Reklama

Św. Jozafat Kuncewicz

Hierarcha Rzeczypospolitej Wielu Narodów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich dniach listopada 2003 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbyła się Międzynarodowa Sesja Studyjna z okazji 380. rocznicy śmierci św. Jozafata Kuncewicza Abp Jozafat Kuncewicz - hierarcha Rzeczypospolitej wielu narodów. Sesję zorganizowały wspólnie Komisja Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych Oddział PAN w Lublinie, Katedra Teologii Ikony - Wydział Teologii KUL oraz Sekretriat Wizytatora Apostolskiego dla grekokatolików Białorusi. Sesja skupiła się wokół życia, działalności i spuściźnie, jaką pozostawił po sobie pierwszy greckokatolicki święty, męczennik za wiarę - Jozafat Kuncewicz.
Jaki był naprawdę ten mnich i asceta? Czy nazbyt gorliwym duchownym, któremu zarzucano przymus w nawracaniu na ideę unijną? Czy może był wzorem człowieka, którego radykalna asceza i wierność rodzimej tradycji przyciągały ludzi, widzących w nim urzeczywistnienie ideału chrześcijańskiego? Jan (Iwan) Kuncewicz (ok. 1580-1623) to dla grekokatolików postać szczególna, otoczona już od 380 lat niezwykłym kultem. Ten unicki arcybiskup, orędownik pojednania między Kościołami wschodnim i zachodnim, obrońca unii brzeskiej legł u podstaw duchowej tożsamości grekokatolików. Był gorliwym duszpasterzem, reformatorem i organizatorem życia religijnego wiernych. Arcybiskup zginął 12 listopada 1623 r. w Witebsku podczas rozruchów religijnych. Już w 1643 r. połocki hierarcha zostaje beatyfikowany. Kanonizacja nastąpiła w 1867 r. przez Piusa XI. Nieulegające rozkładowi relikwie św. Jozafata spoczywały pierwotnie w Połocku. Zabrane stamtąd w początkach XVIII w. z obawy przed władzami carskimi, trafiły do Białej Podlaskiej, gdzie spoczęły w miejscowej cerkwi bazyliańskiej. W okresie przygotowań do całkowitej likwidacji diecezji chełmskiej przez władze carskie, relikwie zamurowano w podziemiach cerkwi w celu uchronienia ich przed zniszczeniem. Wydobyto je potajemnie w 1915 r. i przewieziono do Wiednia do cerkwi św. Barbary. Stamtąd po II wojnie światowej trafiły do Rzymu i po dziś dzień spoczywają w bazylice św. Piotra.
Sesja na KUL-u podjęła wiele wątków z bogatego dorobku życia Jozafata Kuncewicza, ale co ważniejsze starano się spojrzeć na tę osobę zarówno z punktu widzenia grekokatolików, jak i prawosławnych. Abp Jan Martyniak mówił: „Jozafat Kuncewicz był przede wszystkim człowiekiem głębokiej modlitwy, który wiedział, że Kościół może być tylko jeden w pełni prawdziwy, dlatego szukał źródła tej jedności. Był wierny aż do końca, dlatego jego męczeńska śmierć ma głęboki sens”. Życie i działalność J. Kuncewicza wciąż wzbudza liczne kontrowersje. Prawosławni kwestionują świętość Jozafata, zarzucając mu przesadną gorliwość i stosowanie przymusu w nawracaniu wiernych, zamykanie bądź przejmowanie cerkwi prawosławnych - zwracał na to uwagę prof. Tomasz Kępa z Torunia. Takie działania - podkreślał - budziły wśród ludności prawosławnej zrozumiały opór, zważywszy również na to, że swoją działalność prowadził Kuncewicz na terenach, gdzie prawosławie stanowiło większość, mogło to być przyczyną rozruchów, w konsekwencji których zamordowano Jozafata. Te i inne opinie głoszone na sesji pokazują palącą potrzebę rzetelnych i pozbawionych emocji badań historycznych. Niejednokrotnie mówiono o braku takich właśnie opracowań, które pokazałyby J. Kuncewicza jako prawdziwego człowieka. Więcej jest wokół niego mitów, emocji i niedomówień, co szczególnie widać w historiografii i epistemologii powstającej na jego temat od XVII aż do lat 90. XX w. Mówili o tym prof. Swietłana Morozowa z Grodna i Michaś Bautovicz z Połocka. W znacznej mierze, mówiąc w uproszczeniu, dotychczasowa literatura miała bardziej charakter histeryczny niż historyczny i to po obu stronach „barykady”. W tym kontekście wymownie brzmią słowa archimandryty Sergiusza Gajka, który mówił: „Jego krew i jego świętość jest i dzisiaj inspiracją do szukania dróg pojednania Kościołów i narodów. Szczególnie dziś potrzeba odkłamania historii jak i postaci, które przez wielu postrzegana jest za kontrowersyjną”.
Główne uroczystości odpustowe ku czci św. Jozafata odbyły się w niedzielę 30 listopada w cerkwi Narodzenia Najświętszej Maryi Panny na lubelskim Sławinku. Metropolita przemysko-warszawski Kościoła greckokatolickiego, Jan Martyniak i bp Mieczysław Cisło przewodniczyli Pontyfkalnej Boskiej Liturgii, podczas której odbyły się obłóczyny kleryków III roku seminarium duchownego oraz wyświęcenie diakona Piotra Siwickiego. Na zakończenie uroczystości poświęcono ikonę św. Jozafata, wykonaną przez artystę ikonografa ze Lwowa, Piotra Humeniuka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Granica: polski żołnierz został ranny podczas szturmu agresywnych migrantów

Na granicy polsko-białoruskiej podczas udaremniania nielegalnego przekroczenia granicy przez nielegalnych migrantów został w poniedziałek wieczorem ranny polski żołnierz, który trafił do szpitala. Jego stan jest stabilny - poinformowało we wtorek Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Dodano, że do zdarzenia doszło ok. godziny 20 w pobliżu miejscowości Czeremcha w woj. podlaskim.
CZYTAJ DALEJ

Patriarchowie Jerozolimy: zapowiedź o wrotach piekieł w Gazie nabiera kształtów

2025-08-26 10:45

[ TEMATY ]

strefa gazy

Zapowiedź

patriarchowie Jerozolimy

wrota piekieł

Vatican Media

Patriarchowie kard. Pierbattista Pizzaballa i Teofil III na konferencji prasowej o sytuacji w Gazie

Patriarchowie kard. Pierbattista Pizzaballa i Teofil III na konferencji prasowej o sytuacji w Gazie

Wydaje się, że zapowiedź rządu izraelskiego, według której «otworzą się wrota piekieł», rzeczywiście nabiera tragicznych kształtów – czytamy w opublikowanej dziś wspólnej deklaracji Patriarchatu Grecko-Prawosławnego Jerozolimy i Patriarchatu Łacińskiego Jerozolimy w sprawie decyzji rządu izraelskiego o przejęciu pełnej kontroli nad miastem Gaza. Deklarację ogłosili: Teofil III, Patriarcha prawosławny i kard. Pierbattista Pizzaballa, Patriarcha katolicki.

Publikujemy pełną treść deklaracji:
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: od maja do sierpnia przybyło 105 tys. pielgrzymów, w tym wielu młodych

2025-08-26 14:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

młodzież

przybyło pielgrzrymów

105 tys.

Karol Porwich

Ponad 100 tys. pielgrzymów przybyło na Jasną Górę tylko w ostatnich miesiącach

Ponad 100 tys. pielgrzymów przybyło na Jasną Górę tylko w ostatnich miesiącach

Na uroczystość odpustową Matki Bożej Częstochowskiej, od 16 do 26 sierpnia, w 81 pielgrzymkach pieszych na Jasną Górę przyszło blisko 30 tys. osób, a od początku sezonu pielgrzymkowego łącznie 105 tys. pątników - wynika ze statystyki przekazanych KAI przez Biuro Prasowe Jasnej Góry. - Nadal cieszy znaczny wzrost udziału młodzieży, młodych małżeństw i rodzin z dziećmi - informuje o. Michał Bortnik OSPPE, rzecznik jasnogórskiego klasztoru.

Podsumowanie pątniczych statystyk wskazuje, że od 16 do 26 sierpnia na Jasną Górę dotarło 81 pielgrzymek pieszych. Przyszło w nich dokładnie 29 170 osób.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję