Wydarzenie zgromadziło piętnastu finalistów z całej Polski oraz szerokie grono nauczycieli, opiekunów i partnerów instytucjonalnych.
Test, esej, rozmowa z komisją
W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział ok. 1800 uczniów, a jego wieloetapowa struktura obejmowała test on-line, pisanie eseju na wybrany temat oraz finałową obronę pracy przed komisją ekspertów. Tematy prac dotyczyły m.in. solidarności międzypokoleniowej, etyki wobec uchodźców oraz współczesnego znaczenia nauczania papieża Polaka.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
– Najważniejsze, czego chcemy i czego powinniśmy od nich wymagać, to jest samodzielne myślenie, konstruowanie własnych wniosków – podkreśla Paweł Kierakowicz z Instytutu Tertio Millennio, koordynator Konkursu Papieskiego. Dodaje, że choć młodzi z tego pokolenia nie mają już bezpośrednich wspomnień i emocji związanych z osobą papieża Polaka, to jednak na bazie fragmentów literatury mają okazję, aby spotkać się jego z myślą.
Dodatkową motywacją dla młodych są z pewnością atrakcyjne nagrody, o które warto powalczyć – m.in. wycieczka do Rzymu i „złote indeksy” na kilka polskich uniwersytetów.
Zwyciężczynią tegorocznej edycji konkursu została Milena Pieniążek, a kolejne miejsca zajęli: Marcin Jaszczak i Szymon Ochwat.
Szukają głębszego sensu
Jak podkreśla laureatka pierwszego miejsca, absolwentka IV LO w Olkuszu, tematy esejów zachęcały do rozważenia zagadnień, które odwołują się do codziennych wyborów młodych ludzi.
Reklama
– Zainspirowana słowami papieża, że ,,im bardziej uczestniczymy w kulturalnym i artystycznym bogactwie całej ludzkości, tym bardziej odkrywamy wspólne nam wszystkim człowieczeństwo”, utwierdziłam się w przekonaniu o etycznym wymiarze edukacji. To dość oczywisty wniosek, jednak znalezienie jego uzasadnień w tekstach o charakterze religijno-filozoficznym nadaje mu wzniosłości – zaznacza Milena.
Solidarność przed walką
Z kolei Marcin Jaszczak, uczeń III LO im. Marii Konopnickiej we Włocławku, zaznacza, że zaproponowany przez organizatorów temat solidarności jest niezwykle aktualny.
– Na co dzień obserwujemy świat, w którym narastają podziały, dominuje egoizm, a brakuje wrażliwości na innych. Słowa Jana Pawła II, które poddałem analizie, to „Solidarność musi iść przed walką. Wówczas ludzkość może przetrwać”. Postawa, do której zachęcał, to konkretny wybór, którego codziennie powinniśmy dokonywać, bo tylko na próbie porozumienia można budować świat, w którym walka – nawet jeśli zajdzie – będzie miała bardziej ludzki charakter – mówi uczeń III klasy LO.
Także dla Szymona Ochwata, z LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie, udział w Konkursie Papieskim był szansą, by na nowo odkryć siłę przesłania Jana Pawła II i zastanowić się, jak odnosi się ono do dzisiejszego świata.
– Solidarność według Jana Pawła II to konkretna postawa, to działanie na rzecz drugiego człowieka. Uderzyło mnie, jak bardzo jego nauczanie pozostaje aktualne, szczególnie w kontekście wojen, migracji i narastających napięć. Papież przypomniał mi, że prawdziwe człowieczeństwo buduje się na współodpowiedzialności, a nie na dominacji – zaznacza Szymon.
Organizatorem konkursu był Instytut Tertio Millennio oraz Watykańska Fundacja Jana Pawła II.