Reklama

Wiadomości

Śledztwo ws. nielegalnej kampanii

Choć politycy Koalicji Obywatelskiej dużo mówili o fałszerstwach wyborczych, to jednak prawdziwe nadużycia są po ich stronie sceny politycznej. ABW prowadzi śledztwo ws. hejterskiej kampanii Trzaskowskiego i prania brudnych pieniędzy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prezydencka rywalizacja między Karolem Nawrockim i Rafałem Trzaskowskim i tak była nierówna ze względów budżetowych. Nie przeszkadzało to organizacjom popierającym kandydata KO w korzystaniu z nielegalnych pieniędzy, których część prawdopodobnie pochodziła z zagranicy, by zorganizować brudną kampanię w mediach społecznościowych.

Po nieuczciwych wyborach powstało bardzo krytyczne opracowanie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), a Państwowa Komisja Wyborcza zawiadomiła Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW). Z dokumentów tej drugiej wynika, że śledztwo zostało wszczęte m.in. ws. prania brudnych pieniędzy, a prowadzi je jednostka wyspecjalizowana w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej. – Sprawa jest naprawdę poważna i będziemy pilnować tego śledztwa – mówi mec. Dariusz Lasocki, były członek PKW.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krytyka OBWE

Reklama

Przed wyborami prezydenckimi portal społecznościowy Facebook był zalany reklamami politycznymi, które były wygenerowane przez zupełnie nieznane wcześniej profile. Nie wiadomo, kto nimi zarządzał, ale jest jasne, że w sponsorowanych spotach wideo atakowano Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena i jednocześnie wychwalano Rafała Trzaskowskiego. „W okresie od 16 kwietnia do 14 maja dwa nowe profile na Facebooku wydały łącznie ok. 500 tys. zł na 136 reklam wideo, co przewyższyło wydatki poniesione przez samych kandydatów. NASK zidentyfikował te reklamy i przekazał sprawę do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), podejrzewając finansowanie ze źródeł zagranicznych” – czytamy w opracowaniu Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE.

W sponsorowanych spotach występowały osoby popierające Platformę Obywatelską, a większość z nich była związana z Fundacją Akcja Demokracja. „Sposób, w jaki instytucje publiczne odpowiedzialne za ten obszar – w tym Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) – zajęły się przypadkiem sponsorowanych reklam na Facebooku, pochodzących od podmiotów trzecich o niejasnym źródle pochodzenia i finansowania, wzbudził zaniepokojenie. W szczególności opóźnione i niespójne informowanie opinii publicznej oraz brak przejrzystości co do ustaleń i podjętych działań rodziły pytania o charakter i terminowość reakcji” – podkreślają obserwatorzy z OBWE.

Tajny raport

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego opracowała nawet specjalny raport na temat nielegalnego finansowania i nieuczciwej kampanii wspierającej Trzaskowskiego. Na razie dokument jest jednak tajny. – ABW nie ujawni raportu ws. finansowania kampanii Rafała Trzaskowskiego, bo w polskim prawie są zapisy, które ograniczają do prokuratury prawo przekazywania takich informacji opinii publicznej – poinformował szef MSWiA Tomasz Siemoniak.

Wbrew standardom międzynarodowym oraz wcześniejszym zaleceniom OBWE przepisy prawa w Polsce nie regulują prowadzenia kampanii przez podmioty trzecie, jak np. różnego typu organizacje, fundacje i stowarzyszenia. Ostatnia kampania prezydencka nie jest też pierwszym przypadkiem, w którym organizacje pozarządowe finansowane przez zagraniczne instytucje angażują się po liberalnej stronie sceny politycznej. Pierwsza taka kampania – „Zmień kraj. Idź na wybory” została zorganizowana w 2007 r. przez fundację George’a Sorosa, a lewarem do jej rozpowszechniania była m.in. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Nadużycia z ostatniej kampanii prezydenckiej oraz wszczęte śledztwa są dobrą okazją, żeby zastopować nieuczciwe praktyki wpływania na przebieg wyborów. Należy tak zmienić prawo, by finansowanie przez podmioty trzecie było zakazane albo przynajmniej transparentnie rozliczane. Trzeba uszczelnić system naszej demokracji, aby zakazane finansowanie kampanii wyborczych z zagranicy stało się autentycznie niemożliwe.

2025-07-08 07:36

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wszyscy możemy być święci – stołeczna kampania przed kanonizacją Jana Pawła II

[ TEMATY ]

kampania

Cegielska Katarzyna

W związku z ogłoszeniem daty kanonizacji Jana Pawła II rusza kampania społeczna „Wszyscy możemy być święci”. Zainicjowali ją młodzi stypendyści m.st. Warszawy im. Jana Pawła II, którzy będę ją realizować we współpracy z Centrum Myśli Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: to w Polsce objawiło się Boże Miłosierdzie

2025-09-24 10:51

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

W dzisiejszej audiencji ogólnej wzięły udział dwie pielgrzymki diecezjalne z Polski: gdańska z okazji 100-lecia diecezji oraz drohiczyńska. Papież pozdrowił je w słowie do Polaków. Przypomniał, że to właśnie w Polsce objawiło się Boże Miłosierdzie.

„Serdecznie pozdrawiam Polaków, a szczególnie pielgrzymów z archidiecezji gdańskiej z arcybiskupem metropolitą i biskupami pomocniczymi, którzy dziękują za stulecie istnienia tej diecezji, jak również pielgrzymów z diecezji drohiczyńskiej z ich biskupem. W waszej Ojczyźnie objawiło się Boże Miłosierdzie. Niech ono nieustannie ożywia waszą wiarę, nadzieję i miłość, płynące ze spotkania z Panem w Misterium Paschalnym, zwłaszcza w sakramentach świętych. Z serca Wam błogosławię”.
CZYTAJ DALEJ

Aleksandra Mirosław mistrzynią świata we wspinaczce sportowej na czas

2025-09-24 14:16

[ TEMATY ]

sport

mistrzostwa świata

wspinaczka sportowa

pl.wikipedia.org/Autorstwa Simon Legner

Aleksandra Mirosław została w Seulu mistrzynią świata we wspinaczce sportowej na czas. To trzeci tytuł w zawodach tej rangi złotej medalistki olimpijskiej z Paryża. W finale czasem 6,03 Polka o 0,03 poprawiła własny rekord globu.

31-letnia Mirosław już w eliminacjach pokazała, że będzie w środę trudna do pokonania. W obu biegach uzyskała wyraźnie najlepsze czasy, w tym 6,083, który tylko o 0,02 był gorszy od jej rekordu świata z igrzysk olimpijskich w Paryżu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję