Od 5 lat odbywa się Kielecki Festiwal Nauki, a od 2 w jego ramach prowadzone są także prezentacje w Busku Zdroju. Owa „Buska Filia KFN” (jak ją tu czasami nazywamy) powstała przy współpracy
Klubu Chrześcijańsko-Demokratycznego w Busku Zdroju, Katedry Nauk Humanistycznych Wyższej Szkoły Umiejętności w Kielcach i Kieleckiego Towarzystwa Naukowego. Te prezentacje odznaczają się pewną specyficzną
cechą. W odróżnieniu od podstawowej tendencji KFN, nie są to pojedyncze spotkania stanowiące całość samą w sobie, ale koncentrują się wokół jednej idei, tworząc pewne cykle tematyczne. Jest także druga
cecha specyficzna - ale specyficzna raczej na tle buskich imprez kulturalnych niż KFN - polegamy raczej na siłach intelektualnych miejscowego środowiska, a tylko częściowo posiłkujemy się
ludźmi z zewnątrz. Tę specyfikę można by chyba nazwać buskim obliczem Kieleckiego Festiwalu Nauki.
Zeszłoroczny cykl był osnuty wokół hasła: Demokracja w Polsce - historia, teraźniejszość, perspektywy. W tym roku w ciągu 22 spotkań zrealizowano dwa cykle: Polacy w Unii Europejskiej i Nauczanie
Jana Pawła II w encyklikach. Pierwszy z nich w związku z tym, że wejście Polski do UE stało się faktem i warto się zastanowić, jak mamy w niej funkcjonować. Próbowaliśmy to pokazać na dwóch płaszczyznach:
teoretycznej i praktycznej. Na tej pierwszej staraliśmy się pokazać instytucje Unii Europejskiej, zanalizować tendencje występujące w projekcie Konstytucji Europejskiej, a także relacje między całością
Unii a poszczególnymi państwami. W drugiej chcieliśmy przyjrzeć się naszemu (polskiemu) poczuciu tożsamości kulturowej; wychwycić te elementy kultury polskiej, które szczególnie powinniśmy chronić w UE;
przyjrzeć się temu, jak wygląda polski konsument na tle konsumenta europejskiego; odpowiedzieć na pytanie, czy polska religijność jest jakimś fenomenem w Unii Europejskiej? Ze względu na to, że nasze
spotkania odbywały się w miejscowości uzdrowiskowej, pokazaliśmy też, jak polskie lecznictwo uzdrowiskowe wygląda na tle europejskiego. Poruszyliśmy też dwie ważne kwestie praktyczne: możliwości zarobkowania
w UE i obrona praw.
Drugi cykl wynika z tego, że Ojciec Święty Jan Paweł II jest przez nas powszechnie lubiany i podziwiany, ale za mało czytany. Mając w pamięci jego myśl: „Odpowiedzią na odwagę wiary musi
być odwaga rozumu”, staraliśmy się przybliżyć treść jego encyklik, jako tych dokumentów, z których można najpełniej wyczytać treść jego nauczania. Ze względu na wielość treści mogliśmy przedstawić
tylko wybrane tematy. Pytaliśmy się więc o pożytek z czytania papieskich encyklik, o świadomość jedności chrześcijaństwa u Jana Pawła II; zwracaliśmy uwagę na to, jak wielką rolę w nauczaniu Papieża
odgrywa szacunek dla ludzkiej godności oraz wynikające z tego konsekwencje: obrona ludzi biednych („opcja na rzecz ubogich”); konieczność wyjścia poza sprawiedliwość w kierunku miłosierdzia;
obrona ludzkiego życia („od poczęcia aż do naturalnej śmierci”); wszechstronne rozumienie pracy ludzkiej; potrzeba misyjnych działań Kościoła. Ważnym zagadnieniem w myśli chrześcijańskiej
jest stosunek wiary do rozumu. Właściwie towarzyszy on ciągle chrześcijaństwu. Dlatego pochyliliśmy się nad dwiema encyklikami (Aeterni Patris Leona XIII i Fides et ratio Jana Pawła II) poświęconymi
głównie temu zagadnieniu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu