Troja, wielkobudżetowy film zrealizowany przez pracującego w Ameryce niemieckiego reżysera Wolfganga Petersena, jest dowodem na to, że utwory oparte na klasyce literatury europejskiej wciąż mogą cieszyć
się powodzeniem. Twórcy nawiązali do głośnych dzieł z lat 50. i 60., których akcja rozgrywała się w czasach antycznych i biblijnych, jak Ben Hur, Spartakus i wiele innych.
Scenariusz Troi został oparty na Iliadzie Homera. Autorzy dokonali tu sporych zmian, wynikających z chęci dostosowania greckiego eposu do gustów współczesnej młodej widowni. Przede wszystkim usunięto
z akcji postacie greckich bogów, którzy w Iliadzie ingerowali w poczynania ludzi. O bogach wspominają tylko bohaterowie dramatu - Agamemnon, Achilles, Parys, Helena, itd. Akcja epopei została skrócona;
u Homera oblężenie Troi trwa znacznie dłużej. Spowodowało to, że film stał się zwykłą opowieścią o wojnie, jaka mogła się wydarzyć w każdym czasie.
Utwór stracił więc w poważnym stopniu swój mityczny charakter. Zrealizowany został w tradycyjnym stylu, efekty komputerowe zostały tu ograniczone do minimum. Uwagę zwracają efektowne sceny batalistyczne
i pojedynki. Na wyróżnienie zasługują role walecznego obrońcy Troi Parysa i króla Priama w wykonaniu Petera O’Toole. Kluczową i heroiczną postać Achillesa zagrał gwiazdor Brat Pitt, ulubieniec młodzieży.
Autorzy filmu położyli nacisk na rozważania na temat okrucieństwa wojny, bezsensu zemsty i fatum kierującego losami bohaterów. W tym sensie w prosty sposób starali się przekazać główne wątki zawarte w
Iliadzie. Film stał się więc ekranowym brykiem jednego z głównych dzieł kultury europejskiej.
Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej.
Procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa nie można traktować jako dziedziny czysto technicznej, interesującej wyłącznie specjalistów, ani jako środków, które mają jedynie uzyskać stan wolny osób. Obejmują one bowiem wymiar prawny, eklezjologiczny i pastoralny, wzajemnie ze sobą powiązane - zaznaczył Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej: „Dziesięć lat po reformie procesu kanonicznego dotyczącego małżeństwa”.
W swoim przemówieniu Papież zaprasza do refleksji najpierw nad dwoma założeniami eklezjologicznymi procesów sądowych w Kościele: „świętą władzą” - „uczestnictwem” we władzy „Chrystusa”, która jest wykonywana w służbie prawdzie, jako drodze ku poznaniu i przyjęciu ostatecznej Prawdy, którą jest sam Chrystus”, oraz „misterium przymierza małżeńskiego.
Jaki obraz okazał się najcenniejszy na aukcji, na którą przyjechało ponad tysiąc kolekcjonerów z całego świata? Nie największy. Nie najdroższy. Nie ten, który wszyscy chcieli zdobyć.
Podziel się cytatem
Zwykła kartka, krzywe linie, coś, czego nikt nie chciał kupić — nikt, oprócz starego sługi, który kochał syna właściciela. Gdy tylko zapłacił parę drobnych i wziął rysunek do ręki, prowadzący ogłosił koniec aukcji. W testamencie zapisano bowiem jedno: Kto kocha Syna — ten dostaje wszystko.
Muzyka kościelna, pochodząca ze słowa i dosłyszalnego w nim milczenia, wymaga permanentnego nasłuchiwania Bożego głosu – napisał bp Piotr Greger, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Muzyki Kościelnej, w Słowie na okoliczność wspomnienia św. Cecylii, przypadającego 22 listopada.
Bp Greger podziękował wszystkim, którzy na co dzień, na różnych odcinkach edukacji, a także formacji, troszczą się o wysoki poziom oraz piękno śpiewu liturgicznego i muzyki kościelnej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.