Reklama

30-lecie „Collegium Maiorum”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1975 r. grupa dawnych członków Chóru Akademickiego Politechniki Szczecińskiej, którzy po ukończeniu studiów podjęli pracę zawodową i pozakładali rodziny, ale nie chcieli rezygnować ze śpiewania chóralnego, zorganizowała nowy zespół pod nazwą Szczeciński Chór Kameralny. Kierownictwo artystyczne objął początkowo Jan Szyrocki, potem Eugeniusz Kus. W 1982 r. zespół powrócił pod skrzydła prof. J. Szyrockiego i przystąpiwszy do Stowarzyszenia Śpiewaczego, Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej przybrał nazwę Chór Politechniki Szczecińskiej „Collegium Maiorum”.
Zespół opracował obszerny repertuar utworów chóralnych a cappella i dzieł kantatowo-oratoryjnych, z którym występował wielokrotnie podczas koncertów i festiwali w kraju i za granicą, odnosząc znaczące sukcesy. Od 1995 r. zespołem kierowali kolejno Waldemar Sutryk i Anna Tarnowska, a od 2002 r. dyrygentem i kierownikiem artystycznym „Collegium Maiorum” jest Paweł Osuchowski.
Niedawno zespół obchodził swe 30-lecie. Ukoronowaniem jubileuszu stał się koncert, jaki w sobotę, 22 listopada, w dniu św. Cecylii - patronki śpiewu sakralnego odbył się w kościele Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie. Na program koncertu złożyło się szesnaście utworów a cappella, w tym dziesięć religijnych i sześć świeckich. Był to jakby przekrój przez twórczość chóralną kompozytorów polskich od renesansu po współczesność - od Mikołaja Gomółki do Andrzeja Koszewskiego, zaś ramy programu stanowiły utwory Henryka Mikołaja Góreckiego Totus tuus i Amen.
Wysoki poziom wykonania - nienaganna technika wokalna i siła wyrazu - w pełni usatysfakcjonowała licznie zgromadzonych w świątyni słuchaczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję