Reklama

Koniec portu w Świnoujściu?

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przeciągnie się w czasie, bo międzynarodowe umowy zostały zerwane. Wszystkie pozwolenia będą musiały być wznowione, a więc inwestycja stoi pod znakiem zapytania.

Niedziela Ogólnopolska 46/2025, str. 34

pl.wikipedia.org

Port morski Świnoujście – falochrony portowe

Port morski
Świnoujście –
falochrony
portowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ministerstwo uspokaja, że port kontenerowy powstanie i będzie jeszcze większy, niż pierwotnie zakładano. Eksperci jednak są sceptyczni i wskazują, że zmiana koncepcji będzie wymagała setek zgód środowiskowych, konsultacji społecznych i innych pozwoleń. O ile port w ogóle będzie budowany, to termin zakończania prac może się przeciągnąć o wiele lat, a nawet ponad dekadę. – Wszyscy mieszkańcy Świnoujścia są zaskoczeni tym melodramatem, który dzieje się na naszych oczach. Ktoś kogoś rzucił i ktoś został porzucony. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stracił bowiem partnera do realizacji tej inwestycji – stwierdziła Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia.

Mrzonka o inwestycji

Informacja o utracie belgijsko-katarskiego partnera wstrząsnęła branżą portową. Nie będzie bowiem umowy z konsorcjum DEME i QTerminals na budowę i eksploatację głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Kontrakt miał być podpisany do końca października, a teraz strony się rozchodzą. – Przecież ten projekt był przez prawie 2 lata kontynuowany przez ekipę Donalda Tuska, a teraz z dnia na dzień całość została wyrzucona do kosza. Nowa koncepcja budowy jeszcze większego portu to po prostu stary sposób na przeszacowanie inwestycji, tak by całkowicie jej zaniechać – wyjaśnił Marek Gróbarczyk, były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po 2 latach rządów wiceminister Arkadiusz Marchewka z Koalicji Obywatelskiej zorientował się, że poprzednia koncepcja była wadliwa, a jej realizacja – opóźniona. Dlatego też rząd wyszedł z nową i jeszcze bardziej kosztowną koncepcją budowy terminala. Krytycy twierdzą, że nowa koncepcja jest wielką mrzonką, która jest niewykonalna z kilku prostych powodów. – Nasz projekt przeszedł uzgodnienia transgraniczne, społeczne, ma pozwolenia środowiskowe i był partner, który miał budować portowe nabrzeże na własny koszt. Niemcy od początku chcieli zablokować tę inwestycję i teraz rękami ludzi Donalda Tuska skutecznie im się to udaje – podkreślił Gróbarczyk.

Jeszcze na początku roku wszystko szło zgodnie z planem. Przedłużono termin podpisania ostatecznej umowy do końca października 2025 r. W umowie przedwstępnej przewidziano „bezbolesne rozstanie” w razie niespełnienia warunków dotyczących daty granicznej i tak właśnie się stało. Teraz inwestycja ma być pokryta ze środków własnych, których coraz bardziej brakuje w polskim budżecie. – A przecież znów będzie trzeba zlecać kosztowne badania środowiskowe, uzyskiwać pozwolenia i prowadzić konsultacje. To będzie trwało kolejne lata i będzie kosztować kolejne miliony złotych – powiedziała w Radiu Szczecin prezydent Świnoujścia.

50 mld zł straty

Według zapowiedzi wiceministra Arkadiusza Marchewki, w 2029 r. terminal ma być gotowy. Nowe zasady budowy rodzą ogromne ryzyko, bo całość przygotowań i finansowania port bierze na siebie, zanim pojawi się partner operatorski gwarantujący przeładunki i opłaty.

Głębokowodny terminal w Świnoujściu pozwoliłby na przyjmowanie oceanicznych międzykontynentalnych kontenerowców bezpośrednio w polskim porcie. Miałby też znaczenie militarne, bo leży przy naszej zachodniej granicy, a Gdańsk i Gdynia znajdują się w strefie bezpośredniego rażenia z obwodu królewieckiego. Świnoujście dałoby więc Polsce niezależność strategiczną, a także stałoby się konkurencją dla niemieckich portów, bo opłaty, podatki i cła zasilałyby budżet naszego kraju. Port, według koncepcji przygotowanej przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, miał przynosić dochody 10 mld zł do budżetu rocznie. Przesunięcie zakończenia inwestycji o 5 lat, bo tyle trwają prace nad nowymi pozwoleniami, daje więc stratę ok. 50 mld zł. Do tej sumy należy dodać wielomilionowe koszty nowych badań, projektów i pozwoleń.

2025-11-10 13:58

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół po zamachu w Sydney: to musi się skończyć

2025-12-15 13:40

[ TEMATY ]

zamach terrorystyczny

PAP/EPA/BIANCA DE MARCHI

Zamach terrorystyczny podczas żydowskich obchodów Chanuki na plaży Bondi wstrząsnął Australią. Zginęło 16 osób, dziesiątki zostały ranne. Australijscy biskupi Kościoła katolickiego jednoznacznie potępili przemoc i antysemityzm, wzywając do solidarności i modlitwy.

Karol Darmoros
CZYTAJ DALEJ

Ćwierć wieku temu powstał kościół w Szklarce Radnickiej

2025-12-15 17:00

[ TEMATY ]

jubileusz

Szklarka Radnicka

Kościół filialny

Wojciech Bujak

Podczas jubileuszu biskup poświęcił pamiątkową tablicę

Podczas jubileuszu biskup poświęcił pamiątkową tablicę

Ćwierć wieku temu powstał kościół filialny w Szklarce Radnickiej, która należy do parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Radnicy. Jubileusz świętowano 12 grudnia podczas Mszy św pod przewodnictwem pasterza diecezji bp. Tadeusza Lityńskiego.

Jubileusz kościoła filialnego w Szklarce Radnickiej był okazją do dziękczynienia zarówno za ludzi, którzy ćwierć wieku temu podjęli trud jego budowy, jak i za tych, którzy przez ostatnie 25 lat troszczyli się o tę świątynię i za tych, którzy robią to także dziś – duszpasterzy parafii i świeckich. - To budowla sakralna wzniesiona nie przed wiekami na chwałę Bożą, ale w ostatnich latach jako miejsce spotkania i wsłuchiwania się w głos Boga, ale także miejsce przemiany ludzkiego serca. Chcemy podziękować naszą modlitwą za tych, którzy podjęli odważną decyzję o budowie kościoła, za tych, którzy przez 25 lat troszczyli się o nią i troszczą się także dzisiaj, że jej wygląd zewnętrzny i wnętrze są imponujące – zauważył w homilii bp Lityński. - Ta świątynia, ale też gromadząca się tutaj wspólnota ma swoją patronkę Matkę Kościoła – przypomniał pasterz diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Ponad 370 ton żywności zebrał Caritas Polska podczas zbiórki „Tak. Pomagam!”

Ponad 370 ton żywności udało się zebrać podczas 27. ogólnopolskiej zbiórki żywności „Tak. Pomagam!”, która odbyła się 5 i 6 grudnia 2025 r. w ponad dwóch tysiącach sklepów w kraju – poinformował Caritas Polska.

Zgodnie z tradycją z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia Caritas Polska we współpracy z oddziałami diecezjalnymi zorganizował w supermarketach, sieciach handlowych i w sklepach osiedlowych w całym kraju zbiórkę żywności pod hasłem „Tak. Pomagam!”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję