Reklama

Boże Narodzenie w sztuce ludowej

W pierwszym tygodniu Adwentu w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku otwarto wystawę pn. „Boże Narodzenie w sztuce ludowej”. Ekspozycja udostępniona zwiedzającym w gmachu Muzeum Etnograficznego potrwa do końca karnawału 2004 r.

Niedziela włocławska 51/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa jest prezentacją współczesnej rzeźby ludowej o tematyce bożonarodzeniowej. Zgromadzone prace pochodzą ze zbiorów muzealnych (Kutno, Płock, Włocławek), a także od twórców ze znanego w kraju kutnowskiego ośrodka rzeźby. Pośród działających tam artystów czołowe miejsce zajmuje rzeźbiarz i kolekcjoner sztuki ludowej Tadeusz Kacalak, który udostępnił na wystawę część swoich zbiorów.
Scenę Zwiastowania obrazuje na wystawie chorągiew pochodząca z kościoła pw. św. Jadwigi Śląskiej w Nieszawie. Następnie w rzeźbiarskich szopkach przedstawiona jest adoracja Dzieciątka Jezus przez Maryję i św. Józefa, pasterzy oraz Trzech Króli składających Mu hołd. Spora grupa zabytków ukazuje ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu, wokół której lud polski stworzył odrębne podania. Na wystawie nie brakuje rzeźb obrazujących bogatą do niedawna tradycję związaną z Bożym Narodzeniem, a więc kolędników z szopką, z gwiazdą, grupy z centralną postacią króla Heroda, które są przypomnieniem dawnych spektakli dramatycznych osnutych na kanwie ewangelicznej rzezi niemowląt. Tę część wystawy wzbogacają autentyczne rekwizyty kolędnicze, zabytkowa szopka skrzynkowa z Mazowsza Płockiego z początku XX w. oraz współczesna kurpiowska gwiazda kolędnicza.
Narracją wystawy są teksty z Ewangelii św. Mateusza i św. Łukasza, pozwalające dostrzec, jak dalece ludowe wizje Narodzenia Pańskiego odbiegają od relacji Ewangelistów. W pracach twórców kutnowskich pastuszkowie ubrani są w ludowe łęczyckie stroje, a w kujawskiej szopce Karola Ziomki stajenka betlejemska umieszczona została w wiejskich opłotkach, w otoczeniu studni z żurawiem, drzewa z bocianim gniazdem i pasącego się wokół domowego ptactwa. W przedstawieniach hołdu Trzech Króli, w których Maryja trzyma na ręku Dzieciątko Jezus, zauważa się wpływy opisów tego wydarzenia zaczerpnięte z literatury apokryficznej. Maryję trzymającą na kolanach Jezusa przedstawił w płaskorzeźbie Pokłon Trzech Króli Jacenty Laskowski z Lubrańczyka na Kujawach. Taki sposób prezentacji Dzieciątka Jezus Mędrcom ze Wchodu jest jednocześnie rodzajem audiencji udzielonej całemu ówczesnemu światu. Z opisów apokryficznych dowiadujemy się też, że w stajni betlejemskiej przy żłóbku były zwierzęta: wół i osioł, oddechem ogrzewające Niemowlę. Stąd też w myśleniu symbolicznym ludu polskiego zwierzęta te stały się błogosławione i wokół nich powstało wiele opowieści wierzeniowych i zwyczajów. Do dziś w wielu regionach Polski gospodarze zanoszą w noc wigilijną bydłu do obór kolorowy opłatek, podając go z resztkami potraw z postnej wieczerzy. Powszechne wśród ludu było przekonanie, iż w tę jedyną, cudowną noc zwierzęta przemawiały ludzkim głosem.
Wystawa w Muzeum, ukazująca współczesne ludowe rzeźby o tematyce bożonarodzeniowej, jest nie tylko prezentacją. Ma także na celu przypomnienie dawnego ludowego sposobu postrzegania świata, w którym wiele zjawisk tłumaczono przez pryzmat wydarzeń związanych z życiem Świętej Rodziny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

64. rocznica obrony krzyża w Nowej Hucie

2024-04-28 09:40

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Dokładnie teraz mija rocznica wydarzeń które przed laty poruszyły katolicką Polskę . Chodzi o obronę krzyża, którego mieszkańcy nowej, przemysłowej dzielnicy Krakowa postawili na miejscu budowy przyszłego kościoła. Zgoda na jego powstanie została wymuszona na komunistach w wyniku dwóch petycji , podpisanych w sumie przez 19 tysięcy osób.

Gdy rządy „komuny” trochę chwilowo zelżały nowy „gensek” kompartii Gomułka obiecał delegacji z Nowej Huty, że kościół powstanie. Jednak komuniści , jak zwykle nie dotrzymali słowa : cofnięto pozwolenie na budowę, a pieniądze ze składek mieszkańców Nowej Huty (a właściwie Krakowa bo dawali pieniądze również ludzie spoza nowego „industrialnego"osiedla”) zostały skonfiskowane.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję