Reklama

Agonia lecznictwa wyzwaniem dla KSLP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

... Jakże bardzo samarytański jest zawód lekarza czy pielęgniarki, czy inne podobne! Ze względu na ewangeliczną treść, jaka się w nim zawiera, skłonni jesteśmy myśleć bardziej o powołaniu nie tylko o zawodzie.
(JP II Salvifici doloris 29)

Papież w liście apostolskim odkrywającym sens ludzkiego cierpienia wyraża powszechne przeświadczenie, że ludzie ze sfery lecznictwa nie uprawiają zwyczajnych zawodów, ponieważ w ich rękach spoczywa zdrowie i życie doczesne tych, których dotknęło doświadczenie cierpienia w chorobie. Lekarzom, którym na co dzień przychodzi ocierać się o tajemnicę życia i śmierci, od prawie pięćdziesięciu lat dane jest żyć w nienormalnych warunkach. Przez dziesięciolecia byli zakładnikami totalitarnych systemów. Podobnie jak i inne grupy zawodowe, pozbawieni byli podmiotowości i możliwości samostanowienia, co stanowiło podłoże dla destrukcyjnego działania grzechu. Poprzeczka wymagań wobec lekarzy jest systematycznie ustawiana coraz wyżej. Podyplomowe wieloletnie kształcenie, choćby tylko poprzez zdobywanie stopni specjalizacyjnych, premiowane jest pracą w fatalnych warunkach, niskimi zarobkami i czasem pracy niespotykanym w innych grupach zawodowych, aprobowanym przez Kodeks Pracy słynnym już określeniem: „z wyjątkiem lekarzy”. Broniąc się przed pauperyzacją, pracują na dwóch, trzech etatach. Są przy tym pod ciągłym obstrzałem ocen, sądów, najczęściej środowisk mało kompetentnych, które na swoje usługi z łatwością pozyskują środki społecznego przekazu. Wobec faktu rosnącej agresji medialnej, coraz wyższych wymagań pacjentów znających coraz lepiej swoje prawa, wspomaganych przez wyspecjalizowane firmy prawnicze w sferze działań roszczeniowych, lekarze i pielęgniarki żyją w stałym stresie i dyskomforcie. Pracownicy lecznictwa nie są i nie będą aniołami, gdyż jak wszyscy inni ludzie, pomimo swego heroizmu osobistego i zawodowego, poddani są strukturze grzechu i nie zmieni tego pochopność ocen medialnych czy powierzchowność oceny prawnej.
Z danych Komisji Etyki Naczelnej Rady Lekarskiej wynika, że świadomość etyczna lekarzy w Polsce i zaangażowanie w wykonywanie zawodu jest i tak o wiele wyższe niż w niektórych krajach wysoko rozwiniętych. Proporcje między lekarzami autentycznymi i tymi tylko „z imienia” i tak są lepsze niż w krajach, które nie przeżyły tak trudnych czasów jak Polska. Są kraje, jak chociażby Holandia, gdzie normalnością jest przyjęcie i wykonanie zlecenia eutanazyjnego. Z kolei lekarze amerykańscy nie udzielają pomocy w nagłych wypadkach drogowych w obawie przed procesami o odszkodowania. Natomiast w polskich realiach opieka medyczna jest zakładnikiem w rękach polityków, którzy przeprowadzają reformy, później reformują reformy, a w konsekwencji nie wypracowują jednolitej i rozsądnej strategii podejścia do tak kluczowego problemu społecznego. Do „starej biedy” doszła jeszcze „nowa” - urynkowienie medycyny. Powszechne stało się określenie „usługa medyczna”, którą można kupić. Odgórnie ustalono limity „na chorego”, całkowicie zresztą niewystarczające i paraliżujące proces leczenia. Nie mówi się o lecznictwie, ale o rynku usług medycznych. Jako że język kształtuje myślenie i mentalność, zanika świadomość, że leczenie to posługa. Utwierdza się przekonanie, że o wszystkim decydują pieniądze. Pieniądz staje się istotą i rdzeniem lecznictwa i miarą jego efektywności.
Patologia polskiej medycyny jest wyzwaniem także dla Kościoła, w tym także dla laikatu czynnie zaangażowanego w jego działalność. Zawsze opieka nad chorym była uznawana za ważny obowiązek religijny każdego wierzącego, za posługę, która zamyka lub otwiera drogę do nieba. Zobaczyć w chorym Chrystusa to postulat sformułowany już przez samego Mistrza. Opieka nad chorym była ważnym dziełem miłosierdzia inspirowanym przez Kościół chociażby poprzez powstawanie zakonów, które w swoim charyzmacie miały posługę niesienia ulgi w cierpieniu. W ciągu wieków zakładano szpitale, gdzie doskonalono sztukę medyczną. Rozwój pewnych dziedzin medycyny wiąże się z posługą zakonów szpitalnych. Pielęgniarstwo ukształtowało się jako odrębna dziedzina dzięki kamilianom, zaś początki psychiatrii wiążą się z posługą zakonu bonifratrów. Jest rzeczą zastanawiającą, że te właśnie zgromadzenia zostały wyrugowane przez władze ze swoich dziedzin działania. Ważną dziedziną posługi Kościoła są hospicja prowadzone przez zakony, Caritas, diecezje i stowarzyszenia katolików świeckich. Jest już ich w Polsce ponad 100. Tajemnicą powodzenia placówek i szpitali prowadzonych przez podmioty kościelne jest wizja człowieka jako całości cielesno-duchowej. Sama obecność zakonnicy przy chorym przypomina, że istnieje inny świat i jakże wspanialszy od tego, który nieuchronnie przemija. Choroby duchowe bywają niejednokrotnie dotkliwsze od fizycznych. Nieraz wystarczy rozmowa osoby konsekrowanej przy łożu boleści, a okres czasowej lub terminalnej hospitalizacji kończy się po wielu latach pojednaniem z Bogiem. Kaplice szpitalne, których w Polsce jest ponad 1500 na 2000 placówek leczniczych, są miejscem sprzyjającym głębszemu spojrzeniu na życie, szukania jego sensu i zrozumieniu sensu cierpienia. Szpitale związane z Kościołem przyczyniają się do humanizacji medycyny. Lekarze, po jedynie 30 godzinach zajęć z etyki w okresie studiów, koncentrują się w pracy na podnoszeniu kwalifikacji i walce o materialny byt. Sprawy duchowe schodzą na dalszy plan. W tej sytuacji zadaniem Kościoła jest niesienie pomocy lekarzom, którym przyszło pracować w czasie niszczonego przez struktury administracyjno-polityczne etosu zawodowego i przywrócenie etyki zawodowej, która jest ponadkonfesyjna. Nie tylko przysięga Hipokratesa, ale i Dekalog są fundamentem etyki lekarskiej. Płaszczyzną porozumienia medyków, niezależnie od ich światopoglądów, winno być dobro pacjenta godność człowieka i godność zawodu lekarskiego. Odbudowa etosu lekarskiego nie jest jedynym zadaniem, jakie ma do spełnienia Kościół wobec środowisk medycznych. Z tą misją wiążą się pamiętne słowa Jana Pawła II wypowiedziane w 1997 r. w Krakowie „Niewiele jest rzeczy równie ważnych w życiu człowieka i społeczeństwa, jak posługa myślenia. Posługa myślenia, o której mówię, to w swej istocie nic innego jak służba prawdzie w wymiarze społecznym. Każdy intelektualista, bez względu na przekonania, jest powołany do tego, by kierując się wzniosłym i trudnym ideałem spełniał funkcję sumienia krytycznego wobec wszystkiego, co człowieczeństwu zagraża lub go pomniejsza...” (JP II, Kraków, 8 czerwca). W przypadku medyków owa „posługa myślenia” byłaby filozoficzną i teologiczną podbudową ich działalności zawodowej oraz źródłem odpowiedzi na pytanie o cel i sens niesionej posługi. Przybliżenie nauki papieskiej kierowanej ku środowiskom medycznym to wyzwanie, przed którym stanęli ludzie Kościoła. Encyklika Jana Pawła II Evangelium vitae, poświęcona świętości życia ludzkiego od początku do naturalnej śmierci, czy Fides et ratio, która wskazuje na potrzebę odnowienia przymierza wiary i rozumu, są drogocennymi drogowskazami nie tylko dla każdego naukowca, ale wytyczają szlaki dla osobistej formacji każdego członka społeczności lekarskiej. Dotarcie do środowisk medycznych z wielkim dorobkiem intelektualnym Jana Pawła II nie jest łatwe. Przed takim wyzwaniem stanęło Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Polskich, liczące ok. 2 tys. członków na ok. 170 tys. medyków w całej Polsce. Każdy z jego 17 oddziałów organizuje sesje naukowe, dni skupienia oraz rekolekcje zamknięte, które przybliżają myśl Jana Pawła II i z pewnością humanizują spojrzenie na wiele zagadnień związanych z medycyną. Przed środowiskiem medyków rodzą się nowe wyzwania i problemy. Dla ich rozwiązania nie wystarczy tylko ustawicznie pogłębianie współczesnej wiedzy medycznej, ale i formacja duchowości. Dlatego też w imieniu Zarządu KSLP Diecezji Legnickiej zapraszam lekarzy diecezji legnickiej i archidiecezji wrocławskiej do Sanktuarium Maryjnego w Krzeszowie w niedzielę 14 września. O godz. 11.00 poprzez uczestnictwo w Eucharystii wypraszać będziemy dary Bożej łaski, nie tylko dla medyków, ale i dla bliźnich, którzy doświadczając cierpienia, pozbawiani są systematycznie opieki medycznej na poziomie adekwatnym do światowych osiągnięć współczesnej medycyny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawo człowieka do uzewnętrzniania swojej religii

2024-05-16 15:04

[ TEMATY ]

prawa człowieka

Ks. prof. dr hab. Mirosław Sitarz

Monika Książek/Niedziela

W związku z doniesieniami medialnymi, zgodnie z którymi Pan Rafał Trzaskowski Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy zakazał urzędnikom eksponowania symboli religijnych związanych z określoną religią czy wyznaniem w przestrzeni, np. na ścianach, na biurkach, należy przypomnieć o podstawowym prawie każdego człowieka, które posiada dlatego, że jest człowiekiem, bez względu na to czy jest ochrzczony czy nie.

Wierzący czy niewierzący. Prawo to, bez względu na wyznanie gwarantuje każdemu człowiekowi najwyższy rangą akt normatywny jakim jest obowiązująca Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą Ustrojodawca w art. 25 ust. 2 stanowi: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym”.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Rzymie - Świątek awansowała do finału

2024-05-16 18:27

[ TEMATY ]

Rzym

Iga Świątek

Turniej WTA

PAP/ALESSANDRO DI MEO

Ida Świątek

Ida Świątek

Iga Świątek awansowała do finału turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Rzymie. Liderka światowego rankingu tenisistek w półfinale wygrała z rozstawioną z "trójką" Amerykanką Coco Gauff 6:4, 6:3.

Była to dziesiąta wygrana Polki w jedenastym meczu przeciw Gauff. Pojedynek trwał godzinę i 48 minut.

CZYTAJ DALEJ

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję