Reklama

Niedziela Sandomierska

Nie tylko wiedza, ale i wartości

Katolickie Liceum im. św. Jadwigi Królowej w Sandomierzu to szkoła, która łączy nowoczesność z duchowością, edukację z wychowaniem, a naukę z troską o człowieka. O wyjątkowości tego miejsca, wartościach, jakie mu przyświecają, oraz ofercie edukacyjnej – opowiada s. Małgorzata Kobylarz, dyrektor szkoły.

Niedziela sandomierska 23/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Sandomierz

Archiwum szkoły

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Wojciech Kania: Dlaczego warto wybrać właśnie Katolickie Liceum im. św. Jadwigi Królowej w Sandomierzu?

S. Małgorzata Kobylarz: To szkoła, która sprzyja integracji. Każdy, kto pragnie być kimś więcej niż tylko numerem w dzienniku, z pewnością się u nas odnajdzie. Tutaj po prostu nie da się być anonimowym. Kameralne klasy zapewniają komfort nauki, a jednocześnie umożliwiają bliski kontakt z nauczycielami i łatwiejszy dostęp do ich pomocy. Co bardzo ważne w dzisiejszym świecie – wiara i wartości katolickie są u nas traktowane z szacunkiem. Tworzymy przestrzeń do rozwoju duchowego w różnych formach – wszystko zależy od indywidualnego zaangażowania ucznia.

Jak wygląda codzienne życie ucznia – zarówno pod względem nauki, jak i formacji duchowej?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W gruncie rzeczy dzień wygląda podobnie jak w innych szkołach – uczniowie przychodzą rano na lekcje i uczestniczą w zajęciach. Mamy jednak piękny zwyczaj, że każda klasa rozpoczyna dzień modlitwą za szkołę – niezależnie od tego, czy jest to pierwsza, czy kolejna lekcja. W ciągu dnia uczniowie mają również możliwość zatrzymania się w naszej kaplicy, gdzie znajdują się relikwie Patronki szkoły – św. Jadwigi Królowej.

Czy szkoła korzysta z nowoczesnych metod nauczania i dobrze wyposażonych pracowni?

Reklama

Zdecydowanie tak! Mamy wspaniałych nauczycieli, którzy potrafią dostosować metody pracy do potrzeb uczniów. Regularnie doposażamy pracownie – możemy się pochwalić świetnie przygotowanymi salami do fizyki, chemii, biologii i geografii. Pracujemy też nad modernizacją przestrzeni humanistycznych.

W jaki sposób szkoła wspiera rozwój osobisty i duchowy uczniów?

Pozwalamy uczniom rozwijać swoje pasje, jednocześnie dając im swobodę w wyborze. Nie narzucamy sztywnego grafiku zajęć dodatkowych – to uczniowie są inicjatorami. Gdy była grupa pasjonatów szachów – prowadziliśmy zajęcia szachowe. Teraz młodzież wybiera taniec – więc mamy zajęcia taneczne. Młodzi chętnie angażują się również w wolontariat – nie chcemy, by działania dobroczynne były tylko formalnością. Staramy się, by miały one głębszy sens i przyczyniały się do rozwoju osobowości.

Czy uczniowie mogą liczyć na pomoc psychologiczną, pedagogiczną lub doradztwo zawodowe?

Tak. Mamy bardzo aktywny zespół psychologiczno-pedagogiczny – codziennie któryś ze specjalistów pełni dyżur. Organizujemy warsztaty dotyczące samopoznania, komunikacji czy pracy nad sobą. Największą wartością są jednak indywidualne spotkania, podczas których uczniowie mogą uzyskać realne wsparcie. Pokazujemy młodym ludziom, że nie są sami, że nie muszą stawiać czoła trudnościom w pojedynkę.

Jakie profile klas oferujecie nowym uczniom?

Reklama

Proponujemy kilka zróżnicowanych profili: Profil psychologiczno-pedagogiczny (rozszerzenia: język polski, język angielski, biologia); Profil prawno-dziennikarski (rozszerzenia: język polski, historia, język obcy); Profil architektoniczny (rozszerzenia: biologia, geografia, język angielski); Profil inżynieryjny (rozszerzenia: matematyka, fizyka, język angielski); Profil medyczno-ekologiczny (rozszerzenia: język angielski, biologia, chemia); Profil językowy (rozszerzenia: język angielski, język polski, niemiecki lub hiszpański).

W pierwszym semestrze klasy I istnieje możliwość zmiany jednego z rozszerzeń.

Czy oferujecie wsparcie uczniom spoza Sandomierza?

Tak – mamy internat, który jest integralną częścią szkoły. To miejsce, gdzie tworzy się wyjątkowa wspólnota. Uczniowie wspierają się nawzajem w nauce, integrują, spędzają wspólnie czas. Są zorganizowani, samodzielni i zaangażowani – wspólne gotowanie w aneksie kuchennym czy wypady terenowe bardzo ich łączą.

Jakie wydarzenia i inicjatywy służą integracji i budowaniu wspólnoty?

Organizujemy wspólne wyjazdy, bale (m.in. jadwiżański, karnawałowy), wigilie i śniadania wielkanocne, w których uczestniczą uczniowie, nauczyciele i rodzice. Mamy biesiady ogrodowe, kiermasze, Bieg Dobra, liczne akcje dobroczynne, także we współpracy z Caritas. Wspólnota to dla nas coś więcej niż tylko hasło – wszystkie działania podejmujemy razem: młodzież, nauczyciele, rodzice i rodzeństwo.

Czy organizujecie pielgrzymki, rekolekcje i inne formy pogłębiania wiary?

Reklama

Oczywiście. Pielgrzymujemy pieszo np. do Sulisławic i autokarowo np. do Częstochowy. Bierzemy udział w spotkaniach młodzieży katolickiej, organizujemy wyjazdowe rekolekcje wielkopostne i dni skupienia. Dużym zainteresowaniem cieszą się czwartkowe wieczory Uwielbienia prowadzone przez naszą scholę. Z inicjatywy rodziców powstała wspólnota modlitewna „Lilie św. Jadwigi”, której członkowie modlą się za szkołę w wyznaczone dni tygodnia. Tworzą ją uczniowie, nauczyciele, rodzice i przyjaciele szkoły.

Jakimi sukcesami może pochwalić się szkoła?

Uczniowie biorą udział w wielu konkursach: przedmiotowych, historycznych, pożarniczych, plastycznych, z zakresu BHP i innych. Nasi absolwenci dostają się na wybrane uczelnie. Jednak największym sukcesem są dla nas uczniowie, którzy chcą tu wracać – nie tylko w odwiedziny, ale sercem. Ich styl życia, wartości i trwałe przyjaźnie zawarte w szkole – to prawdziwe świadectwo sukcesu wychowawczego.

Co powiedziałaby Siostra ósmoklasistom, którzy wybierają szkołę średnią?

Nie podążajcie za tłumem. Dajcie szansę swojej indywidualności – tej, którą otrzymaliście od Pana Boga. Nie wybierajcie szkoły dlatego, że „wszyscy tam idą”. Zastanówcie się: czego ja naprawdę potrzebuję? To decyzja, która może wpłynąć na całe życie – warto ją dobrze przemyśleć.

2025-06-03 14:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy wiecie, gdzie...

Niedziela Plus 50/2024, str. I

[ TEMATY ]

Sandomierz

ks. Wojciech Kania/Niedziela

... świąteczny klimat trwa cały rok?

Na turystycznej mapie regionu świętokrzyskiego w Staszowie (diec. sandomierska) w grudniu ub.r. powstało niezwykłe miejsce – Żywe Muzeum Bombki wraz ze ścieżką edukacyjną. Zwiedzający mają tam niepowtarzalną okazję do tego, by zgłębić tajniki produkcji szkła, dowiedzieć się, jak doskonali się technikę ręcznego tworzenia ozdób choinkowych, a także zobaczyć stare bombki, które zdobiły kiedyś polskie choinki. Ścieżka edukacyjna zatytułowana: „Krótka historia szkła oraz jak się wykonuje bombki dekoracyjne”, składa się z sali edukacyjnej oraz czterech sal wrażeń. W pierwszej sali można zobaczyć m.in. bombki z lat 60., 70. i 80. XX wieku, wśród których znajduje się najstarsza bombka – z 1943 r. Drugi etap zwiedzania prowadzi do świata wrażeń, gdzie znajdują się ozdoby związane ze światem podwodnym, światem królewskim, ale też klasyczne – z czerwienią, złotem lub srebrem. Kolejna sala, tym razem multimedialna z drzewkiem marzeń, wita gości interaktywnym doświadczeniem. Tutaj podróży towarzyszy bajka, która prowadzi zwiedzających przez świat wizualnych wrażeń. Kolejne pomieszczenie przenosi do wnętrza bombki, a ostatnia sala jest salą świetlną.
CZYTAJ DALEJ

Możemy być ślepi, choć mamy zdrowe oczy

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 39-42.

Piątek, 12 września. Dzień Powszedni albo wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi.
CZYTAJ DALEJ

Niebieskie Igrzyska – sportowe święto dzieci ze spektrum autyzmu

2025-09-12 21:20

[ TEMATY ]

sport

autyzm

Niebieskie Igrzyska

Mirek Krajewski / Family News Service

Niebieskie Igrzyska

Niebieskie Igrzyska

Ponad pół miliona dzieci w Polsce i za granicą mogło wziąć udział w wydarzeniu, które daje im radość, integrację i poczucie wspólnoty. Niebieskie Igrzyska, organizowane dla uczniów ze spektrum autyzmu, stały się jednym z największych sportowych świąt w naszym kraju. Pomysłodawcy tego wydarzenia gościli w Sejmie na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.

„Urodziłam się 2 kwietnia, później stał się on Światowym Dniem Świadomości autyzmu” – mówiła dr Anna Budzińska, dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka, pomysłodawczyni Niebieskich Igrzysk. Jak podkreśliła, zawsze chciała zorganizować wydarzenie skierowane do dzieci ze spektrum autyzmu. „Pomyślałam sobie, że marsze – fajnie, ale niewiele z tego mają dzieci. Co zrobić, żeby dzieci brały w tym udział i miały z tego frajdę? I wymyśliłam Niebieskie Igrzyska” – dodała podczas obrad dr Anna Budzińska. Wyboru sportu jako formy wydarzenia nie pozostawiła przypadkowi. „Sama byłam sportowcem, trenowałam tenis ziemny. Kontuzja wykluczyła mnie ze sportu, ale nie z miłości do niego. Stąd pomysł na igrzyska wpisane w nasz kalendarz” – dodała.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję