Reklama

Blask Maryi w piśmiennictwie polskim do połowy XIX wieku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Matka Boża towarzyszy nam od 2003 lat. To do Niej klęcząc zwracamy się w codziennej modlitwie:

Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą.
Błogosławionaś Ty między niewiastami (...).

Modląc się powierzamy Jej całe nasze życie, wiedząc że będziemy wysłuchani, przez to stajemy się bogatsi duchowo i pewniejsi siebie. Ileż razy będąc w życiowych tarapatach wołaliśmy: "Matko Boża, pomóż nam". Tak samo do Niej zwracali się nasi przodkowie zaznając smaku niebezpieczeństwa, choroby czy cierpienia, dlatego też do dziś tu i ówdzie spotkać można kapliczkę z Jej wizerunkiem. Także w słowie poetyckim na przestrzeni wieków proszono, powierzano i dziękowano Matce Najświętszej.
Już w najstarszej Księdze Świętej - Biblii występuje postać Niepokalanej: "A z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak: Gdy matka jego, Maria, została poślubiona Józefowi, okazało się, że, zanim się zeszli, była brzemienna z Ducha Świętego" (Mt 1, 18).
Również Jej postać zauważamy, gdy Jezus rodził się w Betlejem za króla Heroda, "oto mędrcy ze Wschodu przybyli (...) I wszedłszy do domu, ujrzeli dziecię z Marią, matką jego, i upadłszy, oddali mu pokłon (...)" (Mt 2, 1-11).
Nie zostawia także syna swego na krzyżu: "A stały pod krzyżem Jezusa matka jego i siostra matki jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena" (J 19, 25)
Bez księgi tej nie można byłoby zrozumieć kultury i literatury polskiej, księgi która w dużej części oddziałuje na piśmiennictwo polskie.
Spośród najstarszych zabytków pisanych przejawia się motyw maryjny w kazaniach, misteriach i pieśniach. Tę ostatnią stanowi Bogurodzica - najstarsza pieśń religijna, wyraźnie związana z Pismem Świętym. Poszczególne jej zwrotki kierowane są do Maryi:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bogurodzica, Dziewica,
Bogiem sławiena Maryja,
U Twego Syna, Gospodzina,
Matko zwolena, Maryja,
Zyszczy nam, spuści nam,
Kyrie - elejson.
Twego dziela Krzciciela, Bożycze,
Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy,
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt,
Kyrie - elejson!

Dwa wieki później była śpiewana pod Grunwaldem jako hymn tuż przed bitwą z Krzyżakami.
W piękno Maryjnych słów opiewa także drugi utwór średniowieczny, Lament świętokrzyski, występujący też pod nazwą Żal Najświętszej Marii Panny pod krzyżem, który podobnie jak Bogurodzica sięga do motywów maryjnych, ukazując dramat Maryi Panny po stracie syna:

Reklama

Posłuchajcie, bracia miła! (...)
Usłyszycie moj zamątek,
Jen mi się stał w wielki piątek (...)
Jednegociem syna miała
I tegociem ożelała.
Zamęt ciężki dostał się mnie, ubogiej żenie,
Widząc rozkrwawione me miłe narodzenie,
Ciężka moja chwila, krwawa godzina,
Widząc niewiernego żydowina,
Że on bije, męczy mego miłego syna.
Synku miły i wybrany,
Rozdziel z matką swoją rany.

Z tego okresu pochodzi również nieznacznie odbiegający od dwóch poprzednich arcydzieł, wiersz Słoty Przecława, O zachowaniu się przy stole. Autor podejmuje trudne wyzwanie, a mianowicie pragnie przenieść na ziemie słowiańskie zwyczaje zachodnioeuropejskie, jak również zwraca uwagę, że kobiecie należy się szacunek, nawiązując do Matki Boskiej.
W następnych latach spośród wielu piszących w języku łacińskim, wyłania się postać Jana Kochanowskiego. Wnet za nim z ojczystą mową wysuwa się Mikołaj Sęp-Sarzyński. On to w sonecie Do Najświętszej Panny, a także w Godzinkach, oddaje hołd Maryi. Za to w postaci nabożeństwa zwraca się do Matki Bożej Klemens Janicki w Elegii do Najświętszej Marii Panny, padłszy ofiarą epidemii febry podczas pobytu w Padwie:

Kiedy mi wnętrze gorączka wypala,
A mróz lodowy po kościach mi wieje.
Bolesna febra i ból nieustanny (...)
Wspomożycielko w cierpieniach człowieka,
O Matko Boża - zlituj się nade mną!
Spuść dobre oko, patrz w jakiej pokorze
Błaga Cię sługa w swych cierpień godzinie.

W podobnej scenerii powstał XVII-wieczny poemat ks. Walentego Odymalskiego, Oblężenie Jasnej Góry Częstochowskiej. Pieśni Dwanaście. W utworze tym ludzkość dziesiątkuje nie epidemia, a armia szwedzka, więc autor tym oto poematem prosi Maryję o pomoc:

Ty, któraś polską królową została
I na tej Górze pałac zbudowała,
Panno, wspomoż mię (...)
Ty mi przypomnij, siedząc w majestacie (...)
Jako Lucyfer ruszał od północy
Na ten Twój zamek wszytkiej swojej mocy
Jak go chciał zburzyć, zniszczyć i splądrować,
Z gruntu znieść i cześć Twą, Panno, zwojować.

Również w drugim swoim dziele, Ochronie Klasztoru, ks. Odymalski Pannę Świętą nazywa Królową Niebios, która jako postać widzialna, pomaga obrońcom:

Ale i Panna pokazać to chciała
Szwedom, jak Swoich w Swej opiece miała (...)
Z nieba albowiem pod ten czas zstąpiła
Na mury, które wkoło obchodziła (...)
Dała się widzieć: raz na miejscu stała,
Drugie raz ręką baszty podpierała
A gdzie najbardziej strzelano z armaty,
Tam zasłaniała ściany krajem szaty.

Poezja polska okresu romantyzmu została wzbogacona w liczne sonety i ballady, które zapoczątkował Adam Mickiewicz. W jego twórczości nie zabrakło motywu maryjnego także w głównych dziełach. Do tych ostatnich zalicza się Dziady cz. III i epopeję Pan Tadeusz, w której wielokrotnie przebija postać Niepokalanej:

Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem! (...)

Dalej pisał

(...) w mieście Częstochowie
Kędy jest obraz tylu cudami wsławiony
Bogarodzicy Panny, Królowej Korony
Polskiej; zowią ją dotąd i Księżną Litewską!
Koronęć jeszcze dotąd piastuje królewską.(...),
w dalszych stronicach notował:
Już wschodził uroczysty dzień
Najświętszej Panny Kwietnej;
pogoda była prześliczna, czas ranny (...)
Wieśniaczki dziś na ołtarz Matki Zbawiciela
Niosą pierwszy dar wiosny, świeże snopki ziela;

Często w swoich dziełach Wieszcz narodowy zaznacza cudotwórcze działanie obrazu Najświętszej Panny - na Jasnej Górze, na Litwie - Panny Ostrobramskiej, zaś w Nowogródku: Zamkowej, Żyrowickiej i Boruńskiej.
Tak jak Mickiewicz, los emigranta dzielił i Juliusz Słowacki. Żyjąc z dala od ojczyzny zrodził Hymn w formie modlitwy, opierając się na średniowiecznej Bogurodzicy:

Bogarodzico! Dziewico!
Słuchaj nas, Matko Boża, (...)
Wolności błyszczy zorza,
Wolności bije dzwon (...)
Wolnego ludu śpiew
Zanieś przed Boga tron (...)

W ten sposób twórca chciał podkreślić ciągłość historyczną dziejów naszego narodu, przerwanego zaborami. Poza tym Słowacki przybliża nam postać Najświętszej Panny w: Księdzu Marku, Pieśni Konfederatów, Złotej czaszce.
W tym czasie piękne hymny i modlitwy poświęcone Matce Bożej zrodzili: Zygmunt Krasiński, Cyprian Kamil Norwid. Ten ostatni postać Królowej Niebios pokazał m.in. w: Modlitwie, Litanii do Najświętszej Panny Maryi i Psalmie w Hebronie.
Na trzech wyżej wspomnianych wieszczach, wzorowali się w okresie późniejszym inni polscy poeci.
Powyższy przegląd rodzimej poezji pokazuje, jak wielkie znaczenie w życiu narodu polskiego na przestrzeni wieków odgrywała i odgrywa: wiara, religia, modlitwa. Jak wielkie znaczenie ma postać Matki Bożej. To Jej czci bronią zwykli ludzie, a i Ona sama gdy potrzeba, nie pozostaje bierna, otaczając Swym płaszczem bezradne istoty.

Opracowano na podstawie:
Barbara Drabarek, Jacek Falkowski, Izabella Rowińska, Słownik motywów literackich, Warszawa 1998; Tomasz Jodełka, Polska poezja maryjna, Niepokalanów 1949; Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1984; Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku, Warszawa 1995.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Złoty Krzyż Zasługi dla włoskiej dziennikarki i kierownika sekcji polskiej Vatican News

2024-05-03 13:58

[ TEMATY ]

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

złoty Krzyż Zasługi

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Ze wzruszeniem przyjąłem wraz z Manuelą Tulli, dziennikarką ANSA, odznaczenie Pana Prezydenta RP za upowszechnianie wiedzy o Polakach ratujących Żydów na arenie międzynarodowej – tak decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o przyznaniu odznaczenia skomentował ks. Paweł Rytel-Andrianik kierujący polską sekcją mediów watykańskich. Uroczystość odbyła się w czwartek 2 maja wieczorem w Ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej.

Manuela Tulli i ks. Paweł Rytel-Andrianik są autorami książki o rodzinie Ulmów „Zabili nawet dzieci” opublikowanej po włosku i angielsku. Wersje polska, hiszpańska, portugalska i chińska są w przygotowaniu. Pozycja spotkała się z uznaniem odbiorców w różnych krajach. Jest ona wspólnym spojrzeniem Włoszki i Polaka na historię rodziny Ulmów w kontekście historycznym. Powstała i została wydana we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Ludzie o wielkim sercu

2024-05-04 15:21

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Z okazji wspomnienia św. Floriana w Sandomierzu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Strażaka.

Obchody rozpoczęła Mszy św. w bazylice katedralnej, której przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrował ks. kan. Stanisław Chmielewski, diecezjalny duszpasterz strażaków oraz strażaccy kapelani. We wspólnej modlitwie uczestniczyli samorządowcy na czele panem Marcinem Piwnikiem, starostą sandomierskim, komendantem powiatowym straży pożarnej bryg. Piotrem Krytusem, komendantem powiatowym policji insp. Ryszardem Komańskim oraz strażacy wraz z rodzinami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję