Szlakami Karkonoszy

Od kilkunastu już lat w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu organizowane są wyjazdy na tzw. majówkę. Jest to czas odpoczynku, nabrania sił duchowych i fizycznych, a przede wszystkim czas spotkania z Bogiem w otaczającej nas przyrodzie. Dlatego również i w tym roku jako rok drugi wyjechaliśmy razem z naszym wychowawcą ks. prof. Robertem Sarkiem na oczekiwany odpoczynek - w Karkonosze.

Miejscem docelowym były Cieplice, a dokładniej parafia Matki Bożej Miłosiernej, której duszpasterzem jest ks. prał. Józef Stec. Zanim jednak dojechaliśmy do wypoczynkowej miejscowości, odwiedziliśmy Legnicę, gdzie zobaczyliśmy Wyższe Seminarium Duchowne, katedrę legnicką, Caritas Diecezjalną oraz dom księży emerytów. Po miłym doświadczeniu gościnności i życzliwości ruszyliśmy w drogę, by dotrzeć do Cieplic.

Sobota to drugi dzień naszego pobytu, a pierwszy wędrówki po górach. Po Eucharystii ruszyliśmy w kierunku Szklarskiej Poręby, by zdobywać górskie wzniesienia. Najpierw dwa wodospady: Kamieńczyk i Szklarka, a potem Szrenica - na wysokości 1362 m n.p.m., której zdobycie było niełatwe, a zmienność pogody mogliśmy doświadczyć w drodze powrotnej: silny wiatr, deszcz, grad oraz śnieg. Jednak nie zniechęciło to nas do dalszego wędrowania.

Kolejny dzień - niedzielę rozpoczęliśmy od porannej Mszy św., której przewodniczył nasz ksiądz wychowawca. Była to Eucharystia dla młodzieży, podczas której służyliśmy pomocą liturgiczną i muzyczną. Potem odbyło się spotkanie z młodzieżą - szczególnie oazową, z którą dzieliliśmy się swoim doświadczeniem wspólnoty seminaryjnej, a zarazem obecnością Boga w naszym życiu. Po spotkaniu wyjechaliśmy do Krzeszowa, miejscowości leżącej na wysokości 470 m w Kotlinie Krzeszowskiej, okolonej Górami Kamiennymi, gdzie mieści się zespół poklasztorny zakonu cystersów. Zwiedziliśmy tam kościoły: Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - który powstał na miejscu świątyni pw. św. Jana Chrzciciela ( XIII/XIV w.), wybudowanej z całym kompleksem poklasztornym, a w nim cudowny obraz Matki Bożej Łaskawej, który ukoronował sam Ojciec Święty Jan Paweł II podczas swego pobytu w Legnicy 2 czerwca 1997 r. Kościół ten jest wspaniałym przykładem bogatej w ornamentykę architektury baroku, z tego też powodu został uznany za zabytek klasy zerowej. Drugi kościół to kościół św. Józefa reprezentujący wspaniały przykład wczesnego baroku. Podziwiać tam można piękne freski autorstwa śląskiego malarza Michała Willmanna zwanego "śląskim Rembrandtem". Po wyjściu z sanktuarium usłyszeliśmy koncert grupy młodzieży zorganizowany dla mieszkańców Krzeszowa. Włączyliśmy się do tej inicjatywy, śpiewając kilka znanych religijnych piosenek.

Poniedziałek to już czwarty dzień pobytu w górach. Godz. 6.00 pobudka, poranne modlitwy, Msza św. i ruszamy. Tym razem do Karpacza, by zwiedzić Świątynię Wang powstałą na przełomie XII i XIII w., a sprowadzoną do Karpacza z południowej Norwegii, dzięki hrabinie von Reden; następnie, by zdobyć Śnieżkę - najwyższy szczyt Karkonoszy o wysokości 1602 m, na wierzchołku którego znajduje się kaplica św. Wawrzyńca - patrona przewodników; oraz zwiedzić sam Karpacz i jego okolice.

I ostatni dzień naszego pobytu - wtorek. Poranne modlitwy, Eucharystia pod przewodnictwem ks. prał. Józefa Steca. "Kapłaństwo to wielki dar, jaki Bóg dla was przygotował. Kapłaństwo to droga, na którą wyruszyliście i kroczycie. Na tej drodze stoi również Maryja, Matka Jezusa - niech Ona was prowadzi" - mówił podczas homilii ks. Stec. Po Mszy św. podjechaliśmy jeszcze do Sobieszowa, by zwiedzić ruiny średniowiecznego zamku obronnego zwanego Chojnikiem. Po powrocie pożegnaliśmy się z ks. proboszczem i ks. wikariuszem i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Paradyża.

Majówka, którą przeżyliśmy, była dla nas nie tylko czasem odpoczynku, ale również umacniania więzi we wspólnocie i dawania świadectwa swoim życiem, że to Bóg działa z mocą w naszych umysłach, sercach i poczynaniach. A to wszystko co czynimy, czynimy na Jego chwałę.

2001-12-31 00:00

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na własne oczy rozdarło mi serce

2024-03-26 21:00

#NiezbędnikWielkopostny2024

Archidiecezja Krakowska

Film "Unplanned – Nieplanowane" był prawdziwym ciosem dla Planned Parenthood - największej sieci klinik aborcyjnych w USA.

W każdą środę Wielkiego Postu chcemy zachęcać Was do wielkiej modlitwy za dzieci zagrożone aborcją oraz ich matki, a także za nienarodzonych i ofiary aborcji.

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.