Reklama

Felietony

Nadzieja i raz jeszcze nadzieja

W czasach kryzysu na świecie brakuje nadziei, a impuls do patrzenia w przyszłość jest coraz słabszy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie ukrywam, że autobiografia Franciszka Nadzieja wciągnęła mnie w orbitę osłody doczesności. Phil Bosmans, flamandzki duchowny katolicki i pisarz, twierdził, że żadna noc nie może być aż tak czarna, żeby nigdzie nie można było odszukać choć jednej gwiazdy. Pustynia też nie może być aż tak beznadziejna, żeby nie można było odkryć oazy. Pogódź się z życiem takim, jakie ono jest. Zawsze gdzieś czeka jakaś mała radość. Istnieją kwiaty, które kwitną nawet w zimie.

Zabieram czytelnika w podróż, której celem jest znalezienie odpowiedzi dotyczącej nadziei, niezbędnej do życia w tych trudnych czasach. Każdy z nas codziennie za nią goni. Mówi się, że „dopóki trwa życie, dopóty trwa nadzieja” lub: „nadzieja umiera ostatnia”. Nawet w niemieckich obozach koncentracyjnych, czyli w miejscach, które były przedsionkiem zagłady, pielęgnowano ten stan psychiczny. Jak zachować optymizm, gdy wydaje się, że świat wokół nas się rozpada?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Utknął mi w pamięci cytat zmarłego w 1963 r. papieża Jana XXIII: „Konsultuj się nie ze swoimi lękami, ale ze swoimi nadziejami i marzeniami. Nie myśl o frustracjach, ale o swoim niezrealizowanym potencjale. Nie martw się o to, co próbowałeś i poniosłeś porażkę, ale o to, co wciąż możesz zrobić”.

Reklama

Najpopularniejszy polski poeta religijny ks. Jan Twardowski, którego wiersze i proza są traktowane jako przesłanie duszpasterskie i poradniki dobrego życia, napisał: „Nie płacz w liście, nie pisz, że los ciebie kopnął, nie ma sytuacji na ziemi bez wyjścia. Kiedy Bóg drzwi zamyka – to otwiera okno”. Liczą się odwaga, stanowczy upór, zawzięte posuwanie się naprzód w ciemności, co zapewnia nadzieję, że na końcu będzie wreszcie światło.

Żyjemy w epoce poczucia niepewności teraźniejszości i przyszłości, w której „jutro” przeraża nas swoją nieprzewidywalnością, a jednocześnie duszącym horyzontem. Świat wymyka się spod naszej kontroli i nie pozwala zrozumieć, dokąd zmierzamy. A to wywołuje głęboką apatię, o czym świadczy pobieżne przyglądanie się wojnom, nędzy i uciskowi, które mają miejsce w różnych częściach świata. Dziś ideologie polityczne i utopie społeczne zanikły, a oczekiwania rozbudzone w chrześcijanach przez Sobór Watykański II, jak się wydaje, w większości zostały zawiedzione. Nadzieje na świat pełen pokoju i sprawiedliwości, na bardziej ewangeliczny Kościół wydają się odrzucone. Ewoluują trywializacja kwestii sprawiedliwości i praworządności, usprawiedliwianie nierówności, gloryfikowanie najsilniejszych, odrzucanie jakiegokolwiek horyzontu wspólnotowego, wywyższanie dzikiej konkurencji, prawa siły... – jeszcze długo moglibyśmy tak wymieniać.

W czasach kryzysu na świecie brakuje nadziei, a impuls do patrzenia w przyszłość jest coraz słabszy. Nie ukrywajmy: zanikają nie tylko wiara w Boga, ale także zaufanie w społeczeństwie. Współczesna kultura jest kulturą narcystyczną, która każe nam chować głowy w piasek i nie chce, żebyśmy dostrzegali brutalną rzeczywistość. To świat silnych, zdrowych, pięknych i bogatych. Wielka iluzja, która pozostawia rzeczywistość w jej smutku, niesprawiedliwości i przemocy.

Moda polityczna, wielorakie konformizmy społeczne, łatwe ideologie, które obiecują wszystko i niczego nie dają, kształtują dla nas egzystencję, której się poddajemy. Zapomnieliśmy o stuleciu totalitaryzmu, o Gułagu, Auschwitz, Hiroszimie, niepostrzeżenie popadliśmy w cichy nawyk akceptacji najkrwawszych konfliktów, ludobójstwa, państwowych kłamstw, a przed katastrofą klimatyczną chowamy się za prognozami pogody. Wojna stała się codziennością milionów ludzi, stałym tematem w wiadomościach telewizyjnych, w mediach społecznościowych, w rozmowach przyjaciół. Nadzieja podążyła ścieżką zesłania. W jej miejsce w naszym wspólnym domu zagościł lęk.

2025-06-03 14:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odkopywanie przeszłości to strata czasu

Niedziela Ogólnopolska 37/2024, str. 58-60

[ TEMATY ]

Jacek Pałkiewicz

Adobe Stock

Nowy i stary Phnom Penh

Nowy i stary Phnom Penh

Kambodża nie dała się ograbić z nadziei. Dzisiaj spogląda w przyszłość, prezentując enigmatyczny uśmiech kamiennych posągów Bajonu.

W końcu marca 1975 r. wylądowałem w Bangkoku, szukając możliwości dotarcia do świątyń Angkoru. Dzięki zażyłej przyjaźni z Riccardo, człowiekiem rozlicznych interesów, znalazłem kontakt z dobrze ustosunkowanym w Kambodży „importerem” rubinów, który zapewniał, że mógłby w burzliwych latach wojny domowej pomóc mi prześlizgnąć się przez granicę kraju od 3 lat zamkniętego dla świata. Zaopatrzony w zaliczkę mediolańskiej redakcji byłem w stanie dobić interesu, najpierw z tajskim oficerem, a następnie z pośrednikiem posiadającym „właściwe” relacje z szefem policji w kambodżańskim Anlong Veng, bazie komunistycznej partyzantki, jednej z redut Czerwonych Khmerów, którzy kontrolowali już większą część kraju.
CZYTAJ DALEJ

Wielki apologeta

Robert Bellarmin urodził się 4 października 1542 r. w możnej rodzinie w Montepulciano (Toskania). Uczęszczał do szkoły założonej przez jezuitów. W 1560 r. wstąpił do Towarzystwa Jezusowego. Studiował filozofię w Kolegium Rzymskim (1560-63), we Florencji (1564-67) i w Mondovi (1564-67). Studia teologiczne odbywał w Padwie i w Lowanium (Belgia). Święcenia kapłańskie otrzymał w 1570 r. Wykładał teologię m.in. w Kolegium Rzymskim. To właśnie w tym okresie Bellarmin napisał główne swoje dzieło – „Kontrowersje”. Była to pierwsza summa nauki katolickiej, sformułowana według nowych potrzeb. Stanowi ona wciąż istotny punkt odniesienia dla katolickiej eklezjologii w kwestiach dotyczących objawienia, natury Kościoła, sakramentów i antropologii teologicznej. W 1597 r. wydał „Krótką naukę chrześcijańską” – katechizm, który był jego najbardziej popularnym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II w obiektywie Giansantiego: Siła ducha, ludzka kruchość

2025-09-17 20:15

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

Wystawa otwarta w Zamku Świętego Anioła z okazji Roku Jubileuszowego 2025 i czynna do 30 listopada opowiada o pontyfikacie Jana Pawła II. To pontyfikat, który stał się ikoną globalną.

Wystawa „Jan Paweł II. Człowiek, Papież, Święty” w obiektywie Gianniego Giansantiego zaprasza do ponownego odczytania pontyfikatu, który naznaczył nie tylko historię Kościoła, lecz także dzieje współczesnej komunikacji wizualnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję