Reklama

Niedziela Częstochowska

Chorał gregoriański z improwizacjami saksofonowymi i muzyka synagogalna na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Verbum Incarnatum”, dzieło, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła zostały zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami) oraz muzyka synagogalna znalazły się 5 maja w programie 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbywającego się w Częstochowie, a także w innych miejscowościach takich jak: Radomsko, Nowa Brzeźnica i Wrzosowa.

W Radomsku, w Miejskim Domu Kultury odbył się koncert muzyki synagogalnej, podczas którego wystąpi Baruch Finkelshtein Ben Yankel (Rosja), który od 1989 roku jest głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Sankt-Petersburgu i jednocześnie od 2003 roku głównym kantorem Synagogi w Moskwie. Swoją karierę artystyczną rozpoczął w 1973 roku. Obdarzony przez naturę głosem o pięknym brzmieniu i szerokiej skali (bas baryton 2 i pół oktawy), ukończył Konserwatorium w Leningradzie w klasie prof. Mikołaja Ochotnikowa. Przez ponad 15 lat występował w partiach solowych na deskach teatrów operowych Petersburga. Jego zainteresowanie kulturą, tradycją i historią żydowską, studia nad Torą i językiem hebrajskim oraz śpiew w chórze synagogalnym sprawiły, że jego droga zawodowa i artystyczna uległa zmianie i związała jego życie z Synagogą. W 1990 roku przy pomocy międzynarodowej organizacji „Joint” Baruch Finkelshtein studiował wykonawstwo sztuki kantoralnej pod kierunkiem światowej sławy kantora Josepha Malovany’ego w Nowym Jorku. Liczne występy w takich krajach jak Izarael, USA, Anglia, Niemcy, Dania, Szwecja, Austria, Polska, Szwajcaria, Finlandia, Francja, Norwegia, Belgia i Luksemburg przyniosły mu międzynarodowe uznanie i sławę. W 2010 roku rozpoczął współpracę z Krzysztofem Pendereckim wykonując partię solową w najnowszym dziele oratoryjnym polskiego kompozytora - Kadysz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Mariusz Frukacz

Od 1989 roku Baruch Finkelshtein prowadzi również szeroką działalność społeczną w Gminie Żydowskiej Petersburga. Jest przewodniczącym Gminy Żydowskiej, prezesem Żydowskiego Towarzystwa Muzycznego i dyrektorem wykonawczym Związku Żydowskiej Inteligencji.

Reklama

Kantorowi akompaniował na fortepianie Michał Rot, pianista młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa fortepianu prof. Cezarego Saneckiego). Występował na wielu festiwalach muzycznych, m.in.: Ascoli Piceno Festival, Gaude Mater, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, Heidelberger Kammermusikfestival, Prezentacje - Żelazowa Wola, Łódzkie Schumanniana, Kubinska Hudobna Jesen, Sierpień Talentów, Zamkowe spotkania z operą w Książu, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej.

Również wieczorem 5 maja w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie uczestnicy Festiwalu wysłuchali dzieła „Verbum Incarnatum” - połączenie chorału gregoriańskiego, śpiewów ambrozjańskich z improwizacjami saksofonowymi.

Dzieło wykonali: Paweł Gusnar, który jest jednym z nielicznych saksofonistów, który z powodzeniem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Na początku lat 90-tych związany był z orkiestrą Teatru Rozrywki w Chorzowie. W latach 1997-2014 współpracował z orkiestrą Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, Alex Band A. Maliszewskiego oraz Big Warsaw Band. Obecnie współpracuje z orkiestrą Adama Sztaby, Tomasza Szymusia, Kukla Band Zygmunta Kukli, a także Krzysztofem Herdzinem oraz Tomaszem Filipczakiem, Anna Mitura - cantore oraz Mulierum Schola Gregoriana „Clamaverunt Iusti” - to zespół, który powstał w marcu 2007 roku. Specjalizuje się w wykonywaniu i popularyzacji śpiewu gregoriańskiego z zastosowaniem owoców zaawansowanych studiów nad antycznymi rękopisami z IX, X i XI wieku. W poszukiwaniach interpretacyjnych wpisuje się w nurt kontynuujący badania semiologii gregoriańskiej, zapoczątkowanej w 1954 roku przez o. Eugene Cardine’a. Zespół bierze udział w uroczystych liturgiach oraz daje samodzielne koncerty w kraju i za granicą (Włochy, Belgia, Francja, Litwa, Słowacja, Watykan, Malta), pod dyrekcją Michała Sławeckiego.

Reklama

Dzieło „Verbum Incarnatum” jak podkreśłiła w komentarzu Emilia Dudkiewicz „koncentruje się wokół Tajemnicy Wcielenia i składa się z Prologu i czterech bloków: Słowo Wcielone, Słowo objawione, Słowo uwielbione i głoszone, Matka Słowa oraz z Konkluzji”.

Kolejne części „Verbum Incarnatum” połączone są komentarzami i modlitwami nawiązującymi do myśli św. Jana Pawła II, któremu to dzieło zostało złożone w hołdzie. Natomiast „saksofonowe improwizacje stanowią pewnego rodzaju rozważanie wyśpiewanych treści i odpowiedź na nie, na podobieństwo monastycznej tradycji ruminatio- medytacji opierającej się na „przeżuwaniu” usłyszanego słowa” - podkreśliła w komentarzu Emilia Dudkiewicz.

Ponadto w Galerii Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” zaprezentowana została wystawa fotografii Tadeusza Żaczka pt. „Duchowość pogranicza”.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji o Festiwalu na stronie

2016-05-05 21:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncert z okazji Jubileuszu 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Magdalena Pijewska/Niedziela

Muzyka barokowa kompozytorów z XVIII wieku zabrzmiał dziś wieczorem podczas koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Koncert z okazji Jubileuszu 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odbył się w bazylice jasnogórskiej, podczas którego wystąpił Venice Baroque Orchestra (Włochy) oraz Romina Basso – mezzosopran (Włochy).

Artyści wykonali m. in. „Te decus virginum”, „Concerto Grosso G-dur” Georga Friedricha Händla, „Ascende laeta“, „Sinfonia na orkiestrę smyczkową G-dur“ Antonio Vivaldiego, „Concerto Grosso D-dur“ Arcangelo Corellego oraz „Salve Regina” Nicolo Porpora.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: trwać w Chrystusie - to nasze zadanie

2024-04-28 15:22

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

My jesteśmy jak latorośle. Jezus jest winnym krzewem. I to tak naprawdę On dzięki swojemu słowu nas oczyszcza. Jego Ojciec robi wszystko, żeby ta winorośl funkcjonowała jak najlepiej, a naszym zadaniem, jedynym zadaniem w tej Ewangelii, to jest po prostu trwać w Chrystusie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Piątej Niedzieli Wielkanocnej 28 kwietnia.

Ks. Wojciech Węgrzyniak zaznacza, że „od czasu do czasu zastanawiamy się, co jest najważniejsze, cośmy powinni przede wszystkim w życiu robić”. Biblista wskazuje, że odpowiedź znajduje się w dzisiejszej Ewangelii. „Przede wszystkim powinniśmy trwać w Chrystusie” - mówi.

CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: szatan atakuje dziś fundamenty – kapłaństwo i małżeństwo

2024-04-28 18:43

[ TEMATY ]

Bp Krzysztof Włodarczyk

Marcin Jarzembowski

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

- Szatan atakuje dziś fundamenty - kapłaństwo i małżeństwo. Bo wie, że jeżeli uda mu się zachwiać fundamentami społeczeństwa, to zachwieje całym narodem. My róbmy swoje i nie dajmy się ogłupić - mówił bp Krzysztof Włodarczyk.

Ordynariusz zainaugurował obchody roku jubileuszowego 100-lecia bydgoskiej parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na Szwederowie. - Została ona erygowana 1 maja 1924 r. przez kard. Edmunda Dalbora. Niektórzy powiedzą, był to piękny czas. Nie było telefonów komórkowych, telewizji, Internetu, żyło się spokojniej, romantycznie, piękna idylla. Czy na pewno? Nie do końca - mówił bp Włodarczyk, zachęcając, by wejść w głąb historii i zobaczyć, czym żyli przodkowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję