Reklama

Aspekty diecezji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościoły obchodzące święto patronalne w dniach 20-26 czerwca

24 czerwca - uroczystość Narodzenia św. Jana Chrzciciela
- kościoły parafialne w: Bogdańcu, Chichach, Chociszewie, Dzietrzychowicach, Grodowcu, Kolsku, Kurowie Wlk., Lubrzy, Łagowie Lub., Międzyrzeczu, Złotniku, Zwierzynie
- kościoły i kaplice filialne w: Drzeniowie (parafia Cybinka), Gardzku (parafia Strzelce Kraj.), Goszczanówku (parafia Lipki Wielkie), Książu Śląskim (parafia Ługi), Łagowcu (parafia Brójce Lub.), Muszkowie (parafia Krzeszyce), Miechowie (parafia Lubniewice), Międzylesiu (parafia Cibórz), Ojerzycach (parafia Szczaniec), Popowie (parafia Bledzew), Strychach (parafia Goraj), Wrzesinach (parafia Chotków)

Gorzów Wlkp.

Reklama

Do końca czerwca w gorzowskim Miejskim Ośrodku Sztuki - Galeria BWA przy ulicy Pomorskiej można podziwiać obrazy dokumentujące III Forum Malarstwa Polskiego „Lesko 2003”. Temat wystawy to Piękno i dobro. Koordynatorem działań w Lesku jest Kazimierz Rochecki z Torunia, przewodniczący tegorocznego, gorzowskiego Biennale Sztuki Sakralnej. W czasie wystawy podziwiać możemy twórczość: Stanisława Batrucha, Piotra Błażejewskiego, Anny Bochenek, Aldony Mickiewicz, Franciszka Maśluszczaka, Józefa Panfili, Mirosławy i Kazimierza Rocheckich, Stanisława Tabisza, Lecha Wolskiego oraz Piotra Wójtowicza. Kilkadziesiąt płócien w sposób bardzo zróżnicowany stara się zobrazować tytułowe idee.
- Piękno jest widzialnym dobrem, natomiast dobro to metafizyczny warunek zaistnienia piękna. Najwyższe piękno i nieskończone dobro to cechy, które określają istotę Boga, jego przymioty i imiona. Relacja między pięknem i dobrem, w moim odczuciu, polega na wzajemnej wymianie obu idei, zarówno w wymiarze boskim, jak i ludzkim. Piękno i dobro rzeczy stworzonych wznoszą człowieka ku Bogu, wywołują w nim postawę afirmacji wyższych wartości i pociągają ku tajemnicy transcendencji - charakteryzuje Mirosława Rochecka. Wiadomo już, iż kolejna edycja FMP ma przebiegać pod hasłem Ecce Homo i z pewnością zawita także w Gorzowie. J. L.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krosno Odrz.

W niedzielę 6 czerwca podczas uroczystej Mszy św. celebrowanej przez dziekana ks. Mieczysława Pytkę obchodzona była rocznica Pierwszej Komunii św. w parafii pw. św. Jadwigi Śląskiej w Krośnie Odrz. Uczestnicząca we Mszy św. młodzież z trzecich klas krośnieńskich szkół podstawowych przygotowała oprawę liturgiczną i muzyczną tej uroczystości. W homilii Ksiądz Proboszcz podał piękny przykład pewnej dziewczynki z Krosna Odrz., która nie mogła się pogodzić - rzewnie płacząc - że nie będzie mogła uczestniczyć w niedzielnej Mszy św., chociaż jej nieobecność była usprawiedliwiona chorobą. Dopiero wizyta w domu księdza - o którą zabiegała matka - przywróciła dziewczynce pogodę ducha i uśmiech na twarzy.

Protest

Członkowie Parafialnych Oddziałów Akcji Katolickiej Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, uczestniczący w uroczystych obchodach 10. rocznicy powstania stowarzyszenia, które odbyło się 31 maja w Gorzowie Wlkp., wysłali do wojewody lubuskiego Andrzeja Korskiego protest przeciwko organizowaniu w Kostrzynie Przystanku Woodstock. W Liście protestacyjnym czytamy m.in.: „Przystanek Woodstock w swojej formie jest imprezą promującą rozkład zasad etyczno-moralnych. Poprzez alkohol i narkotyki zabawa sprowadza się do wyuzdania i rozwiązłości. Zatraca się kulturę obycia i wzajemnego szacunku. Panuje tam poniżenie godności człowieka. (…) Niesprzyjającymi okolicznościami do organizowania masowego spotkania na tym terenie są również dodatkowe zagrożenia: troska o ochronę przed dewastacją znajdującego się w okolicy Kostrzyna nad Odrą, rezerwatu przyrody oraz bliskie sąsiedztwo rzeki, a także problem współczesnego terroryzmu. Wobec powyższego, wyrażając troskę o formę zabawy serwowanej młodzieży, uprzejmie prosimy Pana Wojewodę o cofnięcie zgody na organizowanie imprezy firmowanej przez pana Jerzego Owsiaka”.

Jednym zdaniem

31 maja w parafii pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Gorzowie Wlkp. została odprawiona uroczysta Msza św. z okazji X-lecia powołania Akcji Katolickiej w naszej diecezji. Po Eucharystii odbyło się spotkanie z ks. Dariuszem Śmierzchalskim-Wachoczem.

