W artykule Sposób na szkolne rekolekcje autorzy interesujących refleksji dzielą się swoimi doświadczeniami. Wartość lutowego numeru Wychowawcy wynika z faktu precyzyjnie określonego adresata.
Adresatami są nauczyciele szkół oraz katechizujący w szkołach katecheci. W rozporządzeniu o organizowaniu lekcji religii w szkole od dawna już nie ma zapisu,
który stał się podstawą spekulacji, że nauczyciele mają wolny czas, a za całość rekolekcji odpowiadają tylko katecheci. Ks. Witold Jedynak w artykule Wspólny obowiązek
dostarcza szerszych motywacji uzasadniających konieczność udziału nauczycieli w realizacji programu rekolekcji. Rolę nauczyciela w rekolekcjach szkolnych opisuje również Alina Lipczyńska.
Treści zawarte w miesięczniku są cenne również dla księży proboszczów i wikariuszy. Duszpastersko-katechetyczną refleksją dzieli się ks. prof. Jan Szpet, który opisuje ważne aspekty
organizowania rekolekcji: cele i zadania, adresata, czas, miejsce, sposób przygotowania oraz rolę organizatorów i formy ich realizacji. S. M. Urszula Kłusek SAC, autorka tytułu miesiąca,
opowiada o świecie uczestnika rekolekcji, popkulturze na rekolekcjach oraz o problemach wynikających z potrzeby dostosowania języka przepowiadania.
Czas już na zorganizowanie parafialnej rady katechetycznej, której celem będzie bardzo szczegółowe omówienie tematyki, programu rekolekcji i sposobów realizacji. Czasopismo ukazuje specyfikę
programu rekolekcji i planu wychowawczego realizowanego w czasie ich trwania. List Grażyny Wrony do redakcji jest również interesującą syntezą na temat przygotowania zespołu, przebiegu
i potrzebie podsumowania czasu formacji uczestników i realizatorów wielkopostnego skupienia.
Programowanie rekolekcji powinno zawierać lokalne aplikacje tematyczne. Rocznice, jubileusze, ważne wydarzenia są doskonałą kanwą tematyczną. Ponieważ obecny rok duszpasterski w diecezji
ma w praktycznym wymiarze prowadzić do zakładania Parafialnych Rad Duszpasterskich, które w wielu parafiach już działają, w programie rekolekcji można ustalić cel zakładający
ukazywanie uczniom roli kolegialności w Kościele. Każdy dzień rekolekcji może w ramach zajęć szkolnych realizować następujące elementy:
1. Ogłoszenie wyborów do uczniowskiej Rady Duszpasterskiej, zapoznanie z regulaminem, wyłonienie kandydatów i rozdanie kart do głosowania;
2. Głosowanie, spotkanie wychowawców na temat roli Rady;
3. Ogłoszenie wyników głosowania, pierwsze spotkanie Rady z udziałem proboszcza na wcześniej uzgodniony temat (sesja z udziałem obserwatorów - nauczyciele i uczniowie
szkoły). Wybory Rady nie muszą mieć wyłącznie konwencji zabawy. W programie wychowawczym szkoły można wprowadzić zapis, że tak wyłaniana Rada spotyka się z proboszczem w związku
z organizowaniem rekolekcji w przeszłym roku na miesiąc przed Wielkim Postem. Pomysł można traktować jako jedną z aplikacji lokalnych.
Warto jeszcze raz podkreślić, że rekolekcje organizują duszpasterze wraz z nauczycielami i wychowawcami. Cenny może się okazać udział i pomoc członków grup parafialnych.
Doświadczenie minionych lat potwierdza, że są one bardziej udane, gdy miejscem ich realizacji jest szkoła i parafia. W szkole organizuje się spotkania formacyjno-wychowawcze, konkursy,
projekcje, inscenizacje i spotkania. Właściwym miejscem modlitwy i Liturgii jest kościół lub kaplica. Należy odstępować od celebrowania w salach gimnastycznych i pomieszczeniach
szkolnych. Do należytej obecności na Liturgii można przygotować uczniów, przydzielając im różnorodne funkcje do spełnienia w trakcie jej trwania.
Pomóż w rozwoju naszego portalu