Właśnie ukazał się kolejny numer kwartalnika Bliżej Biblii, ale wyjątkowy, bo w całości poświęcony psalmom. - Zdecydowaliśmy się na to z wielu względów - czytamy we wstępie od Redakcji. Po
pierwsze dlatego, że Święto Biblii 2004 obchodzone jest w dwunastu Kościołach chrześcijańskich pod hasłem Psalm śpiewajcie Panu. Poza tym Psałterz jest najstarszym modlitewnikiem ekumenicznym, którym
posługują się zarówno żydzi, jak i chrześcijanie. Wreszcie, psalmy zawierają w sobie całą mądrość i smak Biblii.
W numerze można przeczytać artykuł o „psalmach złorzeczących”, które - jak pisze ks. Krzysztof Kietliński - z jednej strony przemieniają ludzkie doświadczenie w modlitwę, z
drugiej zaś zawierają przekleństwa. - Należy je jednak rozpatrywać w wieloaspektowej perspektywie - wyjaśnia autor. Dodaje, że psalmy złorzeczące to wyraz troski o zachowanie zasad moralnych
w narodzie wybranym.
Bp Kazimierz Romaniuk pisze o miłosierdziu Bożym w psalmach, zaznaczając, że „wysławianie Boga za to, że jest łaskawy niewątpliwie jest też przysparzaniem chwały Bogu, a człowiek po to przecież
został stworzony, aby to czynił”. W innym artykule Ksiądz Biskup pisze o trudnościach przy lekturze psalmów. Na uwagę zasługuje też artykuł Marka Skwarnickiego Spór z Miłoszem o polski Psałterz
i odpowiedź Miłosza. Z pewnością więc warto się zapoznać z tym numerem Bliżej Biblii.
W Sanktuarium św. Jana Pawła II rozpoczęły się rekolekcje, na które kapłanów archidiecezji krakowskiej zaprosił kard. Grzegorz Ryś przed swoim ingresem do katedry na Wawelu. Metropolita krakowski-nominat nazwał to wydarzenie ponownym zaproszeniem do pracy w winnicy. Zaznaczył, że czyta je jako zaproszenia Pana Boga do osobistego nawrócenia. – Zapraszam Was też do tego nawrócenia. W takim wydarzeniu nie można być samemu – mówił do księży.
Na początku rekolekcji kard. Grzegorz Ryś powitał wszystkich kapłanów zgromadzonych w Sanktuarium św. Jana Pawła II na Białych Morzach. Kardynał zwrócił uwagę na dzisiejszą Ewangelię, którą jest przypowieść o dwóch synach posyłanych przez ojca do pracy w winnicy. Zauważył, że każdy jest zaproszony do tej pracy, a przeszkodą, aby tę pracę podjąć jest poczucie własnej świętości i odmowa nawrócenia. – Najlepszym wejściem w pracę w winnicy jest doświadczenie nawrócenia – mówił, wskazując na dwa doświadczenia potrzebne do tej pracy – poczucie, że jest się synem Boga i grzesznikiem, który się nawraca.
Auksencjusz pochodził z Mopsuestii, miasta, które obok Tarsu, rodzinnego miasta św. Pawła Apostoła, należało do głównych miast Cylicji.
Ta rzymska prowincja stanowiła łącznik między Małą Azją a Syrią i Libanem (Fenicją). Z tego względu stanowiła ważny punkt strategiczny i handlowy. Chrześcijaństwo przyjęło się tu już w kilkanaście lat po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Auksencjusz był na dworze cesarza Licyniusza (306-323) dowódcą jego przybocznej straży. Był więc zaufanym cesarza.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.