4 czerwca przy kościele pw. św. Andrzeja w Szprotawie odbył się koncert smyczkowy pt. „Muzyka na Iławie” w wykonaniu Zespołu Szkoły Muzycznej w Żaganiu.

5 czerwca do Matki Bożej Klenickiej w Otyniu pielgrzymowały rodziny z parafii pw. św. Alberta Chmielowskiego w Zielonej Górze, oaza młodzieżowa i wspólnota „Wiara i Światło”. Punktem kulminacyjnym spotkania była Msza św. koncelebrowana przez księży neoprezbiterów.

W dniach 5-6 czerwca odbył się w Łagowie VI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Jednoczącej się Europy Abyśmy byli jedno.

W dniach 5-6 czerwca dzieci z naszej diecezji wzięły udział w VI Ogólnopolskiej Pielgrzymce Podwórkowych Kółek Różańcowych Dzieci do Częstochowy.

W dniach 5-6 czerwca małżeństwa ze wspólnoty „Pustynia w Mieście” uczestniczyły w warsztatach psychologicznych nt. komunikacji małżeńskiej, które poprowadziła psycholog mgr Maria Czajkowska.

6 czerwca w konkatedrze pw. św. Jadwigi w Zielonej Górze bp Adam Dyczkowski odprawił Mszę św. dla Kościoła Domowego i wszystkich rodzin z miasta.

7 czerwca w salce parafialnej przy katedrze w Gorzowie Wlkp. odbyło się spotkanie członków Akcji Katolickiej i osób zainteresowanych Akcją Katolicką z terenu dekanatów gorzowskich.

8 czerwca bp Edward Dajczak spotkał się w Sulęcinie z nauczycielami zaangażowanymi w pracę rejonowego duszpasterstwa nauczycieli.

Zaproszenia

Terenowe Biuro Radia Maryja przy konkatedrze pw. św. Jadwigi w Zielonej Górze czynne jest we wtorek i środę od godz. 14.00 do 17.00 oraz w czwartek i piątek w godzinach od 10.00 do 13.00.

Wspólnota św. Tymoteusza - Katolickie Stowarzyszenie w służbie Nowej Ewangelizacji zaprasza na kurs „Apollos”, który odbędzie się w dniach 29 czerwca do 4 lipca w Młodzieżowym Centrum Formacji w Gubinie, ul. Kresowa 258. Warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w tym kursie jest wcześniejsze uczestnictwo w kursach „Filip” i „Paweł”. Koszt: 160 zł. Więcej informacji pod numerem tel. (0-68) 359-49-63.

Spotkania dla osób żyjących w związkach niesakramentalnych odbywają się w Gorzowie Wlkp. w parafii pw. św. Maksymiliana Kolbego - ostatnia niedziela miesiąca o godz. 18.00 i w parafii pw. Chrystusa Króla w każdą IV niedzielę miesiąca o godz. 18.00; w Głogowie w Domu „Uzdrowienie chorych” w każdą ostatnią niedzielę miesiąca o godz. 16.00 i w Zielonej Górze w parafii pw. Brata Alberta Chmielowskiego w każdą pierwszą niedzielę miesiąca o godz. 17.00 w kaplicy przy ul. Obywatelskiej.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lourdes: uznano kolejny cud

2025-04-17 11:36

pixabay.com

Sanktuarium Matki Bożej z Lourdes we Francji ogłosiło w środę 16 kwietnia uznanie 72. cud, który dotyczy Włoszki wyleczonej z rzadkiej choroby nerwowo-mięśniowej ponad 15 lat temu. Ks. Michel Daubanes, rektor sanktuarium, ogłosił to w środę po zakończeniu różańca we francuskim sanktuarium.

Włoszka Antonietta Raco, która „cierpiała na pierwotne stwardnienie boczne” została „uzdrowiona w 2009 roku podczas pielgrzymki do Lourdes” - czytamy w tweecie. Biskup Vincenzo Carmine Orofino z Tursi-Lagonegro we Włoszech, gdzie mieszka Raco, również ogłosił uznanie cudu w środę.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Msza Krzyżma Świętego

2025-04-18 22:48

Biuro Prasowe AK

    - Te święte trzy dni, które otwierają się dzisiaj przed nami, to szczególna okazja, by wejść, na ile się da, w głębię tajemnic Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna Bożego, Boskiego Logosu, który dla nas i dla naszego zbawienia przyjął ciało z Maryi Dziewicy – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy Krzyżma Świętego w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie.

Na początku homilii arcybiskup postawił pytanie: kim jest Jezus Chrystus? Podkreślił, że nurtowało ono mieszkańców już Nazaretu w odczytanej w Liturgii Słowa ewangelicznej scenie. Dla nich jednak Chrystus na zawsze miał pozostać tylko synem Józefa – cieśli. – Czytając Ewangelię, zdajemy sobie sprawę, że wielokrotnie, mimo cudów dokonywanych przez Jezusa, mimo nadzwyczajnej mądrości Jego nauczania, wracał problem, kim On jest – zauważył metropolita i wskazał, że prawda o Jezusie – Synu Bożym przyjęła swój najbardziej dramatyczny wyraz przed sądem Kajfasza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję