsa, Nielsa Wilhelma Gadego oraz - co jest ciekawostką - zagrane przez Romana Peruckiego organowe opracowania Preludium Des-dur Fryderyka Chopina. Z muzyki współczesnej na szczególną uwagę zasługiwały Requiem z cyklu Faust Petra Ebena, zadedykowane przez wykonawcę utworu - Józefa Serafina pamięci działaczy zasłużonych dla kamieńskich festiwali, zmarłych w tym roku: Kazimierza Radomskiego i Ryszarda Woźniaka, a także Sonata improvisita a tre movimenti ( Katedra XIX) Juliana Gembalskiego, zagrana na zakończenie festiwalu. Muzyka "króla instrumentów" mimo niepełnej dyspozycji wobec trwającego wciąż jeszcze remontu organów pięknie rozbrzmiewała we wnętrzu gotyckiej katedry, dostarczając niezapomnianych przeżyć setkom słuchaczy wypełniających świątynię podczas każdego letniego koncertu piątkowego.

Przeżycia te zostały zwielokrotnione także dzięki drugiej, pozaorganowej warstwie kamieńskiego festiwalu. Zgodnie z nazwą imprezy miała to być muzyka kameralna, wszakże została rozszerzona o muzykę chóralną i orkiestrową, a także o występy solistów. Ci ostatni, to wybitni polscy wirtuozi - wielonczelista Adam Klocek, wykonawca solowej Suity Bacha, flecista Jadwiga Kotnowska i skrzypek Piotr Pławner grający solowe Partity tegoż kompozytora. Właściwą muzykę zademonstrowały dwa świetne kwartety smyczkowe - Kwartet Śląski z utworami Felixa Mendelssohna i Krzysztofa Pendereckiego oraz Kwartet im. Rimskiego-Korsakowa z Petersburga z utworami Ludwiga van Beethovena, a także Poznański Zespół Kameralny "Tutti e solo" z fenomenalną śpiewaczką Iwoną Hossą. Z większych zespołów kameralnych w festiwalu udział wzięły: Orkiestra Kameralna "Oberpleis" z Niemiec pod dyrekcją Andre Sebalda, szczeciński Zespół Instrumentalistów "Camerata Nova", wykonujący wraz z trójką solistów śpiewaków pod dyrekcją Eugeniusza Kusa muzykę Antonio Vivaldiego, oraz Polska Filharmonia Kameralna Wojciecha Rajskiego z udziałem solistów instrumentalistów. Czerwcowe koncerty urozmaicała muzyka chóralna. Z utworami a cappella wystąpiły: Kameralny Chór Muzyki Cerkiewnej "Dojlidstwa" z Białorusi pod dyrekcją Natalii Bulcewicz oraz dyrygowana przez Jana Szyrockiego i Richarda Zielińskiego Polsko-Niemiecka Akademia Chóralna "In terra pax" w swym śpiewanym po mistrzowsku obszernym programie interesująco wykorzystująca walory przestrzenne katedry. Natomiast Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej wykonał podczas koncertu inauguracyjnego słynną Mszę Koronacyjną Mozarta wraz z czterema solistami i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego. Muzyka orkiestrowa zabrzmiała w jednym z koncertów lipcowych w wykonaniu Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego, prezentującej z dużym zaangażowaniem utwory Verdiego i Beethovena.

Ten bogaty program z udziałem znanych solistów i zespołów znakomicie uzupełniał warstwę organową kamieńskiego festiwalu cieszącego się frekwencją wzrastającą z koncertu na koncert, osiągającą apogeum w sierpniu. Do powodzenia imprezy przyczyniła się niewątpliwie także oprawa słowna - interesujące zapowiedzi, przybliżające słuchaczom wykonywaną muzykę, wygłaszane przez Zbigniewa Pawlickiego i Mikołaja Szczęsnego.

XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim odbywający się pod patronatem abp. Zygmunta Kamińskiego, metropolity szczecińsko-kamieńskiego, przeszedł już do historii. Należy mieć nadzieję, iż po pomyślnym zakończeniu remontu organów następny, przyszłoroczny festiwal przyniesie wiele równie pięknych, a może jeszcze piękniejszych przeżyć licznym melomanom wypełniającym w letnie wieczory piątkowe katedrę kamieńską.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Polski ksiądz zastrzelony przez zamachowca-komunistę uznany za męczennika

2024-05-23 11:16

[ TEMATY ]

beatyfikacja

episkopat.news

Ksiądz Stanisław Kostka Streich

Ksiądz Stanisław Kostka Streich

W polskim Kościele katolickim będzie nowy błogosławiony - to ksiądz Stanisław Kostka Streich (1902-1938), zamordowany przez zamachowca-komunistę w kościele, gdy odprawiał Mszę. Papież Franciszek zatwierdził dekret o męczeństwie kapłana - poinformował w czwartek Watykan.

Stanisław Kostka Streich urodził się w 1902 roku w Bydgoszczy. Święcenia kapłańskie przyjął w 1925 roku.

CZYTAJ DALEJ

Toronto: opieka paliatywna to sposób, by powiedzieć ludziom „masz godność”

2024-05-24 19:01

[ TEMATY ]

opieka paliatywna

Kanada

godność

Adobe Stock

Chcemy wskazywać na potrzebę rozwoju opieki paliatywnej nie tylko w Kanadzie, ale i na całym świecie – tak mówi bp Noël Simard, przewodniczący specjalnego sympozjum zorganizowanego w tym tygodniu od 21 do 23 maja w Toronto. Chodzi o spotkanie zwracające uwagę na terminalnie chorych pacjentów i sposoby oferowania im godnego życia aż do naturalnej śmierci. Ma to wielkie znaczenie w kraju, gdzie promuje się eutanazję, ale nie tylko tam.

„W stronę narracji nadziei: międzynarodowe, międzywyznaniowe sympozjum nt. opieki paliatywnej” – to tytuł konferencji, która odbyła się pod patronatem miejscowego episkopatu oraz Papieskiej Akademii Życia, a wziął w niej udział abp. Vincenzo Paglia, przewodniczący tej watykańskiej organizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję