Reklama

Jedność czy poczucie wspólnoty?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy w ostatnim czasie, szczególnie w nawiązaniu do opublikowanej w 2000 r. przez Kongregację ds. Nauki i Wiary deklaracji Dominus Jesus, mowa jest w stosunkach ekumenicznych o zastoju lub nawet regresie, winę za to przypisuje się bez zastanowienia stronie katolickiej. Głównie katolickie prawo kanoniczne stanowi dla wielu zaangażowanych w dialog ekumeniczny chrześcijan kamień niezgody.

Sobór jako probierz (norma)

Bardzo aktualny przykład przynoszą obecne kontrowersje wokół tzw. uczty eucharystycznej między katolikami a niekatolikami w przededniu ekumenicznego spotkania Kościołów w Berlinie. W tym kontekście prezentowany jest wciąż przez samych teologów i przedstawicieli organizacji kościelnych pogląd, że do przezwyciężenia pozostaje zaledwie kilka w praktyce dawno już przezwyciężonych przepisów kościelnego ustawodawstwa, które (mnożone również przez stronę katolicką) stoją na przeszkodzie tzw. wspólnej Eucharystii. Na takim tle na pytanie o stosunek między ekumenizmem a prawem kanonicznym przypada niewątpliwie wielkie znaczenie.
Po raz pierwszy w języku niemieckim mamy obszerne studium na ten temat. Praca została przyjęta jako rozprawa doktorska w 2002 r. na Wydziale Prawa Kanonicznego Papieskiego Uniwersytetu Krzyża Świętego w Rzymie. Wychodząc od sformułowanej przez Sobór Watykański II misji Kościoła ponownego przywrócenia jedności wśród chrześcijan, autor, obecnie sekretarz biskupa St. Poelten i referent ds. prawa kanonicznego, analizuje poszczególne przepisy kościelnego ustawodawstwa, zarówno ich teologiczną wykładnię, jak i oddziaływanie na praktykę ekumeniczną.
Chociaż KPK z 1983 r. wyraźnie o ekumenizmie mówi zaledwie w jednym jedynym punkcie, to dostarcza on jednak, obficie dalszych, właściwych dla tej kwestii punktów odniesienia. Przykładów na to dostarczają choćby owe przepisy, w których ustawodawca kościelny umożliwia sakramentalną wspólnotę katolików i niekatolików wyjątkowo, pod jasno określonymi warunkami, które na nowo potwierdził w swojej najnowszej encyklice Jan Paweł II.
To, co na pierwszy rzut oka odebrać można by było jako słabość książki, mianowicie stałą jednoznaczną katolicką perspektywę, z jaką zwraca się ona ku postulatowi ekumenizmu, okazuje się przy bliższej analizie jej siłą (mocną stroną). Podczas gdy słabym punktem wielu innych publikacji na temat ekumenizmu z rzekomo ponadwyznaniowej perspektywy jest brak inspiracji konkretnie przeżywaną wiarą, przedłożona tu praca wychodzi z perspektywy samoświadomości (samozrozumienia?) Kościoła katolickiego.
Prezentowane tu wyniki, jak wskazuje tekst umieszczony na okładce, są niekonwencjonalne; czy jednak wyznaczą one kierunki na przyszłość, jak o tym mówi się nieco przesadnie w tym samym miejscu, a co mogłoby być pożądane, pokaże dopiero naprawdę czas?

Strawa wprawdzie nielekka, ale szlachetna

Dla niekanonisty nie jest to łatwa lektura. Kto jednak zada sobie trud śledzenia jasno sprecyzowanych wywodów autora, ten zrozumie, że prawu kanonicznemu przypada ostatecznie w dialogu ekumenicznym jednoznacznie pozytywna i wspierająca rola, kładąca kres niejednemu, niedostatecznie jasnemu ekumenicznie działaniu nad bardzo spornymi podstawami i łącząca staranie o ponowne przywrócenie jedności wśród ochrzczonych z wiarą i dziełem zbawczym Kościoła - całkowicie w rozumieniu Jana Pawła II, który w swojej encyklice o ekumenizmie pisał: „Umiłowanie prawdy jest najgłębszym mianem autentycznego dążenia do pełnej komunii między chrześcijanami”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Technologia kontra wiara?

2025-12-09 11:49

Niedziela Ogólnopolska 50/2025, str. 3

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Jeśli dajesz pierwszeństwo własnym opiniom – albo np. twórcom nowych technologii – twoje serce i rozum podporządkują się twojemu wyborowi. Bożkiem stanie się internet, a „dekalogiem” – serwowane tam treści.

Młodość lubi się buntować wobec zastanego stanu rzeczy. Łudzi się nawet, że jej bunt to wyraz wolności, że rzucając światu rękawicę, dokonuje jakiegoś wyboru. Tymczasem nieświadoma i naiwna daje się wodzić za nos trendom, ulega wpływom i manipulacjom. Na popularnym YouTubie np. jest system subskrypcji, w którym to, co się podsuwa osobom regularnie odwiedzającym tę platformę, jest dokładnie zaplanowane, obliczone na wywołanie spodziewanej reakcji. W ten sposób nie tylko kreuje się modę na coś, ale też steruje się myśleniem, wyrabia poglądy, skłania do przyjmowania określonych postaw.
CZYTAJ DALEJ

Stan ks. Michała Olszewskiego uległ pogorszeniu

2025-12-08 07:22

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

Księża Sercanie

Ks. Michał Olszewski. Zdjęcie archiwalne

Ks. Michał Olszewski. Zdjęcie archiwalne

Adwokat doktor Krzysztof Wąsowski, pełnomocnik księdza Michała Olszewskiego informuje w serwisie X o aktualnym stanie zdrowia kapłana i prosi o modlitwę.

Mogę jedynie potwierdzić, że po ostatnich wydarzeniach "śledczych"
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: chcę być biskupem dla wszystkich

2025-12-10 12:48

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

Piotr Drzewiecki

Kard. Grzegorz Ryś żegna archidiecezję łódzką

Kard. Grzegorz Ryś żegna archidiecezję łódzką

Chcę być absolutnie dla wszystkich, ale życie pokaże, w jaki sposób to czynić - mówi w wywiadzie dla KAI kard. Grzegorz Ryś. Nowy metropolita krakowski 13 grudnia będzie dziękował za posługę w archidiecezji łódzkiej, a 20 grudnia dokona uroczystego ingresu do katedry św. Stanisława i św. Wacława na Wawelu.

O. Stanisław Tasiemski OP, KAI: Ksiądz Kardynał w Łodzi spędził 100 miesięcy. Z jakimi wrażeniami opuszcza Ksiądz Kardynał to miasto? Niekiedy słyszymy, że biskup poślubia diecezję. To pierwsza diecezja, w której Ksiądz Kardynał był ordynariuszem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję