Reklama

Myśli z Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan

„Mój pokój wam daję”

Niedziela lubelska 9/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez wzgląd na Syjon nie umilknę,
przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę,
dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza
i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia.
Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość
i chwałę twoją wszyscy królowie.
I nazwą cię nowym imieniem,
które usta Pana oznaczą.
Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana,
królewskim diademem w dłoni twego Boga.
(Iz 62, 1-3)

Miasto Jerozolima wiele razy w historii było zdobywane i burzone. Także i dziś jest dręczone niepokojem i konfliktami. Z pewnością więc nie o nim mówi prorok, ale o nowym mieście: „nazwą cię nowym imieniem nadanym przez usta Pana”. To nowe Jeruzalem wysławia Kościół słowami: „o Jeruzalem szczęśliwe, które zwiesz się Pokój, zbudowane jesteś w niebie z żyjących kamieni, otoczone aniołami”. Pragniemy pokoju i modlimy się o pokój. Odczuwamy, że pokój to coś znacznie więcej niż tylko brak wojny. Narzucony siłą porządek, nawet mimo braku działań wojennych, wcale nie jest pokojem. Pokój to poszanowanie godności i dóbr osoby ludzkiej i narodów, zgoda i braterstwo. Katechizm Kościoła Katolickiego nazywa pokój „dziełem sprawiedliwości” i „owocem miłości”. Pismo Święte mówi, że pokój jest darem samego Boga. Chrystus powiedział do Apostołów: „pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam, nie tak jak daje świat, Ja wam daję.” (J 14, 27).
Te słowa zostały wybrane na hasło tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
„Mój pokój wam daję!” Prawdziwego pokoju pragnie ludzkie serce. Takiego, który jest darem doskonałym, zstępującym z góry, od Ojca świateł. Jest nim sam nasz Zbawiciel Jezus Chrystus, o którym Pismo Święte mówi: „On jest pokojem” (por. Ef 2, 14), a prorok Izajasz nazywa Go imieniem „Książę Pokoju” (por. Iz 9, 5). Przy Jego narodzeniu aniołowie zwiastowali „pokój ludziom dobrej woli”. Pismo Święte Starego Testamentu wiele mówi o pokoju. Składa się nań harmonia z Bogiem, z ludźmi, z samym sobą, z przyrodą; zgoda, zaufanie, dobrobyt codziennego życia, bezpieczeństwo, odpoczynek. Pokój to życie i możliwość posiadania potomstwa; to dobro i sprawiedliwość: Izajasz pisze „nie ma pokoju dla przewrotnych”, a w psalmie czytamy: „pokorni posiądą ziemię i będą się rozkoszować wielkim pokojem.” Oraz: „patrz na uczciwego, przyjrzyj się prawemu, gdyż miłujący pokój posiada potomstwo”. Pokój to błogosławieństwo, chwała i zbawienie - jest więc pełnią szczęścia. Chrystus mówi: „mój pokój wam daję!”
Jak przyjąć ten dar? Z pewnością możemy otworzyć się na ten dar Boży przez modlitwę: „proście o pokój dla Jeruzalem, niech będą bezpieczni, którzy cię miłują” oraz przez sprawiedliwe działanie. Człowiek jest powołany do tego, aby współdziałać z Panem Bogiem we wprowadzaniu pokoju na ziemi. Przeszkodą, która opóźnia pełne objawienie się pokoju Chrystusowego jest ludzki grzech. Św. Jakub pisze: „owoc sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy wprowadzają pokój” (por. Jk 3, 18).
Mamy więc zaprowadzać pokój:
- w rodzinie: pojednać się, gdy nie ma zgody, rozmawiać ze sobą (małżonkowie, rodzice i dzieci), konieczny jest kontakt między pokoleniami, odwiedziny, spotkania w dobrej atmosferze; w sąsiedztwie: poznać się, rozmawiać, żyć w zgodzie, pomagać sobie wzajemnie. (Mówimy, że najlepszym zabezpieczeniem mieszkania jest dobry sąsiad.);
- w środowisku pracy: przez sprawiedliwy układ między pracodawcą a pracownikiem. Grzechem jest wykorzystywanie złej sytuacji na rynku pracy, aby niesprawiedliwie zmniejszać pensje, wydłużać czas pracy, czy żądać pracy w niedziele i święta. Grzechem jest stosowanie przymusu psychicznego wobec pracowników, czy współpracowników. Z drugiej strony grzechem jest brakoróbstwo, lenistwo, nierzetelność, marnotrawstwo;
- w ojczyźnie: trzeba starać się, aby wszyscy żyli w miłości, sprawiedliwości i zgodzie, wspólnie troszcząc się o dobro państwa i narodu polskiego, o polską ziemię i majątek narodowy (fabryki, zakłady, transport...), o dziedzictwo kulturowe. W Jasnogórskich Ślubach Narodu przyrzekaliśmy „dzielić się ochotnie plonami ziemi i owocami pracy, aby pod wspólnym dachem Domostwa naszego nie było głodnych, bezdomnych i płaczących”;
- między chrześcijanami: dziś nie ma już wojen religijnych, ale trzeba wymazać krzywdzące opinie i stereotypy, które w świetle sprawiedliwości i prawdy nie odpowiadają rzeczywistemu stanowi braci odłączonych. Ważne jest wzajemne poznawanie nauki i życia. Trzeba dostrzec, że wszyscy chrześcijanie, czy to prawosławni, czy ewangelicy, ewangelikalni, mariawici, starokatolicy i inni wyznają wiarę w Boga w Trójcy Jedynego, a Jezusa Chrystusa uznają swoim Panem i Zbawicielem;
- w całej rodzinie ludzkiej: wyzbyć się nienawiści i uprzedzeń do ludzi innych ras i narodów, innej kultury i religii i to zarówno żyjących gdzieś daleko, jak i obok nas. Środkiem dostępnym dla nas jest z pewnością modlitwa o zgodę między ludźmi i pokój między narodami, a także czynienie miłosierdzia, niesienie pomocy potrzebującym. Okazuje się, że różnica narodowości, czy religii nie jest zaporą dla miłości bliźniego, jak choćby ostatnio pomoc dla poszkodowanych wskutek trzęsienia ziemi w Iranie.
Do takiego postępowania wzywa nas Chrystus Pan, gdy mówi: „błogosławieni pokój czyniący!” Taka jest droga pokoju - czynić życie na ziemi lepsze, szczęśliwsze, bardziej ludzkie. Ta droga niech nas zaprowadzi do pokoju wiecznego, którego oczekujemy, do Jeruzalem niebieskiego, o którym mówi modlitwa Kościoła: „Mistrz wygładza każdy kamień uderzeniem ciosów, spaja go z innymi w jedność wznoszonej świątyni. Cześć niech będzie Bogu w Trójcy i teraz i zawsze, bo uczynił nas przybytkiem swojej obecności”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Neapolu powtórzył się „cud krwi św. Januarego”

2025-12-18 09:45

[ TEMATY ]

św. January

cud św. Januarego

commons.wikimedia.org

Cud św. Januarego

Cud św. Januarego

W katedrze Neapolu miał miejsce kolejny w tym roku „cud krwi świętego Januarego”. Jak poinformowała archidiecezja neapolitańska, krew w relikwiarzu została odkryta o godzinie 9:13 we wtorek 16 grudnia „w stanie półpłynnym”. Do zakończenia Mszy św. o godz. 10:05 uległa całkowitemu skropleniu.

Od wieków cud krwi św. Januarego ma miejsce tradycyjnie trzy razy w roku: w sobotę przed pierwszą niedzielą maja, czyli w święto przeniesienia relikwii świętego do Neapolu, w dniu jego liturgicznego wspomnienia 19 września oraz 16 grudnia - dniu upamiętniającym ostrzeżenie przed erupcją Wezuwiusza w 1631 r. Zmiana konsystencji zakrzepłej krwi męczennika uważane jest za zapowiedź pomyślności dla Neapolu i jego mieszkańców. Cud przyciąga rzesze wiernych i widzów. Jego brak jest uważany przez neapolitańczyków za zły znak. Tak było np. w latach pandemii koronawirusa w 2020 i 2021 roku.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Przygotowanie do sakramentu pojednania i pokuty

2025-12-18 23:41

Biuro Prasowe AK

– Letnie serce potrafi śmiertelnie zasnąć – mówił ks. Krzysztof Wons SDS podczas ostatniego dnia rekolekcji w Sanktuarium św. Jana Pawła II, na które kard. Grzegorz Ryś zaprosił księży Archidiecezji Krakowskiej przed swoim ingresem do katedry na Wawelu.

Na początku ostatniego dnia rekolekcji przed ingresem kard. Grzegorz Ryś powitał wszystkich księży zgromadzonych w Sanktuarium św. Jana Pawła II. Zapowiedział, że nauka rekolekcyjna będzie przygotowaniem do sakramentu pojednania i pokuty, a spotkanie stanie się również okazją do przekazania jałmużny na potrzeby mieszkańców Lwowa i Zaporoża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję