Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Dobry depozyt

Niedziela Ogólnopolska 40/2025, str. 21

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Drugi List do Tymoteusza to ostatni list św. Pawła Apostoła do jego umiłowanego ucznia, napisany w rzymskim więzieniu między 64 a 67 r., na krótko przed śmiercią Pawła. Zawiera on ojcowską zachętę i wezwanie do zachowania wierności Ewangelii i krzewienia Bożej nauki także w obliczu prześladowań i sprzeciwu. Wytrwałość w cierpieniach, stałość w wierze i bezwarunkowe oddanie się misji głoszenia – to fundamenty przekazu Pawła skierowanego do Tymoteusza.

Już w pierwszych słowach Paweł zachęca swojego ucznia do odnowienia duchowego daru. Podkreśla w ten sposób znaczenie czynnej wiary jako niezbędnego elementu ożywiającego charyzmat. Życie duchowe oraz gotowość do podjęcia misji mogą się rozwijać jedynie w kontekście żywej wiary. Apostoł definiuje precyzyjnie naturę daru Bożego: jest to charyzmat mocy, miłości i trzeźwego myślenia. Wyzwala on człowieka z lęku, ponieważ Duch Boży obdarowuje wierzących odwagą oraz gotowością do niezłomnej służby. Dzięki temu misja głoszenia Ewangelii może się rozwijać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Paweł zachęca Tymoteusza, aby nie wstydził się Ewangelii, i podkreśla wagę wiernego świadectwa mimo prześladowań. Wytrwałość w pokonywaniu przeciwności stanowi wezwanie do konkretnego wcielenia w życie przyjętego powołania. Wysuwa ono na pierwszy plan cenę opowiedzenia się za Ewangelią. Za wezwaniem tym kryje się jednocześnie zapewnienie, że ludzka wytrwałość nie pozostaje bez odpowiedzi – towarzyszy jej Boża moc. Apostoł napomina Tymoteusza, aby pozostał wierny otrzymanym naukom. Podkreślają one bowiem jedność apostolskiej nauki, która streszcza się w wezwaniu do niezachwianej wiary oraz niestrudzonej miłości.

Wyrażenie „dobry depozyt” odnosi się przede wszystkim do przekazanego przez Pawła i Apostołów ewangelicznego przesłania – Bożej prawdy o Jezusie Chrystusie i darowanym człowiekowi przez Niego zbawieniu. Oznacza on Boskie objawienie, fundamenty wiary, które należy wiernie zachować. Zadaniem Tymoteusza jest nie tylko trzymanie się Ewangelii, ale także aktywne jej strzeżenie i ochrona przed wypaczeniami. Zaniedbanie odpowiedzialności za strzeżenie nienaruszalności depozytu grozi rozbiciem jedności wspólnoty wiary. Apostoł podkreśla, że depozyt wiary ma być strzeżony „z pomocą Ducha Świętego”, i wskazuje na Boże towarzyszenie w trudzie zachowywania nienaruszalności prawdy o zbawieniu. Ów trud nie jest wyłącznie ludzkim wysiłkiem – staje się możliwy dzięki wsparciu Ducha Świętego. W kontekście eschatologicznym depozyt odnosi się do ostatecznych prawd zbawienia, które wypełnią się w doskonałym planie Bożym. Boże obietnice strzeżone dzięki wierze, opartej na niezachwianej ufności, znajdą swoją ostateczną realizację. Zachęta do strzeżenia dobrego depozytu łączy zatem ewangelizacyjny charakter otrzymanej wiary z eschatologiczną ufnością, że dotrzemy do celu, którego gwarantem jest sam Bóg. Autentyczna misja domaga się wierności Ewangelii, a Ewangelia może pozostać żywa, jeżeli stanie się niezawodnym źródłem nadziei.

2025-09-30 11:27

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Namaszczenie

2025-11-18 13:36

Niedziela Ogólnopolska 47/2025, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

commons.wikimedia.org

Biblia wielokrotnie mówi o namaszczeniu osób lub rzeczy, którym jest rytualne polanie głowy albo ciała aromatycznym olejkiem w celu uzewnętrznienia momentu wybrania i otrzymania jakiejś łaski.

Biblia wielokrotnie mówi o namaszczeniu osób lub rzeczy, którym jest rytualne polanie głowy albo ciała aromatycznym olejkiem w celu uzewnętrznienia momentu wybrania i otrzymania jakiejś łaski. Na starożytnym Bliskim Wschodzie namaszczenie wonnym olejkiem kojarzyło się z luksusem lub radością, która miała wyrażać świętowanie (stąd np. żałobnicy powstrzymywali się od namaszczenia ciała na znak przeżywanego smutku). A skąd ta radość? Otóż namaszczenie miało zwracać uwagę na trzy rzeczywistości. Po pierwsze – było znakiem wyboru. Widać to bardzo wyraźnie w historii Dawida, którego Samuel namaścił na króla izraelskiego, mimo że tę funkcję sprawował jeszcze Saul. Samuel namaścił najmłodszego z braci, bo wybrał go Bóg, choć być może pozostali bracia lepiej się do tego nadawali. Po drugie – namaszczenie wskazywało na przeznaczenie kogoś lub czegoś na świętą służbę, co wiązało się z uświęceniem. Uczynił tak np. Jakub, gdy namaścił kamień na znak Bożej obecności w Betel. Aaron został namaszczony na arcykapłana, by sprawował święty kult w Przybytku, który zresztą też został namaszczony wraz z wyposażeniem. Namaszczani byli także królowie izraelscy, gdyż to oni mieli strzec właściwej relacji między narodem wybranym a Bogiem. W tym sensie król stawał się „Bożym pomazańcem”, co przetrwało do czasów późnego średniowiecza (obecny król Wielkiej Brytanii Karol III także był namaszczany podczas koronacji). To przeznaczenie na własność Bogu wiązało się z wyznaczeniem do wykonania jakiegoś zadania, dlatego namaszczenie symbolizowało nadanie władzy, co widzimy w momencie wstępowania na tron króla Salomona. Po trzecie – namaszczenie uzdalniało, dawało moc, by powierzone zadanie dobrze wykonać. Jest to widoczne w posłudze proroków, którzy swoje powołanie traktowali jako duchowe namaszczenie. Wskazuje na to fragment z Księgi Izajasza: „Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił. Posłał mnie, abym głosił dobrą nowinę” (61, 1). Bez Bożej pomocy wykonanie powierzonego zadania byłoby trudne lub nawet niemożliwe, a zatem namaszczenie jest także znakiem Bożego wsparcia i Jego łaski. Tak był postrzegany przyszły Mesjasz – jako namaszczony Król i Kapłan, który będzie panował w czasach ostatecznych. Same terminy: Mesjasz (hebr. masziach) i Chrystus (gr. Christos) oznaczają właśnie „namaszczony”.
CZYTAJ DALEJ

"Bez wiary życie jest koszmarem"

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 11-15.

Czwartek, 11 grudnia. Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Damazego I, papieża.
CZYTAJ DALEJ

Z kroniki Jasnej Góry

2025-12-11 16:47

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża Częstochowska

Pius XI

Karol Porwich/Niedziela

Z kroniki - 11 XII 1924 r.

11 XII 1924 r. delegacja polska wręczyła Piusowi XI (Achilles Ratti) wizerunek #MatkaBoża Jasnogórskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję