Fryderyk Ozanam urodził się w Mediolanie, gdzie w burzliwych czasach napoleońskich osiedlili się jego rodzice. W spokojniejszej dobie Kongresu Wiedeńskiego Ozanamowie wrócili do rodzinnego Lyonu, gdzie Fryderyk rozpoczął naukę w tamtejszym kolegium. Czas edukacji był dla młodego Fryderyka okresem kryzysu wiary, który został wywołany przez filozoficzne nowinki epoki. Przezwyciężył kryzys dzięki duchowemu i intelektualnemu wsparciu ks. Noirota. Kontynuował studia w Paryżu. Był zaskoczony i zdegustowany powszechnym ateizmem i antyklerykalizmem stolicy Francji. Znalazł przyjaciół, z którymi pogłębiał swoją więź z Chrystusem i Kościołem. Wtedy też zetknęli się oni z sytuacją ludzi ubogich, którym postanowili pomagać. Poznając paryskie dzielnice nędzy, Fryderyk zrozumiał, że aby przemieniać społeczeństwo, należy działalność charytatywną połączyć z głęboką formacją religijną. Efektem tej refleksji było założenie stowarzyszenia katolików świeckich, które nazwał Konferencjami św. Wincentego a Paulo. Stowarzyszenie dynamicznie się rozwijało, szybko zyskując wielu członków. Była to pierwsza organizacja charytatywna założona przez świeckich i przez nich prowadzona. Równolegle z działalnością społeczną Fryderyk prowadził aktywność naukową, wykładał prawo handlowe na uniwersytecie, a później literaturę. Był dobrym mężem i troskliwym ojcem. W każdej ze swoich życiowych ról był wierny prawdzie, którą jest Jezus.
Bł. Fryderyk Ozanam, ur. 23 kwietnia 1813 r. zm. 8 września 1853 r.
Kard. Pierbattista Pizzaballa, łaciński patriarcha Jerozolimy, przy pięknej słonecznej pogodzie i w atmosferze radości został uroczyście wprowadzony do sanktuarium Narodzenia Pana Jezusa w Betlejem. Tegoroczne betlejemskie celebracje Bożego Narodzenia są wyjątkowo entuzjastyczne z powodu zakończenia wojny w Gazie i obchodów Roku Świętego.
Po dwóch latach na plac Żłobka w Betlejem wróciły świąteczne dekoracje, znak chrześcijańskich celebracji jubileuszowego Bożego Narodzenia i nadziei na czas pokoju. Obecni pielgrzymi oraz lokalni chrześcijanie powitali z entuzjazmem arcypasterza katolickiej wspólnoty Ziemi Świętej.
Izajasz kieruje słowo do ziem dotkniętych hańbą i przemocą. W tle stoją północne krainy Zabulona i Neftalego, pierwsze wystawione na cios Asyrii. Perykopa nazywa je „Galileą pogan”, bo były pograniczem, gdzie mieszały się ludy i wpływy. Właśnie tam ma zabłysnąć światło. Hebrajskie ʾôr (’or) oznacza jasność, która nie tylko rozprasza mrok, ale ujawnia drogę. Ciemność w prorokach bywa konkretna: lęk, ucisk, poczucie, że przyszłość została zabrana. Dlatego obrazy jarzma, kija i rózgi mówią o codziennym ciężarze, jaki kładzie na człowieku władza przemocy.
Czym była pełnia czasu, w której urodził się Jezus? Czy powtórne przyjście Chrystusa, czyli paruzja, również odbędzie się w jakiejś „pełni”? Ojcowie Kościoła mówili aż o czterech przyjściach Boga - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Józef Naumowicz, patrolog, autor znanych książek o Bożym Narodzeniu.
Czym są wspomniane cztery przyjścia Boga? Ks. prof. Naumowicz wyjaśnia: pierwsze to obecność Boga w świecie od momentu stworzenia. Drugie to wydarzenia w Betlejem, kiedy pojawił się On na świecie jako bezradne, bezbronne dziecko. Czwarte przyjście to paruzja, gdy Chrystus objawi się w pełni i chwale, gdy jasno zobaczymy, czym jest Boża obecność. Między drugim a czwartym przyjściem jest jednak „medius adventus”, czyli „przychodzenie środkowe”. Jezus przychodzi do nas teraz: w swoim słowie, w sakramentach, w miłości. Słowo „adwent” oznacza bowiem nie tyle oczekiwanie, ile właśnie przychodzenie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.