Tradycja to nie przechowywanie popiołu, lecz przekazywanie ognia
Blisko 300 osób wzięło udział w zorganizowanej po raz pierwszy Pielgrzymce Kół Gospodyń Wiejskich Diecezji Drohiczyńskiej. Do diecezjalnego sanktuarium maryjnego w Miedznie, 17 sierpnia przybyli przedstawiciele tej organizacji oraz wiele osób zaangażowanych w życie lokalnych społeczności.
Słowo powitania i wprowadzania skierowali główni organizatorzy: Ewa Drużba – szefowa KGW w Miedznie, ks. Mateusz Gołoś – dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Ogólnego oraz nowo mianowany diecezjalny duszpasterz Kół Gospodyń Wiejskich – ks. Grzegorz Wierzbicki.
Ołtarz polowy stał się miejscem sprawowania Eucharystii, której przewodniczył bp Piotr Sawczuk. Zebranych powitał miejscowy proboszcz i kustosz sanktuarium ks. kan. Jarosław Górski. Przybyłych na to spotkanie nazwał pielgrzymami nadziei.
W homilii biskup przypomniał m.in. rolę i znaczenie oraz historię Kół Gospodyń Wiejskich. Ich działalność sięga drugiej połowy XIX wieku i związana jest z postacią Filipiny Płaskowickiej. – To dzięki wielu dzielnym niewiastom Polska przetrwała, również wtedy, gdy nie było jej na mapie, gdy nie było polskich granic, polskich urzędów, ani polskiej armii. Polska żyła jednak w sercach ludzi, trwała w modlitwie, w pieśni, w tęsknocie, w atmosferze domów – wszędzie tam, dokąd nie był w stanie sięgnąć policyjny dozór – powiedział biskup. Jak zaznaczył, w 1937 r. istniało w Polsce ponad 4200 kół skupiających około 100 tys. kobiet. Dziś formacja ta przeżywa swój renesans. – Koła Gospodyń Wiejskich są jakoś wkomponowane w strukturę życia społecznego. Cieszą się coraz większymi względami u wójtów, mają swoje statuty, mają swoje prawa i przywileje, są włączone do Polskiego Związku Kół Gospodyń Wiejskich, wpisane do krajowego rejestru, prowadzonego przez Agencję Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa. Obecnie w Krajowym Rejestrze KGW jest prawie 16 tys. kół. Zdobywają dotacje i realizują napisane przez siebie projekty – podkreślił biskup. Zauważył, że patronką kół jest św. Marta.
Na zakończenie słowa wdzięczności wyraziła Agnieszka Borysiak. Jak podkreśliła Koła Gospodyń w swoich działaniach starają się pamiętać, że tradycja to nie przechowywanie popiołu, lecz przekazywanie ognia. Celem ich działalności jest przekazywanie tego płomienia kolejnym pokoleniom.
Oprawę muzyczną liturgii zapewniły członkinie z KGW Miedzna. O piękno liturgii zadbali członkowie Duszpasterstwa Służby Liturgicznej Diecezji Drohiczyńskiej.
Druga część spotkania miała miejsce na specjalnie przygotowanej scenie. Tam słowo pozdrowienia skierowała posłanka Maria Koc. Wyraziła nadzieję, że tego typu spotkanie rozpoczyna nową, piękną tradycję zrzeszającą Koła Gospodyń. Następnie cztery zespoły ludowe zaprezentowały swoje zdolności artystyczne. Miedzenianki, Sadowianki, Bardowie oraz Gwizdalanki zachęcali zebranych do wspólnego wykonywania śpiewów o tematyce religijnej, ale także tych bardziej i mniej znanych piosenek zaczerpniętych z bogatego repertuaru ludowego. Kontynuacją spotkania był wspólny posiłek.
Organizatorzy oraz wszyscy uczestnicy wyrażali nadzieję, że tego typu spotkanie będzie miało swoją kontynuację i w przyszłym roku ponownie zgromadzi Koła Gospodyń Wiejskich.
Masowe wyjazdy na emigrację zarobkową z byłych portugalskich kolonii w Afryce, Azji i Ameryce Południowej osłabiają te kraje, uważają biskupi zebrani w Portugalii na XVI spotkaniu biskupów państw luzofońskich (języka portugalskiego). Odbywa się ono w Lizbonie i Fatimie z udziałem przedstawicieli władz Kościołów Portugalii, Brazylii, Angoli, Republiki Zielonego Przylądka, Gwinei Bissau, Mozambiku, Timoru Wschodniego oraz Wysp Zielonego Przylądka i Książęcej.
Podczas trwającego do soboty wydarzenia biskupi wskazali na fakt, że nasilająca się w ostatnich latach emigracja zarobkowa z tych krajów, głównie do Europy, prowadzi do ograniczenia rozwoju lokalnych wspólnot poprzez brak rąk do pracy. Uczestniczący w portugalskim spotkaniu biskup Ildo Fortes, ordynariusz diecezji Mindelo, w Republice Zielonego Przylądka, podkreślił znaczenie tego wydarzenia, jako ważnego forum umożlwiającego przedstawienie zalet oraz wad masowej emigracji z państw rozwijających się. Dodał, że w przypadku Republiki Zielonego Przylądka, z której liczni młodzi emigrują do Portugalii i innych państw Unii Europejskiej, daje się zauważyć osłabianie jego ojczyzny z powodu wyjazdów za chlebem młodych obywateli tego kraju. - Emigracja osłabia społeczeństwo Republiki Zielonego Przylądka, które traci siłę roboczą, głównie w sektorze turystyki oraz w budownictwie - powiedział afrykański hierarcha, wyrażając nadzieję na zahamowanie niekorzystnego, jak podkreślił, zjawiska.
Imię Maryi czcimy w Kościele w sposób szczególny, ponieważ należy ono do Matki Boga, Królowej nieba i ziemi, Matki miłosierdzia. Dzisiejsze wspomnienie - "imieniny" Matki Bożej - przypominają nam o przywilejach nadanych Maryi przez Boga i wszystkich łaskach, jakie otrzymaliśmy od Boga za Jej pośrednictwem i wstawiennictwem, wzywając Jej Imienia.
Zgodnie z wymogami Prawa mojżeszowego, w piętnaście dni po urodzeniu dziecięcia płci żeńskiej odbywał się obrzęd nadania mu imienia (Kpł 12, 5). Według podania Joachim i Anna wybrali dla swojej córki za wyraźnym wskazaniem Bożym imię Maryja. Jego brzmienie i znaczenie zmieniało się w różnych czasach. Po raz pierwszy spotykamy je w Księdze Wyjścia. Nosiła je siostra Mojżesza (Wj 6, 20; Lb 26, 59 itp.). W czasach Jezusa imię to było wśród niewiast bardzo popularne. Ewangelie i pisma apostolskie przytaczają oprócz Matki Chrystusa cztery Marie: Marię Kleofasową (Mt 27, 55-56; Mk 15, 40; J 19, 25), Marię Magdalenę (Łk 8, 2-3; 23, 49. 50), Marię, matkę św. Marka Ewangelisty (Dz 12, 12; 12, 25) i Marię, siostrę Łazarza (J 11, 1-2; Łk 10, 38). Imię to wymawiano różnie: Miriam, Mariam, Maria, Mariamme, Mariame itp. Imię to posiada również kilkadziesiąt znaczeń. Najczęściej wymienia się m.in. "Mój Pan jest wielki", "Pani" i "Gwiazda morza".
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.
W owych dniach podczas drogi lud stracił cierpliwość. I zaczęli mówić przeciw Bogu i Mojżeszowi: «Czemu wyprowadziliście nas z Egiptu, byśmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzył się nam już ten pokarm mizerny». Zesłał więc Pan na lud węże o jadzie palącym, które kąsały ludzi, tak że wielka liczba Izraelitów zmarła. Przybyli więc ludzie do Mojżesza, mówiąc: «Zgrzeszyliśmy, szemrząc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw się za nami do Pana, aby oddalił od nas węże». I wstawił się Mojżesz za ludem. Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Sporządź węża i umieść go na wysokim palu; wtedy każdy ukąszony, jeśli tylko spojrzy na niego, zostanie przy życiu». Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogoś wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.